۰۱ مهر ۱۳۹۴ ۱۳:۳۵
کد خبر: ۲۰۶۱۶
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت کنگره عظیم حج، «سیاست‌های شرارت‌آمیز استکبار در ایجاد گرفتاری‌های بزرگ برای امت اسلامی در منطقه» و «جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی و اهانت مکرر به حریم مسجد الاقصی» را مساله اول همه مسلمانان خواندند.

به گزارش عطنا، حضرت آیت الله خامنه‌ای با فراخواندن علما و نخبگان دنیای اسلام به انجام رسالت خود در برابر این حوادث تاکید کردند: اجتماع پر شکوه حج، برترین جایگاه ظهور و تبادل این تکلیف تاریخی و «فرصت برائت» یکی از گویاترین مناسک سیاسی است که باید مغتنم شمرده شود.

ایشان همچنین با اشاره به حادثه تلخ درگذشت تعدادی از حاجیان در مسجد الحرام و مسئولیت سنگین تأمین امنیت ضیوف الرحمان تاکید کردند: عمل به این تعهد و ادای این مسئولیت، خواسته‌ی قطعی ماست.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که صبح امروز (چهارشنبه) از سوی حجت الاسلام و المسلمین قاضی‌عسگر نماینده ولی فقیه و سرپرست زائران ایرانی در صحرای عرفات قرائت شد، به این شرح است:

بسم اللّه الرحمن الرحیم

والحمدلله رب‌العالمین والصلاة والسلام علی سیّدالخلق اجمعین محمّد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین و علی التابعین لهم باحسان الی یوم الدین

و سلام بر کعبه‌ شریف، پایگاه توحید و مطاف مؤمنان و مهبط فرشتگان، و سلام بر مسجدالحرام و عرفات و مشعر و منی، و سلام بر دل‌های خاشع، و زبان‌های ذاکر، و چشم‌های به بصیرت گشوده، و اندیشه‌های به عبرت راه یافته؛ و سلام بر شما حج گزاران سعادتمند که توفیق لبیک‌گوئی به فراخوان الهی یافته و بر سر این سفره‌ی پر نعمت نشسته‌اید.

نخستین وظیفه، تامّلی در این لبیک‌ جهانی و تاریخی و همیشگی است: انّ‌الحمد والنعمة لَکَ و المُلک، لا شَریک لَکَ لبیک. همه‌ی ستایش‌ها و سپاس‌ها از آنِ او، همه‌ی نعمت‌ها از سوی او، و همه‌ی مُلک و قدرت متعلق به اوست. این است نگاهی که به حج‌گزار، در آغازین گام این فریضه‌ی پر مغز و پر معنا داده می‌شود و ادامه‌ی این مناسک، هماهنگ با آن شکل می‌گیرد و آنگاه همچون تعلیمی ماندگار و درسی فراموش نشدنی در برابر او گذاشته و تنظیم برنامه‌ی زندگی بر پایه‌ی آن، از او خواسته می‌شود. فرا گرفتن این درس بزرگ و عمل به آن، همان سرچشمه‌ی با برکتی است که می‌تواند زندگی مسلمانان را طراوت و حیات و پویائی بخشد و آنان را از گرفتاری‌هائی که بدان دچارند در این دوران و در همه‌ی دورانها برهاند. بُت نفسانیت و کِبر و شهوت، بُت سلطه‌جوئی و سلطه‌پذیری، بت استکبار جهانی، بت تنبلی و بی مسئولیتی، و همه‌ی بت‌های خوارکننده‌ی جانِ گرامی انسانی، با این غریو ابراهیمی، آنگاه که از عمق دل بر آید و برنامه‌ی زندگی شود، شکسته خواهد شد و آزادی و عزّت و سلامت، به جای وابستگی و سختی و محنت خواهد نشست.

برادران و خواهران حج‌گزار، از هر ملّت و هر کشوری، در این کلمه‌ی حکمت‌ آموز الهی بیندیشند و با نگاه دقیق به گرفتاری‌های دنیای اسلام بویژه در غرب آسیا و شمال آفریقا، برای خود با توجه به ظرفیّت‌ها و امکانات شخصی و محیطی، وظیفه و مسئولیتی تعریف کنند و در آن بکوشند.

امروز سیاست‌های شرارت‌آمیز امریکا در این منطقه که مایه‌ جنگ و خونریزی و ویرانی و آوارگی و نیز فقر و عقب‌ماندگی و اختلافات قومی و مذهبی است، از یک سو، و جنایت‌های رژیم صهیونیستی که رفتار غاصبانه در کشور فلسطین را به نهایت درجه‌ی شقاوت و خباثت رسانیده، و اهانت مکرّر به حریم مقدس مسجدالاقصی و لگدکوب کردن جان و مال فلسطینیان مظلوم، از سوی دیگر، مسأله‌ی اوّل همه‌ی شما مسلمانان است که باید در آن بیندیشید و تکلیف اسلامی خود را در برابر آن بشناسید. و علمای دینی و نخبگان سیاسی و فرهنگی وظیفه‌ئی بس سنگین‌تر دارند که متأسفانه غالباً مورد غفلت آنان است. علما به جای برافروختن آتش اختلافات مذهبی و سیاسیون به جای انفعال در برابر دشمن و نخبگان فرهنگی به جای سرگرمی به حاشیه‌ها، درد بزرگ دنیای اسلام را بشناسند و رسالت خود را که در پیشگاه عدل الهی، مسئول اَدای آنند، پذیرا گردند و از عهده‌ی آن برآیند. حوادث گریه‌آور در منطقه، در عراق و شام و یمن و بحرین، و در کرانه‌ی غربی و غزه و در برخی دیگر از کشورهای آسیا و آفریقا، گرفتاری‌های بزرگ امّت اسلامی است که سرانگشت توطئه‌ی استکبار جهانی را در آن باید دید و به علاج آن اندیشید. ملّت‌ها باید آن را از دولت‌های خود بخواهند و دولتها باید به مسئولیت سنگین خود وفادار باشند.

و حج و اجتماعات پرشکوه آن، برترین جایگاه ظهور و تبادل این تکلیف تاریخی است. و فرصت برائت، که باید با شرکت همه‌ی حج‌گزاران از همه جا، مغتنم شمرده شود، یکی از گویاترین مناسک سیاسی در این فریضه‌ی جامع‌الاطراف است.

امسال حادثه‌ی تلخ و خسارتبار مسجدالحرام کام حاجیان و ملت‌های آنان را تلخ کرد. درست است که درگذشتگان این حادثه که در حال نماز و طواف و عبادت به دیدار حق شتافتند، به سعادتی بزرگ دست یافته و در حریم امن و رعایت و رحمت الهی آرمیده‌اند انشاءالله، و این تسلائی بزرگ برای بازماندگان آنها است، ولی این نمی‌تواند از سنگینی مسئولیت کسانی که متعهد امنیّت ضیوف‌الرحمانند بکاهد. عمل به این تعهد و ادای این مسئولیت خواسته‌ی قطعی ما است.

والسلام علی عبادالله الصالحین

سیّد علی خامنه‌ای

چهارم ذی الحجة ۱۴۳۶ مصادف با بیست و هفتم شهریورماه ۱۳۹۴
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار