۰۲ مرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۴۱
کد خبر: ۲۰۳۲۰۲
telegram-messenger-russland-sperrung
ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه در صورتی که خدمات پایدار داخلی در حوزه پیام‌رسان‌ها ایجاد شود احتمال رفع فیلتر تلگرام وجود دارد، گفت: باید دید دستگاه قضائی چگونه رویکردی نسبت به این موضوع خواهد داشت.

به گزارش عطنا به نقل از آرمان امروز، این روزها پالس‌های مثبتی از سوی برخی مسئولان امر در حوزه فضای مجازی دیده می‌شود. در این راستا چندی است که وزیر ارتباطات از لزوم رفع فیلتر پیام‌رسان توئیتر خبر داده و حتی در این راستا گفته که منتظر دستور دادستانی در این مورد هستیم. گرچه با وجود اینکه اینطور به‌نظر می‌رسید که باید شاهد فیلترینگ دومین شبکه اجتماعی محبوب ایرانی‌ها یعنی اینستاگرام باشیم، اما ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به اینکه در مورد فیلتر اینستاگرام بحثی نشده از احتمال رفع فیلتر تلگرام خبر داده است. وی معتقد است: «در صورتی که خدمات پایدار داخلی در حوزه پیام‌رسان‌ها ایجاد شود، این احتمال وجود دارد که تلگرام رفع فیلتر شود». باید دید دستگاه قضائی چگونه رویکردی نسبت به این موضوع خواهد داشت.

ضرورت رفع فیلتر


تاکنون بارها از سوی کارشناسان در امر رسانه، جامعه‌شناسان و فعالان سیاسی به لزوم رفع فیلتر پیام‌رسان تلگرام اشاره شده است. به هر صورت آنچه که مد نظر مسدود کنندگان این شبکه اجتماعی بود با فیلترینگ گسترده اتفاق نیفتاد و شاهد بودیم که به اذعان وزیر ارتباطات با فیلترینگ این پیام‌رسان از 40 میلیون کاربر تلگرام در کشور فقط 1 میلیون از این شبکه اجتماعی کوچ کردند و 39 میلیون نفر با وجود مسدودسازی و محدودیت همچنان از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند. بدین جهت است که بسیاری معتقدند که سیاست فیلترینگ شکست خورده و دیگر نمی‌توان با مسدودسازی جلوی دسترسی جامعه به جریان آزاد اطلاعات را گرفت.

گرچه هنوز هم برخی مسئولان معتقدند که سیاست فیلترینگ پاسخگو بوده، اما ناکامی پیام‌رسان‌های داخلی از جذب کاربر موجب شده تا این موضع به وضوح احساس شود. البته این مسئله صرفا به تلگرام باز نمی‌گردد بلکه چندی است که وزیر اطلاعات خبر از احتمال رفع فیلتر قریب الوقوع توئیتر که بسیاری از شخصیت‌ها و مسئولان کشور نیز در آن فعالیت می‌کنند داده است. نکته مهم اینجاست که اکنون جامعه باید در سطوح مختلف، چه در سطح مسئولان و چه در سطح مردم عادی باید این آگاهی وجود داشته باشد که به جای فیلترینگ و محدودسازی به فکر فضای آزاد رسانه‌ها و شفافیت بود. هر اندازه این مهم بیشتر و بهتر انجام پذیرد، پیوند بین جامعه و ارکان کشور محکم‌تر خواهد شد.

رفع فیلتر تلگرام؟‍!


دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اقدامات شورای عالی فضای مجازی در خصوص پیام‌رسان‌ها گفت: در شورای عالی فضای مجازی برای پیام‌رسان‌ها مصوبه تصویب شده وجود دارد و در حال حاضر این مصوبه در حال اجراست. ابوالحسن فیروزآبادی اظهار داشت: در خصوص اینستاگرام فعلا هیچ بحث خاصی نشده. البته در سال‌های اخیر مردم و نخبگان درباره باز شدن یا بسته شدن برخی از پیام‌رسان‌ها صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند که در این خصوص شورای عالی فضای مجازی درباره باز شدن توئیتر یا فیلتر شدن اینستاگرام هیچ بحث و بررسی تا به امروز نداشته است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران با اشاره به تصمیمات در نظر گرفته شده برای پیام‌رسان تلگرام گفت: تصمیم درباره فیلترینگ تلگرام، یک تصمیم قضائی است و رویکرد شورای عالی فضای مجازی خروج از انحصار تلگرام بوده که با فیلترینگ بخشی از آن محقق شده است. وی تاکید کرد: در صورتی که خدمات پایدار داخلی در حوزه پیام‌رسان‌ها ایجاد شود، این احتمال وجود دارد که تلگرام رفع فیلتر شود. البته تصمیم‌گیری درباره این موضوع به عهده قوه قضائیه است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار