۲۵ تير ۱۳۹۷ ۱۲:۴۰
کد خبر: ۲۰۱۶۰۲
instagramlogoresized-1

عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه با اشاره به اینکه فیلتر اینستاگرام در هیچ ‌نشست رسمی یا به‌ نقل از مقام مسئولی طرح نشده، این موضوع را «شایعه» خواند.


به گزارش عطنا، به نقل از خانه ملت، محمد کاظمی با رد اخباری مبنی بر اخذ تصمیم برای فیلتر شدن اپلیکیشن اینستاگرام، عنوان کرد: این موضوع نه‌تنها در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه بلکه در هیچ‌یک از نشست‌های رسمی و حتی از زبان هیچ‌یک از مقامات مسئول طرح نشده است؛ بنابراین شایعه‌ای بیش نیست.


او موضوع فیلتر اینستاگرام را موضوعی خواند که فقط به‌صورت غیررسمی طرح شده است و ضمن انتقاد شدید از تکرار اشتباه طرح شکست خورده فیلتر تلگرام، افزود: مخالف شدید فیلتر شدن اینستاگرام هستیم، چرا‌که فیلتر شدن اینستاگرام باعث می‌شود کاربران به همین شکل که امروز از تلگرام استفاده می‌کنند، از اینستاگرام نیز بهره‌ گیرند. اینستاگرام، شبکه‌ اجتماعی مبتنی بر تصویر، بین کاربران ایرانی طرفدار زیادی دارد. موج نخست فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در ماه‌‌های اخیر بعد از اعتراض‌‌های دی ماه اتفاق افتاد. در آن زمان اینستاگرام و تلگرام، دو شبکه اجتماعی و ارتباطی پرکاربرد در بین کاربران ایرانی از دسترس خارج شد. پس از مدتی هر دو نرم‌افزار با تلاش دولت دوباره در دسترس کاربران قرار گرفت.


کاظمی افزود: در روزهای ابتدایی سال 97، زمزمه‌‌های فیلترینگ تلگرام در فضای مجازی مطرح شد و در اردیبهشت‌ این شبکه ارتباطی با حکم بازپرس فیلتر و از دسترس کاربران خارج شد (دستور قضائی فیلترینگ تلگرام صادر شد؛ قطع دسترسی به اپلیکیشن و نسخه وب سایت). با آماری که وزیر ارتباطات ارائه داده است، تنها یک‌میلیون نفر تلگرام را پاک کرده‌‌اند. فیلترینگ تلگرام موفقیت‌آمیز نبوده است و کاربران از طرق مختلف خود را به این شبکه ارتباطی وصل می‌‌کنند.


وی در پایان گفت: پس از تصمیم قوه قضائیه برای از دسترس خارج کردن تلگرام، نارضایتی‌‌های گسترده‌ای در بین کاربران به‌ وجود آمد و پیش‌‌‎بینی می‌شود همین نارضایتی‌‌ها از فیلترینگ شبکه اینستاگرام نیز به‌ وجود بیاید. یکی از مسائل مشترکی که بین کاربران تلگرام و اینستاگرام وجود دارد، ایجاد کسب‌و‌کارهای مجازی در این دو شبکه است. با از دسترس خارج شدن اینستاگرام بخش دیگری از افرادی که با ایجاد یک صفحه و ارتباط با کاربران توانسته‌‌اند برای خود مخاطبانی بیابند، با مشکل مواجه می‌شوند. با توجه به این مسئله، فیلترشدن اینستاگرام به معنی ایجاد نارضایتی عمومی به‌دلیل سلب آزادی‌‌های مدنی و از بعد اقتصادی، تخریب فضایی برای کسب‌و‌کارهای مجازی است. این در حالی است که یکی از وعده‌‌های اصلی رئیس‌جمهور در انتخابات مقابله با فیلترینگ بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار