۱۸ تير ۱۳۹۷ ۱۶:۲۱
کد خبر: ۲۰۰۷۳۸
بازدید کتابداران جامعه‌الزهرا و کتابخانه آیت‌الله بروجردی قم از کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه

دومین همایش بین‌المللی «علوم انسانی قرآن بنیان؛ لوازم، روش‌ها و شاخص‌ها» در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.




به گزارش عطنا به نقل از آنا، حمیدرضا بصیری عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر علمی این همایش گفت: دومین همایش بین‌المللی علوم انسانی قرآن بنیان، طی دو روز باهدف بازشناسی و بررسی دانش‌های انسانی و معرفتی در راستای رونق به طرح تحول در علوم انسانی و زمینه‌ای برای تکوین تمدن نوین اسلامی٬ در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار خواهد شد.


دبیر علمی این همایش با اشاره به نقش محوری دانش‌های نظری و علوم انسانی در سایر علوم بیان داشت: علوم انسانی ارتباط عمیق و واقعی با سرنوشت انسان و جامعه دارند و تحول علمی و منطقی آن‌ها از حیث محتوا و اثربخشی در سایر علوم امری ضروری است.


وی ادامه داد: آفت بزرگ این‌گونه دانش‌ها تقلیدی و ترجمه‌ای بودن آن است و به همین دلیل از هرگونه نقد و بررسی مبنایی یا ساختاری مصون می‌مانند و این اتفاق برای انسان‌های آرمان‌گرا و معتقد به مبانی وحیانی بسیار خطرناک است.


بصیری دستیابی به علوم انسانی بر اساس آموزه‌های دین اسلام را مستلزم مقدمات و مبانی علمی برشمرد و بیان کرد: برای مسلمانان معتقد به مبانی وحیانی بنا نهادن تمدنی مبتنی بر آموزه‌های دین اسلام بدون ورود نقادانه به حوزه علوم انسانی امکان‌پذیر نیست.


وی افزود: دانشمندان اسلامی با تمام گرایش‌های مذهبی لازم است برای تکوین تمدن نوین اسلامی با محوریت کتاب آسمانی قرآن کریم به‌عنوان میراث مشترک و آسمانی دانش‌های انسانی و معرفتی را بازشناسی و تولید کرده و تحول در علوم انسانی را رونق بخشند. دانشگاه علامه طباطبایی نیز با اشراف به این اصول مهم که باید استادان و صاحب‌نظران اسلامی در سطح بین‌اللملی به بازشناسی و تبیین این مهم بپردازند، برپایی همایش علوم انسانی قرآن بنیان را از دو سال قبل برنامه‌ریزی نموده است.


عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: دو سال قبل تحول علوم انسانی را در مدار قرآن کریم از حیث مباحث و مطالعات مبنایی «چیستی، چرایی و چگونگی» مورد تضارب آراء و افکار محققان و اندیشمندان قرار دادیم و در دومین همایش بین‌المللی علوم انسانی قرآن بنیان، این موضوع مهم را با محوریت سه محور مهم: لوازم، روش‌ها و شاخص‌های علوم انسانی قرآن بنیان دنبال خواهد شد.


بصیری در پایان با دعوت از استادان و صاحب‌نظران برای مشارکت در برپایی این همایش بیان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر به نشانی http://quran۲.atu.ac.ir مراجعه کنند.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار