۱۳ تير ۱۳۹۷ ۱۰:۴۲
کد خبر: ۱۹۹۵۷۶
vazir olum

وزیر علوم از طرح جدید وزارت علوم برای گذراندن سربازی دانشجویان دکترا در صنعت خبر داد و گفت: برای حل مسایل کشور بر خلاف روال معمول خودمان رأساً وارد عمل می‌شویم.


به گزارش عطنا به نقل از مهر، «منصور غلامی» در هفته جاری در خبرگزاری مهر حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف به سئوالات خبرنگاران این رسانه پاسخ داد.


وزیر علوم در این مصاحبه به مهمترین موضوعاتی که این روزها وزارت علوم با آن درگیر است و برای آنها برنامه دارد، پرداخت.


وی درباره اقدامات صورت گرفته در راستای فرمایشات رهبری در دیدار با استادان دانشگاه، ساماندهی آموزش عالی در راستای طرح آمایش آموزش عالی، آخرین وضعیت سند آمایش آموزش عالی، بورسیه‌های بلاتکلیف، طرح سربازی دانش‌آموختگان کارشناسی‌ارشد و دکترا در صنعت، تقویت فنی و حرفه‌ای‌ها و برخی از مسایل روز آموزش عالی توضیحاتی ارائه داد.



در حال حاضر وضعیت ارتباط دانشجویان و استادان با صنعت چگونه است و طرح فرصت مطالعاتی و کارورزی در صنعت را تا کجا پیش برده‌اید؟


کارآموزی در صنعت برای رشته‌های فنی و تجربی فراهم شده است و با وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت معدن تجارت توافق‌هایی در این زمینه صورت گرفته. طرح‌هایی در این دو وزارتخانه در حال انجام است. در صنعت بحث این است که اعضای هیئت علمی، فرصت مطالعاتی در صنعت داشته باشند و پروژه‌ای را با صنعت هماهنگ کنند و حدود ۶ ماه تا یک‌سال در خارج از دانشگاه کار کنند.


بحثی درباره گذراندن دوره سربازی دانش‌آموختگان کارشناسی‌ارشد و دکترا در صنعت پیشنهاد داده‌ایم، با نظام وظیفه صحبت‌هایی شده و وزارت صنعت استقبال کرده است.


 کارآموزی دانشجویان در صنعت را نیز هماهنگ کرده‌ایم، طرحی برای این موضوع در صنعت وجود دارد که این طرح نهایی شده و در سامانه‌ای که برای این کار در نظر گرفته شده دانشجویان با راهنمایی دانشگاه ها ثبت‌نام می‌کنند این موضوع نیز در دانشگاه‌های مختلف در حال گسترش است.


بحثی هم درباره گذراندن دوره سربازی دانش‌آموختگان کارشناسی‌ارشد و دکترا در صنعت پیشنهاد کرده‌ایم، موافقت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است و با سازمان نظام وظیفه در این زمینه صحبت‌هایی شده و وزارت صنعت نیز از آن استقبال کرده است. با این طرح، دانشجویان دکترا که به دلیل محدویت و ظرفیت کم نمی‌توانند جذب مرکز تحقیقات دانشگاهی شوند پس به صنعت می‌روند و به صورت یک دوره موقت آنجا حضور دارند، ولی پیش‌بینی می‌کنیم اکثرا این دانشجویان بتوانند جای خود را پیدا کرده و ماندگار شوند.



همه دانشجویان دکترا می‌توانند در این طرح شرکت کنند؟


این موضوع به صنعت بستگی دارد مثل اینکه در صنعت خودرو اعلام کنند که به این رشته ها نیاز داریم و لذا زمینه بکارگیری باید فراهم باشد.


ادامه این مصاحبه را می‌توانید در اینجا بخوانید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار