شنبه، 31 شهریور 1397 07:38:30
محمدرضا آهنچیان تشریح کرد؛

برنامه‌ دانشگاه‌ها برای مهارت‌افزایی و ارتقای توان اشتغال‌زایی دانشجویان

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی از تدوین چهار برنامه زیربنایی برای اجرای طرح مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال‌زایی دانشجویان کارشناسی در دانشگاه‌ خبر داد و گفت: دانشگاه‌ها موظف هستند برنامه‌های ابلاغی را در قالب آئین‌نامه ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان در دانشگاه‌ها پیاده‌سازی کنند.

به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، محمدرضا آهنچنیان، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت علوم، در دومین نشست معاونین آموزشی دانشگاه‌های سطح یک و دو کشور که امروز در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، طرح جامع مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان کارشناسی دانشگاه‌های کشور را از مهم‌ترین برنامه‌های آموزشی وزارت علوم توصیف کرد و گفت: اشتغال‌پذیری یعنی مجموعه‌ای از موفقیت‌ها، مهارت‌ها، دانسته‌ها و درمجموع شایستگی‌های فردی است که دانش‌آموختگان را در دستیابی به موفقیت و کارآیی در حرفه مورد انتخاب خود آماده می‌کند تا از این طریق بتوانند به خود و دیگران و جامعه سود برسانند.

وی در ادامه تصریح کرد: مهارت افزایی نیز نوعی فراگیری فنون، روش‌های انجام حرفه و اکتساب ظرفیت‌هایی مؤثر در تولید (مهارت‌های عمومی،‌ پایه و تخصصی) محسوب می‌شود که دانشجویان با فراگیری آن، دغدغه‌ای به‌عنوان اشتغال نخواهند داشت.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی همچنین به چهار برنامه زیربنایی اجرای طرح مهارت افزایی دانشجویان کارشناسی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: اجرای کامل و دقیق جنبه‌های عملی – کاربردی برنامه‌های درسی جاری که شامل به‌روز کردن برنامه‌های درسی با رویکرد مهارت افزایی و اشتغال آفرینی، اصلاح، اعمال و یا نظارت بر حسن اجرای دروس کاربردی که در برنامه‌های درسی پیش‌بینی‌شده است و حمایت از اجرای جنبه عملی برنامه درسی و پیش‌بینی منابع مالی موردنیاز برای تأمین نیازهای اجرایی طرح ازجمله مجموعه‌های این برنامه به شمار می‌روند.

دکتر آهنچیان همچنین خاطرنشان کرد: طراحی و ارائه دروس اختیاری متناسب با نیازهای جامعه شامل بازنگری و تدوین دروس اختیاری مرتبط با مهارت و فضای کسب‌وکار با در نظر گرفتن اولویت‌های محلی، منطقه‌ای و ملی، تعیین سازوکارهایی برای کسب مجوزهای قانونی، استفاده از کارشناسان زبده و صاحبان حرفه‌های مرتبط با محتوای هر درس به‌منظور تدریس یا مشارکت در تدریس این دسته از دروس اختیاری نیز دومین برنامه زیربنایی اجرای سطح مهارت‌افزایی دانشجویان در دانشگاه‌ها است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی همچنین اجرای آموزش‌های فرابرنامه‌ای برای آماده‌سازی اشتغال پذیری دانشجویان را نیز سومین برنامه زیربنایی اجرای طرح مهارت افزایی دانشجویان تعریف کرد و گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند برنامه‌های خود را با رعایت مفاد این طرح به‌صورت نوآورانه تدوین و به اجرا دربیاورند، همچنان که برنامه‌هایی در قالب طرح ۲۰.۲۰ (طرح آموزش ۲۰ مهارت در ۲۰ سالگی)، ماد (طرح مهارت افزایی دانشجو)، من (طرح مهارت‌های نوین) و غیره در دانشگاه‌ها اجرایی می‌شوند.

وی به چهارمین برنامه زیربنایی اجرای طرح مهارت افزایی در دانشگاه‌ها اشاره و بیان کرد: رصد وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان هرکدام از رشته‌های موجود در دانشگاه‌ها به‌عنوان چهارمین برنامه زیربنایی محسوب می‌شود که دانشگاه‌ها باید در قالب این برنامه از وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان خود مطلع شوند تا درنهایت برنامه‌ریزی‌های آموزشی متناسب با این وضعیت صورت بگیرد.

نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *