۲۲ تير ۱۳۹۷ ۱۲:۱۹
کد خبر: ۲۰۱۲۱۴
neshast ghoran etrat 96 (17)

دبیر اسبق کانون قرآن و عترت دانشگاه علامه طباطبائی گفت: یکی از اهداف شرکت‌کنندگان در طرح «مطالعات یک جوان مؤمن» گفتمان‌سازی صحیح و منطقی فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) در سطح دانشگاه و جامعه است؛ قشرهای مذهبی در زمینه مطالعه کتاب، آگاهی و دفاع از ارزش‌های اسلامی، ضعف‌هایی دارند که این طرح می‌تواند تا حدودی نیاز افراد در زمینه آگاهی و مطالعه کتاب را پاسخ دهد. 


به گزارش عطنا، سینا ربیعی، دبیر اسبق کانون قرآن و عترت دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز سیر مطالعاتی مجازی «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» اثر مکتوب مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مد‌ظله‌العالی)(این کتاب سلسله جلسات رهبری در ماه رمضان سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن مجتبی(ع) واقع در شهر مشهد است که در آن اصول و پایه‌های فکری اسلام، در خلال آیات قرآن مطرح شده‌ است؛ که از شناخت این اصول، طرح کلی از دین به صورت یک ایدئولوژی کامل ارائه شده‌ است) که سال گذشته انجام شد، گفت: طی این طرح ۳۰۰ صفحه از این کتاب ارزشمند با جمعی از فعالان قرآنی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) مورد مطالعه قرار گرفت.


وی به طرح امسال با عنوان «مطالعات یک جوان مؤمن» پرداخت و گفت: با توجه به اینکه تابستان سال گذشته کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را با حضور علاقه‌مندان و جمعی از فعالان قرآنی مورد مطالعه قرار دادیم و این برنامه بااستقبال خوبی همراه بود؛ تابستان امسال هم طرحی با عنوان «مطالعات یک جوان مؤمن» را در حوزه‌ کتاب‌خوانی با موضوعات ارزشی و همچنین تحلیل و بررسی فیلم‌ها و مستندهای مختلف راه‌اندازی کرده‌ایم. این برنامه با محوریت مطالعه کتاب و سواد رسانه‌ای و با هدف گفتمان‌سازی فرهنگ قرآن در مجموعه‌های مذهبی برگزار می‌شود.


ربیعی با بیان اینکه این طرح با عنوان #مطالعات_یک_جوان_مؤمن با حضور ۲۵ نفر در ۵ تیم در حال برگزاری است، گفت: این طرح به‌گونه‌ای است که هر فرد یک کتاب را انتخاب و در یک روز از هفته به ارائه آموخته‌های خود به‌صورت خلاصه می‌پردازد و پنجشنبه و جمعه همان هفته نیز به نمایش و نقد فیلم و مرور مطالب فراگرفته از کتب پرداخته خواهد شد.


این فعال فرهنگی دانشگاه درباره هدف از تشکیل طرح «مطالعات یک جوان مؤمن» گفت: هدف نخست ما از تشکیل این گروه‌ها و اجرای طرح این است که قشر جوان با کتاب و کتاب‌خوانی انس بیشتری بگیرد و بتواند در جهت شناخت گسترده و عمیق گام بردارد و فرهنگ کتاب‌خوانی را در سطح جامعه اشاعه دهد. همچنین قصد داریم نشان دهیم که مطالعه کتاب چقدر ساده است و در مدتی محدود می‌توان کتب زیادی در موضوعات مختلف مطالعه کرد که باعث می‌شود حوادث مختلفی که به لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سطح جامعه و پیرامون ما رخ می‌دهد، تحلیل کرده و پاسخ مناسبی و در خوری برای چرایی آن داشته باشیم.


سینا ربیعی افزود: شرکت‌کنندگان در این طرح عموماً از فعالان کانون‌ها و تشکل‌های مذهبی(قرآن و عترت، مهدویت، هیئات) هستند. یکی از اهداف شرکت‌کنندگان در این طرح، گفتمان‌سازی صحیح و منطقی فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) در سطح دانشگاه و جامعه است. قشرهای مذهبی در زمینه مطالعه کتاب، آگاهی و دفاع از ارزش‌های اسلامی، ضعف‌هایی دارند که این طرح می‌تواند تا حدودی نیاز افراد در زمینه آگاهی و مطالعه کتاب را پاسخ دهد.


دبیر اسبق کانون قرآن و عترت دانشگاه علامه طباطبائی در پایان افزود: یکی از مهم‌ترین نکات قابل توجه این طرح رقابت میان گروه‌ها است که در ملاک‌ها و معیارهای متفاوت توسط مسئول طرح ارزیابی خواهند شد. طرح مطالعات یک جوان مؤمن هنوز کامل نشده و فعلاً در حال اجرای آزمایشی است. همچنین برای این طرح شورایی مرکزی تشکیل شده و به‌زودی در سایر استان‌های کشور به اجرا درخواهد آمد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار