۲۲ تير ۱۳۹۷ ۱۶:۴۴
کد خبر: ۲۰۱۲۶۹
دومین گردهمایی مدیران مرکز چاپ و انتشارات سیزده دانشگاه برتر کشور

امیرمسعود شهرامی‌نیا در جمع مدیران انتشارات دانشگاه‌های برتر گفت: کتاب‌سازی در موسساتی که کتاب‌های آموزشی و کنکوری منتشر می‌کنند، بسیار زیاد است، این ناشران معمولاً با استفاده از جزوات استادان دانشگاه و با سرهم‌بندی چند جزوه دانشگاهی هزاران عنوان کتاب منتشر می‌کنند.


به گزارش خبرنگار عطنا، دومین گردهمایی مدیران انتشارات دانشگاه‌های برتر چهارشنبه، 20 تیرماه با حضور مدیران انتشارات سیزده دانشگاه برتر کشور و امیرمسعود شهرامی‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های بین‌المللی در سالن شورای دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


این گردهمایی با هدف بحث و تبادل نظر در خصوص اجرایی شدن اهداف مورد نظر از تشکیل کنسرسیوم مشترک دانشگاه‌های سطح یک در حوزه چاپ و انتشارات برگزار شد، همچنین در این مراسم ایده‌ها و پیشنهادات مختلف مدیران انتشارات این دانشگاه‌ها مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیمات کاربردی درباره اهداف برگزاری این گردهمایی نیز گرفته شد.


امیر زند مقدم، مدیر انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی با ابراز خرسندی از برگزاری این گردهمایی گفت: خیلی خوشحال هستیم که توانستیم فضایی برای تبادل نظر و استفاده از ایده و افکار همدیگر به وجود آوریم.


وی افزود: هدف ما هم‌افزایی و تشکیل یک سری کارگروه‌های مختلف منتهی به تولید آثار مختلف و تعامل برد-برد است، امیدوارم در این مسیر تا انتها رو به جلو گام برداریم.


زند مقدم ادامه داد: مدیران سیزده دانشگاه برتر کشور از سه سال پیش در حوزه‌های مختلف از جمله انتشارات دانشگاهی همکاری‌هایی را با هم صورت داده‌اند، در حوزه نشر نیز برنامه‌های خوبی داریم که به صورت پیش‌نویس تدوین شده است.


وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های مدیران انتشارات این دانشگاه‌ها حضور در عرصه‌های بین‌المللی از جمله نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب است.



در ادامه، امیر مسعود شهرامی‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های بین‌المللی با بیان اینکه حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب حوزه پربرکتی است، گفت: یکی از دلایلی که دانشگاه‌ها حتی در نمایشگاه‌های داخلی نیز نمی‌توانند موفق باشند سپردن امور به تشکل‌های نشر است.


وی افزود: این تشکل‌ها برخواسته از بخش خصوصی است و شاخص و معیار آنها نیز کمی است. به عبارت دیگر، برای اینکه غرفه‌ای به یک دانشگاه  اختصاص داده شود، معیار آنها توجه به تعداد عنوان کتاب چاپ شده مثلاً در بازه زمانی «سه سال اخیر» است.


شهرامی‌نیا یادآور شد: مبنای اختصاص متراژ غرفه به نشریات در نمایشگاه داخلی تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده در سال‌های اخیر است. در حالی که کتاب‌سازی در نشریات دانشگاهی بسیار نادر اتفاق می‌افتد، ولی در بخش خصوصی این اتقاق بعضی اوقات حتی با برنامه‌ریزی رخ می‌دهد/ مثلا این اتفاق در مورد موسساتی که کتاب‌های آموزشی و کنکوری منتشر می‌کنند بسیار زیاد است، این ناشران معمولا با استفاده از جزوات استادان دانشگاه و با سرهم‌بندی چند جزوه دانشگاهی هزاران عنوان کتاب منتشر می‌کنند!


وی درباره راهکار این مسئله هم گفت: به نظر می‌رسد باید کنسرسیومی به نمایندگی از دانشگاه‌ها که برای حضور نمایشگاه‌های مختلف حضور یابد. در این صورت هزینه‌ها بسیار پایین می‌آید و فضای بهتری به لحاظ متراژ و موقعیت به دانشگاه‌ها اختصاص می‌یابد.


مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های بین‌المللی درباره حضور انتشارات دانشگاهی در نمایشگاه‌های بین‌المللی اظهار کرد: برای دانشگاه‌های ما که ارتباطات سازمان‌یافته خارجی خیلی خوبی ندارند، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب بهترین فرصت برای معرفی خود دانشگاه‌ها و تولیدات علمی و ارتباط گرفتن آنهاست.


وی با بیان اینکه تقریبا 94 کشور نمایشگاه بین‌المللی ثبت شده دارند، افزود: حضور ما می‌تواند به معرفی صنعت نشر کشور، آثار و کتاب‌های ما کمک کند. متاسفانه جایگاه ما در صنعت نشر بین‌الملل و حضورمان در بازار بین‌الملل بسیار کمرنگ‌تر از شایستگی‌های ماست، به دلیل اینکه به این موضوع توجه نکرده‌ایم، هزینه و برنامه‌ریزی نکرده‌ایم؛ لذا حضور کمرنگ و کم‌رمقی در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب داریم.


شهرامی‌نیا قول‌های مساعدی نیز درباره کمک و حمایت به حضور دانشگاه‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب داد و گفت: حداقل حضور این نمایشگاه‌های بین‌المللی برای دانشگاه‌ها دستاوردهایی چون معرفی آثار خود و دانشگاه، گرفتن ارتباط با دانشگاه‌های دیگر و مواردی از این دست است و قطعاً برکت حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب برکت بسیار بیشتری نسبت به همایش‌های علمی دارد.


وی در پایان اظهار کرد: برای حضور در این نمایشگاه‌ها اجاره غرفه، دکور و حمل کتاب است، ما این را قطعاً حمایت می‌کنیم و غرفه‌ برای حضور دانشگاه‌ها رایگان می‌دهیم، برای حمل کتاب نیز اگر زیاد نباشد لای به لای بار خود مشارکت می‌کنیم.


در ادامه مدیران انتشارات دانشگاه‌های مختلف به بیان نظرات خود پرداختند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار