۱۶ تير ۱۳۹۷ ۱۴:۳۶
کد خبر: ۲۰۰۳۹۳
دکتر سعید نمکی

 سعید نمکی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها و مراکز علمی از نگاه جزیره‌ای پرهیز کرده و به یکدیگر بپیوندند، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی این مراکز به عنوان اتاق فکر توسعه‌ای کشور باید به میدان بیایند و منتظر دعوت نباشند و برای حل مشکلات و معضلات کشور راهکار ارائه دهند.




به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی، معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در نشست هم‌اندیشی ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین‌المللی که امروز در وزارت علوم برگزار شد، با تاکید بر اینکه سازمان برنامه و بودجه به شدت حامی اجرای این برنامه است، گفت: مراکز دانشگاهی و پژوهشگاهی کشور مغز جامعه محسوب می‌شوند. بنابراین اگرچه ما در شرایط سخت هستیم و ممکن است حتی در شرایط سخت‌تر نیز قرار بگیریم، ولی این مراکز باید بتوانند به عنوان مغز جامعه در این دوران سخت به کشور کمک کنند. بنابراین ما تصمیم نداریم در شرایط فعلی از نظر اقتصادی و مالی دانشگاه‌ها در شرایط بحرانی قرار بگیرند.


وی در ادامه تصریح کرد:‌ برنامه ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه به تراز بین‌المللی در تابستان 95 تصویب شد و امیدوار هستیم اجرای این برنامه با قدرت و قوت بیشتری پیش رود. سازمان برنامه و بودجه نیز حمایت‌های بودجه‌ای خود را در این زمینه انجام خواهد داد.


 نمکی با تاکید بر اینکه دولت امسال از آموزش عالی بیشتر حمایت بودجه‌ای انجام می‌دهد، گفت: اگرچه در سال 95 توانستیم 100 درصد تخصیص‌ها در مراکز دانشگاهی صورت بگیرد و در بخش پژوهش هم تقریبا 100 درصد تخصیص را به خزانه فرستادیم؛ اما در روزهای پایانی سال به دلیل کمبود منابع متاسفانه این تخصیص‌ها کمتر صورت گرفت.


معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: باید سرانه دانشگاه‌ها بر مبنای شاخص پی پی پی بررسی و ارزیابی شود تا بتوانیم تحلیل درستی از این وضعیت داشته باشیم. به عنوان مثال یک دانشجو در بهترین شرایط در دانشگاه‌های خارجی کمتر از 10 دلار برای هزینه غذا پرداخت نمی‌کند؛ ولی این وضعیت در کشور ما به زیر دو دلار می‌رسد. بنابراین باید در مقایسه سرانه بین دانشگاه‌های داخلی و خارجی تاملی صورت بگیرد.


نمکی با تاکید بر اینکه شاخص‌ها و زیرساخت‌های بررسی دانشگاه‌ها در کشور باید منطبق بر نیازهای ملی، فرهنگی و اجتماعی صورت بگیرد و الگوهای منطبق با شرایط فعلی جامعه ترسیم شود، خاطرنشان کرد: مثلا در حوزه وزارت بهداشت ما این مورد را پیاده سازی کردیم و خانه‌های بهداشت امروز کاملا منطبق با این نیازها تدوین شده‌اند. به همین دلیل معتقد هستم الگوهای به کار گرفته در مراکز علمی باید متناسب با بضاعت و نیاز کشور باشد.


وی ادامه داد: مثلا بزرگترین دانشگاه‌های دنیا توسط فئودال‌ها ایجاد شدند، اما در دانشگاه‌های ما این وضعیت وجود نداشت؛ به همین دلیل در تدوین مدل‌های مطابقاتی دانشگاه‌های داخل با دانشگاه‌های دنیا نباید المان‌های متفاوت کشور را فراموش کنیم و خودمان را بر اساس معیارهای آنها مورد ارزیابی قرار بدهیم.


نمکی شرایط دانشگاه‌ها در وضعیت فعلی را بسیار حساس توصیف کرد و گفت: امروز دانشگاه‌های ما حساس‌ترین وضعیت خود را در تمام دوران تاریخ سپری می‌کنند. بنابراین بزرگترین رسالت این مراکز این است که نقش خود را برای حل بسیاری از مسائل موجود در کشور به کار بگیرند و از نگاه جزیره‌ای بپرهیزند و به هم بپیوندند. چرا که با یک یا دو دانشگاه برتر نمی‌توان تحولی در عرصه توسعه کشور ایجاد کرد. باید پکیجی از این مجموعه در کنار هم قرار بگیرند تا فعالیت‌های آنها برای ایجاد توسعه و تغییر شرایط مفید و موثر باشد.


معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در پایان یادآور شد: در نگاه توسعه‌ای کشور نیازمند حضور تمامی دانشگاه‌ها و مراکز علمی هستیم و تا زمانی که آموزش و پرورش توسعه‌یافته نداشته باشیم و سیاستمداران دانشگاه را اتاق فکر توسعه نبینند، این مجموعه یا پکیج به هدف اصلی نخواهد رسید و دانشگاه‌ها نیز باید به تمامی ابعاد توسعه‌ای توجه داشته باشند. چرا که این مراکز اتاق فکر توسعه محسوب می‌شوند. نباید منتظر بمانند که دیگران دنبال آنها باشند. انتظار ما این است که دانشگاه‌ها خودشان به میدان ورود پیدا کنند، حرف بزنند و برای حل مشکلات کشور راهکار ارائه دهند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار