۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ۱۸:۲۴
کد خبر: ۲۰۵۲۱۶
saed eslami bidgeli




استادیار بیمه دانشگاه علامه طباطبائی درباره آثار بسته ارزی دولت گفت: فکر نکنم به یکباره با کاهش شدید قیمت دلار روبه‌رو شویم اما هیجان بازار تا حدودی گرفته می‌شود و در خصوص صنایع بورسی نیز احتمالا صنایع پتروشیمی و فلزات با رشد‌هایی روبه‌رو خواهند شد.








به گزارش عطنا به نقل از وکیل ملت، شب گذشته جدیدترین سیاست ارزی توسط رئیس جدید بانک مرکزی رونمایی شد. اما آیا این بسته می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر بازارهای مالی کشور بگذارد؟


سعید اسلامی بیدگلی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، به سوالاتی در مورد بسته ارزی جدید پاسخ می‌دهد:


رئیس کل بانک مرکزی جزئیات بسته جدید ارزی را اعلام کرده است. این بسته را در قبال سیاست‌های ارزی دولت در چند ماه گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟


به نظرم اتفاقی که افتاد در درجه اول اذعان به اشتباه صورت گرفته در چند ماه گذشته در زمینه سیاست ارزی بود. چرا که بخشی از سیاست‌های اعلام شده، همان برگشت به ساختارهای قبلی بود. از جمله آنکه صرافی‌ها به بازار ارز برگشته‌اند. همچنین کالاهای اساسی را از کالاهای غیراساسی جدا کرده‌اند. البته امیدوار هستیم که ارز کالاهای گروه دوم در شرایط  بازار تعیین شود و باز شاهد دخالت مستقیم از طرف نهادهای سیاست‌گذار نباشیم. طی چند ماه گذشته به نظرم بخش بزرگی از منابع به هدر رفت. چرا که به رانت تبدیل شد و در اختیار گروه‌های مختلف قرار گرفت که خود این منجر به ایجاد مشکلات زیادی در اقتصاد ایران شد.


در چند روز اخیر نرخ دلار روند تقریبا نزولی داشته است. با توجه به بسته جدید ارزی به نظر شما این روند نزولی همچنان ادامه خواهد یافت؟


فکر نکنم به یکباره با کاهش خیلی شدید روبرو شویم. اما به نظر می‌رسد اگر عرضه ارز توسط صاحبان ارز صادراتی صورت بگیرد، احتمالا بخشی از بازار کنترل خواهد شد. بنابراین شاهد خواهیم بود هیجان بازار تا حدودی گرفته شود. البته به هر حال باید این نکته را در نظر بگیریم که ما همچنان ریسک‌های بین‌المللی را خواهیم داشت و ممکن است با توجه به این ریسک‌های بین‌المللی رفتارهای هیجانی هم از طرف مردم صورت بگیرد.


با توجه به در پیش رو بودن تحریم‌ها، ممکن هست که اگر ثباتی در بازارها حاکم شود، یک ثبات ناپایدار باشد و ما بعد از مدتی شاهد ناآرامی در بازارها باشیم؟


در بلند مدت وضعیت ارزی کشور به درآمدهای ارزی بستگی خواهد داشت. اگر تحریم‌ها منجر به کاهش درآمدهای ارزی شود، حتما اقتصاد کشور با مشکلات جدی مواجه خواهد بود. امیدوارم سیاست‌گذاران متوجه این موضوع باشند که اقتصاد نمی‌تواند در خلاء رشد کند. بنابراین همچنان حتما به تعامل در عرصه‌های بین‌المللی نیاز داریم.


تاثیر بسته ارزی را بر بازار سرمایه و بورس چگونه می‌بینید؟


در مجموع تراز ارزی بورس مثبت است. یعنی مقدار صادرات شرکت‌های بورسی بیشتر از مقدار واردات آنها است. از همین هنگامی که قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند، ظاهرا در عدد شاخص برای بورس اتفاق خوشایندی است. به ویژه آنکه بسیاری از سرمایه‌گذاران منتظر بودند تا ببینید تکلیف دو صنعت بزرگ یعنی پتروشیمی و فلزات در بازار چه خواهد شد. پیش‌بینی ما این است که احتمالا در کوتاه‌مدت این صنایع با رشد‌هایی مواجه خواهند شد.اما در بلندمدت همه اهالی بازار تمایل دارند تا اقتصاد ما یک اقتصاد سالم و شفاف باشد و تعداد شرکت‌های زیادی وارد بورس شود. اکنون فرصت خوبی فراهم شده تا دولت دارایی‌های خود را در بورس عرضه کند تا بخشی از نقدینگی را جمع کند و به سمت اقتصاد مولد سوق دهد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار