۲۷ تير ۱۳۹۷ ۱۲:۵۶
کد خبر: ۲۰۲۰۷۷
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، استاد دانشگاه علامه طباطبائی

تعلل کردن برای تهیه و اجرای یک برنامه جامع در جهت مقابله با تحریم‌های آمریکا در شرایط امروز کشور جایز نیست. انتظار می‌رود  بدنه اجرایی کشور با تشکیل یک کارگروه مشترک هرچه سریع‌تر راهبردهای لازم را برای مقابله با تحریم‌ها جمع‌آوری و در جهت اجرایی کردن آن با کمک سایر قوا وارد عمل شوند.


به گزارش عطنا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، استادیار علوم‌سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در یادداشتی در روزنامه آرمان به موضوع اعمال تحریم های جدید آمریکا و عکس العمل دولت و مجلس به این تحریم‌ها پرداخته است که در ادامه با هم می‌خوانیم:


کمتر از 17 روز تا زمان اعلام تحریم‌های جدید آمریکا باقی‌مانده است اما هنوز رویکرد خاصی از سوی مجلس به‌عنوان بسته پیشنهادی در جهت مقابله با تحریم‌ها ارائه نشده است و فقط دولت در پیشنهادی ۱۲ بندی رویکردهایی را برای مقابله با تحریم‌ها مطرح کرده که هنوز از نحوه اجرای آن خبری منعکس نشده است.


تعلل کردن برای تهیه و اجرای یک برنامه جامع در جهت مقابله با تحریم‌های آمریکا در شرایط امروز کشور جایز نیست. انتظار می‌رود دوستان ما در بدنه اجرایی کشور با تشکیل یک کارگروه مشترک هرچه سریع‌تر راهبردهای لازم را برای مقابله با تحریم‌ها جمع‌آوری و در جهت اجرایی کردن آن با کمک سایر قوا وارد عمل شوند.


بدون شک نمایندگان مجلس نیز در راستای همراهی با دولت در جهت اجرای یک الگوی مشخص در راستای مقابله با تحریم‌ها اقدامات لازم را در قوه مقننه انجام خواهند داد تا بسترها و مشکلاتی که برای نهادهای اجرایی کشورمان وجود دارد حل شود.


مهم‌ترین رویکردی که در وضعیت امروز کشور باید از سوی برخی از نهادهای ما ازجمله وزارت خارجه صورت گیرد تبیین نحوه تعامل ما با کشورهای اروپایی و همسایگان است چراکه بدون شک تعامل دوسویه و مثبت ایران با کشورهای منطقه و جهان در پیشبرد بسیاری از اهداف ما در شرایط تحریم تأثیرگذار خواهد بود.


از دیگر رویکردهای مهمی که به‌طور حتم باید در این مدت‌زمانی باید به‌طورکلی در سیاست‌های اقتصادی کشور مدنظر قرار گیرد توجه به تولید و صنعت داخلی است چراکه ما اگر در این راستا بتوانیم به یک قدرت و توان خوب و قابل‌اعتماد دست پیدا کنیم بدون شک باوجود تحریم‌های آمریکا شرایط بسیار سختی را تحمل نخواهیم کرد.


بدون شک اعمال تحریم‌های جدید، کشور را در برخی از محورها دچار مشکلاتی خواهد کرد. برای اینکه بتوانیم در جهت مقابله با این مشکلات احتمالی وارد عمل شویم در درجه اول به وحدت و درجه دوم به یک راهکار عملی نیازمندیم که امیدواریم در آینده نزدیک شامل ارائه بسته پیشنهادی دولت در این راستا باشیم.


در شرایط امروز کشور تمامی دستگاه‌ها و نهادها و به‌خصوص قوای سه‌گانه باید با اتخاذ یک راهبرد مشترک در جهت حل مشکلات کشور وارد عمل شوند. فضای امروز کشور بدون شک برای اینکه شاهد تنش و اختلافات و جناح‌بندی‌های سیاسی باشد مناسب نیست ازاین‌رو بهتر است با تکیه‌بر رویکردهای مسالمت‌آمیز در جهت حل مشکلات کشور به بهترین شکل ممکن به‌خصوص در شرایط حساس امروز وارد عمل شویم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار