۱۷ تير ۱۳۹۷ ۰۹:۲۰
کد خبر: ۲۰۰۵۱۵
مسعود برومند

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر بخواهیم در شرایط امروز به تراز جهانی دست‌یابیم و درعین‌حال چالش‌های ملی را نیز حل کنیم باید شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌ها تغییر پیدا کند و در چهارچوب نیازها مجدداً تعریف شود.


به گزارش عطنا به نقل از خبرگزاری آنا، مسعود برومند، معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست هم‌اندیشی «ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین‌المللی» که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: انتظار می‌رود مأموریت نظام آموزش عالی ازیک‌طرف حل چالش‌های جامعه باشد و از سوی دیگر بتواند به‌گونه‌ای عمل کند که پنج پژوهشگاه و پنج دانشگاه به تراز بین‌المللی برسند. به نظر می‌آید این مأموریت یک مأموریت کلاسیک است که باید برای دستیابی به آن یک سری شاخص‌های پژوهشی را ارتقا بدهیم.


وی افزود: حل چالش‌های جامعه و ارتقا به تراز بین‌المللی به‌عنوان انتظار از نظام آموزش عالی دو موضوع متفاوت هستند اما اگر بتوانیم نوع نگاهمان را تغییر بدهیم می‌توانیم به اهداف ترسیم‌شده دست‌یابیم چراکه در مأموریت اول تأکید می‌شود نسبت به ایمنی مردم، محیط‌زیست و سایر مسائل جامعه حساس باشیم اما در ماموریت دوم بحث‌های زیرساختی را حل کنیم.


معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر انسجام بخش‌های مختلف دانشگاه‌ها و آموزش عالی تأکید کرد و افزود: اگر بخواهیم به دو مأموریت ذکرشده دست پیدا کنیم باید همه بخش‌های دانشگاهی و آموزش عالی اعم از آموزش، پژوهش، مالی و ... با یکدیگر منسجم عمل کنند. در این شرایط است که دانشگاه‌ها می‌توانند در پروژه اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرین باشند و نمی‌توانیم بدون ایجاد یک تیم وسیع و درک متقابل در نظام آموزش عالی چالش‌های فعلی کشور را رفع کنیم.


برومند تصریح کرد: شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور باید همگی همسو با یکدیگر باشند و اگر بخواهیم به رتبه ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا دست یابیم باید مشخص کنیم که در کدام شاخص رتبه‌بندی می‌توانیم به این نقطه برسیم. می‌توانیم در ظاهر تمامی شرایط کیفی برای دستیابی به رتبه بین‌المللی را کسب کنیم اما در باطن قضیه، آن هدف لازم را کسب نکنیم اما اگر نوع نگاه در این زمینه تغییر کند با یک انسجام سازمانی و تیمی می‌شود نقش سازنده‌ای در توسعه کشور ایجاد کنیم.


وی گفت: برای انسجام سازمانی و تیمی، در نظام آموزش عالی باید برنامه مشخصی داشته باشیم و اگر بخواهیم به عناصر اساسی این هدف توجه داشته باشیم منابع مالی به‌عنوان یک شاخص مهم تلقی می‌شود اما در کنار آن بازنگری فرآیندهای اجرایی نیز حائز اهمیت است


معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بابیان اینکه اگر فرآیندهای پژوهشی در دانشگاه‌ها توسعه یابد و بتوانیم کیفیت را به‌طور دقیق تعریف کنیم می‌توانیم به شاخص‌های برتر دست‌یابیم اظهار کرد: تغییر ساختار درون‌ دانشگاه‌ها در شرایط فعلی بسیار الزامی به نظر می‌رسد و همچنین از توسعه تجهیزات و امکانات دانشگاه نیز نمی‌توان غافل شد.


برومند گفت: متأسفانه آنچه در دانشگاه‌ها وجود دارد شاخص‌هایی است که از چندین دهه پیش تعریف‌شده و اگر بخواهیم در شرایط امروز به تراز جهانی دست‌یابیم و درعین‌حال چالش‌های ملی را نیز حل کنیم باید این ساختارها تغییر پیدا کند و در چهارچوب نیازها مجدداً تعریف شود؛ بنابراین نیازمند تغییر الگوهای فعلی در دانشگاه‌ها برای دستیابی به توسعه هستیم.


برومند در پایان خاطرنشان کرد: در کنار ضرورت تغییر الگوهای فعلی دانشگاه‌ها باید روسای سازمان‌ها نیز از مرتبه مدیریت دانشگاه‌ها در جایگاه رهبری سازمانی دانشگاه قرار بگیرند. در این صورت است که همه مشخصات رهبری را در خود توسعه‌خواهیم دید و می‌توانیم در عرصه‌های جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار