۱۶ تير ۱۳۹۷ ۰۹:۴۸
کد خبر: ۲۰۰۳۳۸
پورحسن

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور و وزارت علوم، هیچ التفاتی به منطق تولید علم ندارند گفت: مسئولان آموزش عالی تصور می‌کنند با دستورالعمل و بخشنامه می‌توان دانش تولید کرد.


به گزارش عطنا به نقل از خبرگزاری آنا،  قاسم پورحسن درزی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی، درباره علت‌های ناتوانی دانشگاه‌های کشور در تولید اندیشه و نظر اظهار کرد: تولید علم اتفاقی نیست،‌ تولید علم نیازمند دیسیپلین،‌ فرآیند و منطقی است که همین منطق می‌گوید علم در یک فرآیند طولانی تولید می‌شود، البته درصورتی‌که التفات به منطق تولید داشته باشیم.


وی افزود: دانشگاه‌های کشور و وزارت علوم، هیچ التفاتی به منطق تولید علم ندارند و تصور می‌کنند با دستورالعمل، بخشنامه و تجویز می‌توان دانش تولید کرد.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: مسئولان آموزش عالی کشور فکر می‌کنند اگر بخشنامه بنویسند که استادان علم تولید کنند، تولید می‌شود درحالی‌که استاد باید در یک‌زمان و فرآیند طولانی بتواند دستاوردهای علمی خود را تبدیل به دانش نماید.


پورحسن بابیان اینکه هنوز فهمی از اینکه تولید علم اتفاقی نیست، وجود ندارد اظهار کرد: تا زمانی که جایگاه بنیادین و شرافت، به استادان و دانشجویان داده نشود اساساً تولید علم اتفاق نمی‌افتد.


وی ادامه داد: تولید علم، انسانی است نه مکانیکی و اداری، زمانی که استاد دانشگاه، جایگاه نداشته باشد اندیشه و نظر تولید نمی‌شود.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی عنوان کرد: هیچ‌کدام از حجم انبوه مقالاتی که می‌نویسیم مرزهای دانش را ارتقا نداده است، چون اصلاً متوجه دانش نبوده‌ایم، به دلیل اینکه منطق دانش را درنیافتیم.


پورحسن گفت: به عقیده بنده باید مدت‌ها زمان بگذرد تا بتوانیم بنیادهای دانشگاه اعم از رؤسای دانشگاه‌ها، وزارت علوم، استادان و... را براساس یک منطق علمی شکل بدهیم.


وی با تأکید بر این نکته که معضل اصلی، عدم فهم ذات دانشگاه است خاطرنشان کرد: هنوز التفاتی به ذات دانشگاه نداریم و دانشگاه را بیشتر شبیه یک اداره و سازمان تشبیه می‌کنیم، از استادان می‌خواهند دانش تولید نکنند اما حضور داشته باشند این نگاه طبیعتاً جایگاه استاد و علم را کاهش می‌دهد.


این استاد دانشگاه در پایان گفت: در حال حاضر هیچ علمی تولید نمی‌شود چون صاحب تفکر نیستیم، هر وقت صاحب تفکر بودیم، می‌توانیم ادعا کنیم علمی را سامان می‌دهیم این عناصر بنیادین هستند و به یکدیگر ارتباط دارند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار