۲۹ شهريور ۱۳۹۴ ۲۱:۳۳
کد خبر: ۲۰۱۹۵

پالایشگاه نفت شازند به عنوان بزرگترین تولید کننده بنزین یورو چهار ایران به دلیل حادثه از مدار بهره برداری خارج شده است که پیش بینی می‌شود با تعطیل شدن این پالایشگاه حجم واردات بنزین افزایش یابد. پالایشگاه نفت شازند از ظرفیت تولید روزانه میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا برخوردار است که با تعطیلی موقت این پالایشگاه عظیم نفتی، قطعا حجم واردات بنزین کشور با افزایش روبرو خواهد شد.


به گزارش عطنا به نقل از مهر، پالایشگاه نفت شازند از ظرفیت تولید روزانه حدود 16 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو چهار برخوردار است و یکی از مهمترین تامین کنندگان بنزین یورو چهار کلانشهرهای کشور به ویژه تهران، کرج، اراک و حتی قم است.


از سوی دیگر در حالی به دلیل حادثه و مشکلات فنی پالایشگاه نفت شازند به صورت موقت تعطیل شده است که از ابتدای سال جاری تاکنون این پالایشگاه عظیم نفتی در چندین نوبت به دلیل انجام تعمیرات اساسی از مدار بهره برداری خارج شده بود. آمارهای منتشر شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می دهد که از مدار خارج شدن پالایشگاه نفت شازند منجر به افزایش قابل توجه واردات بنزین کشور شده است.


بر اساس گزارش‌های ارائه شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی متوسط واردات بنزین در سال گذشته حدود ۴.۵ تا ۵ میلیون لیتر بوده که حجم واردات این فرآورده استراتژیک نفتی از ابتدای سال‌جاری تاکنون با افزایش نزدیک به دو برابری به حدود ۸ میلیون لیتر در روز رسیده است.


به گفته شاهرخ خسروانی قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش طولانی شدن زمان تعمیرات اساسی پالایشگاه نفت شازند اراک یکی از مهمترین عوامل واردات این فرآورده پرطرفدار نفتی از ابتدای سال جاری تاکنون است. وزارت نفت در ۱۷۰ روز نخست سال‌جاری بیش از ۱.۳ میلیارد لیتر بنزین به ارزش بیش از ۸۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است که با این اعتبار می‌توان منابع مالی ساخت دستکم یک پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای نفت را تامین کرد.


از ابتدای سال‌جاری تاکنون به استناد آمارهای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به طور میانگین روزانه بیش از ۷۲ میلیون لیتر بنزین مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد رشد داشته است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار