۱۲ تير ۱۳۹۷ ۱۸:۱۳
کد خبر: ۱۹۹۵۳۴
حال و هوای مصاحبه ورودی دکترای دانشگاه علامه طباطبائی

معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در ابتکاری جدید، لحظاتی قبل از برگزاری آزمون دکترا به دانشجویان مشاوره می‌دهد و کارشناسان و مشاوران این معاونت در این روزها «میز گفت‌وگو» در محل برگزاری این آزمون را برپا کردند.


به گزارش عطنا، جلسه مصاحبه تخصصی از متقاضیان تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه علامه طباطبائی در دوره‌های روزانه و پردیس خودگردان تحصیلات تکمیلی در ۹۵ رشته تحصیلی از روز یکشنبه 10 تیرماه در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی این دانشگاه آغاز شد که تا 22 تیرماه ادامه دارد.


در این مدت بیش از ۳ هزار پذیرفته‌شده چند برابر ظرفیت مقطع دکترای دانشگاه علامه طباطبائی برای پذیرش ۴۶۵ دانشجو در رشته‌های مختلف با هم رقابت می‌کنند.


معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی و مرکز مشاوره و بهداشت روان این دانشگاه، همچون سال گذشته، برای کاهش استرس و ایجاد آرامش ذهنی داوطلبان قبل از مصاحبه، میز گفت‌وگو و مشاوره برپا کرده است.


ایجاد «میز گفت‌وگو» با محورهای «معرفی خود، برقراری ارتباط، مدیریت زمان و آرامش در جلسه مصاحبه» و با هدف موفقیت دانشجویان در مصاحبه دکترا است. در این میز گفت‌وگو، کارشناسان متخصص مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی حضور دارند و تا پایان آزمون مصاحبه دوره دکترا به دانشجویان داوطلب، خدمات مختلف ارائه می‌دهند.



سلیمی‌‌بجستانی: خود فرآیند مصاحبه دکترا اضطراب‌زا است



دکتر حسین سلیمی‌‌بجستانی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی و عضو هیئت علمی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی این دانشگاه درباره میز گفت‌وگو، بیان کرد: دومین سالی است که میز گفت‌و‌گو در روزهای مصاحبه تخصصی از متقاضیان تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه علامه طباطبائی راه‌اندازی شده است.


وی با اشاره به اینکه به هر حال دانشجویانی که برای مصاحبه دکترا قبول شده‌اند، نگرانی‌هایی دارند چون اتفاق بزرگی در زندگی آنها در حال رخ دادن است، افزود: خود فرآیند مصاحبه دوره دکترا اضطراب‌زا است.


سلیمی بجستانی تصریح کرد: هدف ما از راه‌اندازی میز گفت‌و‌گو این است که می‌خواهیم یک نوع آرامشی را برای دانشجویانی که مصاحبه دکترا دارند ایجاد کنیم، حال آنکه فقط خواندن همین تابلو یعنی «میز گفت‌وگو و اهداف آن» به‌تنهایی کفایت می‌کند که بگویند به فکر ما هستند.


وی با اشاره به اینکه دانشجویان تاکنون استقبال خوبی از میز گفت‌و‌گو داشته‌اند، اظهار کرد: مشاوره فقط این نیست که کسی بنشیند و گفت‌و‌گو کند، بلکه روی خوش نشان دادن به افراد و ارتباط خوب برقرار کردن با آنها در فرآیند پذیرش افراد نیز بسیار مؤثر است.


معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: البته عملکرد سایر همکاران در حوزه معاونت آموزش و تدارکات نیز در زمینه استقبال از دانشجویان پذیرفته شده برای مصاحبه دکترا، بسیار خوب بوده است و محیط بسیار آرامش‌بخشی را با ایجاد فضای گفت‌و‌گو و کاهش اضطراب فراهم کرده‌اند.


سلیمی‌بجستانی با بیان اینکه گفت‌و‌گو به معنای پاک کردن دودکش ذهن افراد است، خاطرنشان کرد: مشاور ضمن صحبت کردن با دانشجویان برای کاهش اضطراب آنها، سعی می‌کند این موضوع را هم در ذهن آنها ایجاد کند که اگر قبول نشدند به معنای تمام شدن فرصت‌های آنها نیست، بلکه می‌توانند سال بعد نیز با تلاش بیشتری در این رقابت علمی حضور داشته باشند.



فرحبخش: هدف اولیه میز گفت‌و‌گو ایجاد آرامش برای مصاحبه دکترا است



دکتر کیومرث فرحبخش، رئیس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی نیز درباره میز گفت‌و‌گو برای دانشجویان پذیرفته شده در مصاحبه‌های عملی دکترا، بیان کرد: هدف از راه‌اندازی میز گفت‌و‌گو این است که برخی از پذیرفته‌شدگان دچار استرس می‌شوند و این وضعیت مانع از آن می‌شود که در فرآیند مصاحبه، پاسخ‌های مناسبی به سؤالات ارائه بدهند و در نتیجه به‌نوعی حق آنها ضایع می‌شود.


وی اضافه کرد: این میز گفت‌و‌گو و مشاوران در مرحله اول پاسخگوی کسانی هستند که در شرایط استرس‌آمیزی قرار داشته و نیاز به مشاوره دارند تا استرس آنها کاهش پیدا کرده و آمادگی لازم برای مصاحبه را داشته باشند.


فرحبخش با بیان اینکه برخی از دانشجویان دکترا که در مصاحبه پذیرفته شده‌اند هنوز در انتخاب رشته و محل تحصیل خود دچار تردید هستند، گفت: مشاور در میز گفت‌و‌گو ضمن ارزیابی و ارائه راهنمایی‌های مفید به داوطلبان، در زمینه تحصیلی نیز به آنان کمک می‌کند.


عضو هیئت علمی گروه مشاوره دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی یادآور شد: در میز گفت‌و‌گو همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیار افراد قرار می‌دهند تا بتوانند تصمیم روشنی‌ بگیرند و هدف اولیه میز گفت‌و‌گو که ایجاد آرامش برای مصاحبه دکترا است، محقق شود. 



رجبی: دانشگاه علامه، پیشرو در ایجاد میز گفت‌وگو برای مصاحبه دکترا



دکتر هومن رجبی از مشاوران مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی نیز در زمینه میز گفت‌و‌گو و میزان استقبال از آن، اظهار کرد: بر اساس تجربیات گذشته بسیاری از دانشجویان در برخورد اولیه با مصاحبه دکترا، دچار استرس و اضطراب می‌شوند.


وی درباره همین موضوع افزود: ممکن است افکار منفی که در واقعیت وجود نداشته باشد بر ذهن فرد متقاضی دوره دکترا تأثیر گذاشته و او را دچار اضطراب کند.


رجبی با بیان اینکه ما با فعالیت‌های مشاوره‌ای سعی می‌کنیم به هر شکلی که نیاز است از اضطراب و استرس فرد کاسته شده و افکار منفی را از ذهن خود پاک کند، گفت: میز گفت‌و‌گو زمینه فراغ‌بالی و آرامش افراد برای حضور در مصاحبه دکترا را فراهم می‌کند.


وی استقبال دانشجویان دکترا از میز گفت‌و‌گو را مناسب و خوب برشمرد و افزود: برای اولین بار است که در سطح دانشگاه‌های کشور و به‌خصوص شهر تهران میز گفت‌و‌گو و مشاوره برای پذیرفته‌شدگان مصاحبه عملی دکترا راه‌اندازی شده است.


رجبی خاطرنشان کرد: بر اساس بازخوردی که سال گذشته از دانشجویانی که در میز گفت‌و‌گو شرکت کرده و فرم نظرسنجی را پر کردند، دریافت کردیم بسیاری از آنها اعلام رضایت و خوشحالی کرده بودند و موثر بوده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار