۱۹ تير ۱۳۹۷ ۱۱:۰۴
کد خبر: ۲۰۰۸۱۶
مناظره صادق زیباکلام و قاسم پورحسن در نمایشگاه مطبوعات

استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه نیهیلیسم وضعیت کنونی ماست، گفت: معنای خاص نیهیلیسم این است که ما احساسی از درد و رنج و مرارت نداریم.


به گزارش عطنا به نقل از مهر، قاسم پورحسن، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی، از اساتید حاضر در جلسه در باب نیهیلیسم فعال این‌چنین گفت: نیهیلیسم وضعیت کنونی ما است، ما گمشدگانیم. اصل ماجرای نیهیلیسم مناقشه نیچه و شوپنهاور است یعنی اگر بخوانیم باید مانند ژان وال که قائل بود عصر یونان مناقشه هراکلیتوس و پارمنیدس است، نیهیلیسم هم مناقشه‌ای میان نیچه و شوپنهاور است. اصل مناقشه به نه گویی شوپنهاور و آری گویی نیچه، پس این حرف درست است که ما معنای عام نیهیلیسم را همان گمشدگان بگیریم.


پورحسن ادامه داد: اما معنای خاص نیهیلیسم این است که ما احساسی از درد و رنج و مرارت نداریم. نیچه قائل بود نیهیلیسم دم درِ ماست و درست دم در ایستاده است و معتقد است آینده ما چیزی غیر از نیهیلیسم نیست.


وی افزود: ما می‌توانیم نیهیلیسم را به نیهیلیسم انفعالی و فعال تقسیم‌بندی کنیم اما می‌توان شق دیگری نیز برای آن در نظر گرفت. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که عالم در حال غربی شدن است و ما نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم و این محصول سوبژکتیویسم است. بگذارید ساده‌تر بگویم مراد من از سوبژکتیویسم اروپا محوری است. سوبژکتیویسم یک معنایش فلسفی است و معنای مهم آن اجتماعی است.


پور حسن در ادامه اضافه کرد: کانت اعلام می‌کند ما باید میان اخلاق و قدرت سازگاری ایجاد کنیم و برای اینکه بتوانیم به صلح پایدار دست‌یابیم بنیان غرب را درست بفهمیم؛ یعنی ماکیاولی صرفاً مسئله هدف و ابزار نیست. کانت قائل است باید از وضع طبیعی یا پیشا‌قانون بیرون بیاییم و به عقل جمعی پناه ببریم.


برای فهم «نیهیلیسم» بهتر است گرفتار روانشناسی سیاسی نشویم


در ادامه این جلسه  سیدجواد میری، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و در باب نیهیلیسم فعال و چشم‌انداز صلح این‌چنین گفت: ما وقتی تحلیل وقایع را به سطح اشخاص و افراد تقلیل دهیم قطعاً از افق و گستره دید عمیق‌تر وا خواهیم ماند و لازم است برای شرح نیهیلیسم فعال به تحلیلی حتی‌المقدور غیر فردی بپردازیم چراکه در این صورت به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.


میری افزود: متأسفانه در ایران ما فهم دقیق و درستی از آمریکا نداریم در صورتی عقلاً وقتی میگوییم فلانی دشمن من است باید تحلیل دقیق و شناخت مطلوبی از او داشته باشیم.


این عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: در ایران ما می‌آییم آمریکا را تقلیل می‌دهیم به دولت‌ها و گمان می‌کنیم آمریکا اجزایی جداست که با دولت‌ها اساس و بنیانش تغییر می‌کند که این نظر از اساس بیراه است چراکه دولت‌ها در آمریکا مانند کوه یخ هستند و بخش اعظم آن‌ها که بنیان آمریکا را تشکیل می‌دهد ناپیدا است و دولت‌ها صرفاً روبنای این ساختار هستند.


میری ادامه داد: البته از وجهی دیگر می‌آییم آمریکا را شر مطلق می‌دانیم و نهایتاً خودمان را نیز خیر مطلق می‌دانیم که این نوع رویکرد را نیز می‌توان در زمین تفکرات مانوی کنکاش کرد.


این استاد جامعه‌شناسی ادامه داد: ما نباید در تحلیل‌ها برای نمونه به ترامپ و امثال او اکتفا کنیم و به مصادیق نیهیلیسم فعال بپردازیم چراکه با این رویه ما گرفتار روانشناسی سیاسی خواهیم شد و راه به عمق مطلب نخواهیم برد.


میری در پایان سخنرانی پرسشی را مطرح کرد و صحبت‌هایش را این‌چنین به پایان رساند: باید بپرسیم و کنکاشی داشته باشیم درباره اینکه آیا ظهور و وجود عرفان‌ها و ادیان در طول تاریخ نوعی مواجهه با نیهیلیسم نبوده است؟

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار