۲۰ تير ۱۳۹۷ ۱۱:۳۱
کد خبر: ۲۰۰۹۵۸
yosfi

کارشناسان اقتصادی حامی دولت می‌گویند: «ناتوانی تیم اقتصادی دولت، اظهر من الشمس است» و «تیم دولت، درس اقتصاد نخوانده‌اند».


به گزارش عطنا به نقل از کیهان، محمدقلی یوسفی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: ناتوانی تیم اقتصادی دولت اظهر من الشمس است اگر این تیم توانمند بود در 5 سال گذشته خود را نشان می‌داد.


محمدقلی یوسفی افزود: دولت مسئول سیاست‌های اقتصادی کشور است. نمی‌شود دولت در عرصه اقتصاد تصمیم‌گیر باشد ولی در بحران‌های اقتصادی عوامل نامرئی را تأثیرگذار بداند اگر این‌طور باشد فاتحه علم اقتصاد را باید خواند.


او اضافه کرد: تخصص پزشکان را زمانی باید سنجید که یک بیمار بدحال را درمان کنند وگرنه شخص سالم که پزشک نمی‌خواهد. در اقتصاد هم همین‌طور است. تنها زمانی که اقتصاد دچار بحران و بن‌بست شده است عیار مردان اقتصادی مشخص می‌شود.


یوسفی محصول عملکرد 5 ساله تیم اقتصادی دولت را گسترش فقر، بیکاری فزاینده و تشدید نابرابری دانست و گفت: دولت نمی‌تواند از زیر بار این مسائل شانه خالی کند.


وی افزود: موفقیت سیاست‌های اقتصادی را هرگز نمی‌توان با معیارهایی چون نرخ تورم و رشد اقتصادی سنجید. استناد به تورم از اساس غلط است.


این استاد اقتصاد تصریح کرد: متأسفانه افراد کم‌سوادی که بعضاً دارای مدارک دانشگاهی هم هستند تیم اقتصادی دولت را در دست گرفته‌اند. این اشخاص در دو دهه گذشته همواره در مسئولیت‌های مختلف دولتی یا صاحب ‌پست‌های کلیدی بوده‌اند یا عنوان مشاور را بر عهده داشته‌اند.


یوسفی با بیان اینکه این افراد بر اساس منافع خود سیاست‌های اقتصادی را در کشور دنبال کرده‌اند گفت: سیاست‌های این اشخاص مطلوب آن‌هایی است که بخواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. البته به نظرم دولت برای ویران کردن اقتصاد کشور بهترین نفرات را به کار گرفته است و هیچ‌کس مانند این افراد نمی‌توانست اقتصاد را به این حال‌وروز وخیم بیندازد.


همچنین محمدصادق جنان‌صفت، روزنامه‌نگار، در همین زمینه گفت: تیم اقتصادی دولت بهتر است تغییر کند چراکه هیچ‌کدام در رشته تحصیلی مرتبط با فعالیت خود درس نخوانده‌اند.


وی افزود: داستان تغییر و دگرگونی در تیم اقتصادی دولت روحانی از اواخر دولت یازدهم شروع شد و به‌ویژه وزیر اقتصاد، رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه را در مرکز توجه خود قرار داد.


او ادامه داد: آقایان کرباسیان، سیف و نوبخت یک وجه مشترک دارند و آن اینکه هیچ‌کدام دانش‌آموخته اقتصاد نیستند بلکه آن را به‌طور تجربی یاد گرفته‌اند. مثلاً کرباسیان مدیر اجرایی نیرومندی است اما دانش اقتصادی لازم را ندارد تا سیاست‌های اقتصادی موردنیاز را برپایه آن تدوین کند. البته خود ایشان هم به‌تازگی به این امر اعتراف کرد.


جنان‌صفت بابیان اینکه سیف هرچند سابقه بانکداری دارد ولی چون رشته‌اش حسابداری بوده است علم موردنیاز برای ریاست بانک مرکزی را ندارد، تصریح کرد: کسی که در این سمت می‌نشیند باید دانش عظیمی در حوزه علم بانکداری داشته باشد. نوبخت هم به همین شکل؛ بنابراین ضرورت دارد این اشخاص در شرایط موجود جای خود را به نیروهای بهتری بسپرند.


او گفت: یکی از اقتصاددانان به نام «بهکیش» به‌تازگی از سیف نقل کرد که ایشان گفته من نمی‌دانم چه کار کنم؟! طبیعی است کسی که نمی‌داند چه کار باید بکند، بهتر است جای خود را به نیروی باانگیزه‌تری دهد. کرباسیان هم صریحاً گفته که با علم اقتصاد آشنایی ندارد و به‌طور تجربی آن را فراگرفته است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار