۲۸ شهريور ۱۳۹۴ ۰۸:۲۱
کد خبر: ۱۹۹۱۷


دانشگاه ژاپنی







 به گزارش عطنا به نقل از مهر، رئیس گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: تعداد زیادی از دانشگاه های ژاپن اعلام کردند بودجه رشته های علوم انسانی و اجتماعی را به شدت کاهش داده و یا آنها را حذف می کنند.


دکتر جعفر مهراد  افزود: دلیل این تصمیم توجه به رشته هایی است که به طرز بهتری نیازهای جامعه را برآورده می سازد .

بنیانگذار  پايگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) یادآور شد: از تعداد ۶۰ دانشگاه ملی که رشته هایی را در این حوزه ها ارائه می دهند ۲۶ دانشگاه تایید کرده اند که یا رشته های علوم انسانی و اجتماعی را تعطیل یا سطح فعالیت این رشته ها را طبق وزارت متبوع به حداقل خواهند رساند.

وی افزود: وزارت آموزش ژاپن طی نامه ای به تمام ۸۶ دانشگاه ملی این کشور ابلاغ کرده است که گام های موثری را برای حذف رشته های علوم انسانی و اجتماعی برداشته و در مقابل حوزه هایی را که به طرز بهتری نیازهای اجتماعی را تامین می کند، تقویت کند.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: در حالی که با این نوع برخورد مخالفت به عمل آمده، دانشگاههایی مانند توکیو و کیوتو که از معتبرترین دانشگاه های ژاپن و طراز اول جهان محسوب می شوند اعلام کرده اند که از این درخواست تبعیت نخواهند کرد. با وجود این ۱۷ دانشگاه ملی از پذیرش دانشجویان علوم انسانی و اجتماعی در رشته هایی از جمله حقوق و اقتصاد خودداری خواهند کرد.

وی گفت: شورای علوم ژاپن در بیانیه ای نگرانی عمیق خود را از این تصمیم که تاثیر عمیقی بر آینده رشته های علوم انسانی و اجتماعی در ژاپن خواهد گذاشت، ابراز کرده است.

مهراد تاکید کرد: به نظر می رسد که اعلام حذف رشته های علوم انسانی و اجتماعی برخی از تلاش های شینزوآبه نخست وزیر ژاپن است که می کوشد رشته های کاربردی را که به نحو بهتری در آموزش علم و فناوری تاثیر دارند، توسعه دهد.

وی افزود: البته این احتمال نیز وجود دارد که این تصمیم با فشارهای مالی جاری که بر دانشگاه های ژاپن وارد آمده است، ارتباط داشته باشد. بر اساس این تصمیم بسیاری از موسسات آموزش عالی ژاپن با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار