۰۹ تير ۱۳۹۷ ۱۲:۳۰
کد خبر: ۱۹۸۳۹۷
graduation cap diploma isolated on a white background

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه ساختار نظام اقتصادی کشور به‌طور کامل نباید دولتی باشد، گفت: نیازسنجی آموزشی توسط نظام آموزش عالی و سازمان‌های مختلف، باید مبتنی بر فرصت‌های شغلی موجود در کشور و طبق مرزها و تحول روزافزون دانش باشد.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، مهدی طغیانی استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان، در خصوص میزان انطباق شغل و آموزش در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر آموزش دانشجویان، بدون نظر گرفتن میزان کارآمدی دانش و مهارت لازم برای اشتغال انجام می‌شود.


وی افزود: از سوی دیگر برای دانش‌آموختگان، ظرفیت کافی برای اشتغال وجود ندارد و انبوه فارغ‌التحصیلان در رشته معدود، نمی‌توانند اشتغال متناسب خود را بیابند.


این استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه اصلاح نظام آموزشی و تربیت کارآفرینان بیشتر سبب ایجاد اشتغال پایدار می‌شود، افزود: درواقع نظام آموزشی، افراد را بدون مهارت لازم برای انجام کار تخصصی، تربیت می‌کند، بنابراین مشاغل گوناگون نیز با صرف هزینه و آموزش‌های تجربی، این کمبود مهارت را جبران  می‌کنند. بااین‌وجود، پذیرفتگان مشاغل با گذراندن دوره‌های آموزش بخش‌های دولتی و خصوصی، نمی‌توانند ارزش‌افزوده لازم را ایجاد کنند.


وی خاطرنشان کرد: اصلاح نظام آموزشی کشور مطابق نقشه جامع علمی و سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی در حوزه‌های تخصصی می‌تواند بخشی از معضل بیکاری را در آینده حل کند. درواقع افزایش بیش از ۲۰ درصدی نرخ بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان مسئله جدی است.


طغیانی افزود: صرف هزینه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها برای مسئولان و مردم  در حال هدر رفت بوده و بازدهی و رفاهی ایجاد نکرده است، هم‌چنین افزایش مدت‌زمان بیکاری نیروی کار تحصیل‌کرده، موجب تلف شدن هزینه‌های ملی و استهلاک نیروی انسانی می‌شود.


وی مهم‌ترین مسئله را ارتباط بین دانشگاه و فضاهای شغلی دانست و تصریح کرد: بیشتر دانشگاه‌ها خود را موظف به بازبینی نتایج نوع آموزش، بررسی کاستی‌های مهارت‌آموزی و آینده شغلی فارغ‌التحصیل نمی‌دانند. البته در صورت حل این مسئله، عرضه علمی و خدمات دانشگاه‌ها، منطبق بر تقاضای اشتغال در جامعه می‌شود و کیفیت آموزش و مهارت فارغ‌التحصیلان افزایش می‌یابد.


استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: در حال حاضر تربیت و آموزش دانشجویان بدون نظر گرفتن میزان کارآمدی دانش و مهارت لازم برای اشتغال انجام می‌شود.


وی با بیان اینکه بخشی از پروژه‌ها و تحقیقات دانشگاهی، برای استفاده دانشگاه و صنعت کارآمد است، افزود: حوزه دانشگاه باید به‌طور دائم با فضای کاری، در ارتباط باشد و نیازها و کمبودها را بررسی کند، هم‌چنین پژوهش‌های دانشگاهی به‌طور کامل باید مبتنی بر رفع نیازهای مشاغل مربوط به رشته تحصیلی دانشجو باشد.


طغیانی ادامه داد: صنعت مدعی است، پژوهش‌ها و تولیدات دانشگاهی، جهت استفاده صنعت کارآمد نیست، هم‌چنین آموزش‌های ضمن خدمت در دستگاه‌های مختلف، ارزش‌افزوده‌ای در فرآیند کاری ایجاد نمی‌کند، زیرا طراحی و محتوای مناسبی ندارد و نیازهای آن بخش شغلی را به‌طور کامل در نظر نگرفته است.


وی تصریح کرد: البته حرکت عمومی اقتصاد مثبت است، اما سرعت پیشرفت آن به علت کمبودها طبق انتظارات و ظرفیت موجود نیست.


این استاد اقتصاد تأکید کرد: نیازسنجی آموزشی توسط نظام آموزش عالی و سازمان‌های مختلف، باید مبتنی بر فرصت‌های شغلی موجود در کشور و طبق مرزها و تحول روزافزون دانش باشد.


وی با تأکید بر اینکه ساختار نظام اقتصادی نیز نباید کاملاً دولتی باشد، افزود: آموزش در سایر کشورهای جهان، طبق میزان صرف هزینه و زمان‌بندی مناسب و استخدام افراد نیز بر اساس میزان توانایی و مهارت فرد و ایجاد ارزش‌افزوده برای شرکت موردنظر، انجام می‌شود، اما در کشور بهره‌وری و آموزش متناسب در نظر گرفته نمی‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار