۰۹ تير ۱۳۹۷ ۱۳:۵۳
کد خبر: ۱۹۸۳۸۶
ساخت ماکت‌های ورزشی به دست دانشجویان دانشگاه علامه

نمایشگاهی از ماکت‌های دست‌ساز دانشجویان کارشناسی‌ارشد درس «توسعه و تجهیز اماکن ورزشی» دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی در ساختمان اصلی این دانشکده برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این نمایشگاه که 4 تیرماه برگزار شد، دانشجویان دست‌ساخته‌های خود از اماکن مختلف ورزشی شامل زمین فوتبال، فوتسال، استخر، زمین تنیس، بیلیارد، پارک بازی مخصوص کودکان و مواردی از این قبیل را به نمایش گذاشتند.



کارگر: صرفاً فقط به دنبال آموزش از طریق کتاب نباشیم



دکتر غلامعلی کارگر، رئیس دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی که از این نمایشگاه بازدید می‌کرد، گفت: در دانشکده ما رشته‌ای به صورت تخصصی با عنوان «اماکن ورزشی» در سطح کارشناسی‌ارشد، دانشجو می‌پذیرد که باید بر اساس موضوع درس و همچنین بهترین الگوهایی که از ورزشگاه‌ها و اماکن ورزشی می‌گیرند، یک شبه ماکت طراحی کنند.


وی افزود: مدرس این درس سرکار خانم دکتر کشکر هستند و دانشجویان نیز با هدایت او در پایان ترم باید طرح یک مکان ورزشی را به صورت ماکت ارائه دهند.


کارگر با اشاره به اینکه یکی از درس‌های اساسی و جدی که در دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی روی آن حساب باز می‌کنیم همین توسعه و تجهیز اماکن ورزشی است، بیان کرد: یکی از اهداف این درس این است که صرفاً فقط به دنبال آموزش از طریق کتاب نباشیم و در این درس دانشجو خود وارد میدان شده و بر اساس استانداردها که می‌داند طرح خود را در مقیاس شبه ماکت طراحی می‌کند.


وی تصریح کرد: در این درس عملی با توجه به اینکه دانشجو بر اساس داشته‌های خود اهداف آموزشی را دنبال می‌کند، فراموشی دیرتر اتفاق می‌افتد.


رئیس دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه بنده 7 سال معاون عمرانی دانشگاه علامه بودم، خاطرنشان کرد: موجب خوشحالی است که برخی از دانشجویان ما عملکردی در حد مهندسان حرفه‌ای دارند و در برخی از مواقع نیز بهتر عمل می‌کنند.


وی گفت: دانشجویان درس توسعه و تجهیز اماکن ورزشی استاندارهادی لازم برای حفظ و نگهدای از مکان‌های ورزشی را یاد می‌گیرند و با این تخصص وارد بازار کار می‌شوند.



شهلائی‌: قبل از احداث مکان‌های ورزشی از متخصصان توسعه و تجهیز اماکن ورزشی استفاد شود



دکتر جواد شهلائی‌باقری، دانشیار گروه آموزشی مدیریت و برنامه‌ریزی در تربیت‌بدنی دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی نیز ضمن بازدید از این نمایشگاه، گفت: می‌توانیم با کاربردی کردن درس‌ها، دانش و اطلاعات خود را به بهترین شکل ممکن به دانشجویان منتقل کنیم.


وی با اشاره به اینکه یکی از ضرورت‌های فضاهای ورزشی حفظ و نگهدای از آنها بر اساس دانش و اطلاعات روز است، افزود: به همین دلیل هم دانشجویان رشته تربیت‌بدنی در درس توسعه و تجهیز اماکن ورزشی به صورت کاربردی و عملی با مسائل آشنا می‌شوند.


شهلائی‌ تصریح کرد: البته درس‌ها نباید فقط به صورت نظری برای دانشجویان تدریس شود بلکه در برخی از دروس باید روش‌های کاربردی را نیز در نظر بگیریم.


وی با بیان اینکه در این نمایشگاه دانشجویان دستاوردهای یک ترم خود را بر اساس استاندارهای تدریس شده آماده و به نمایش گذاشتند، گفت: امیدوارم همین دانشجویان روزی وارد بازار کار شده و بر اساس داشته‌های خود دقت لازم در زمینه حفظ و نگهداری اماکن ورزشی را داشته باشند.


عضو هیئت علمی دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه متخصصان توسعه و تجهیز اماکن ورزشی قبل از احداث مکان‌های ورزشی باید به کار گرفته شوند، افزود: در حفظ و نگهداری فضاهای ورزشی اصطلاحاً باید به «چک لیست‌ها» توجه داشته باشیم.



کشکر: هدف از این درس آشنایی دانشجویان با مدیریت اماکن ورزشی است



دکتر سارا کشکر، دانشیار رشته آموزشی مدیریت و برنامه‌ریزی در تربیت‌بدنی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی و مدرس درس توسعه و تجهیز اماکن ورزشی نیز گفت: هدف از این درس این است که دانشجویان با مدیریت اماکن ورزشی بر اساس استاندارهای روز آشنا شوند.


وی با بیان اینکه در طول ترم که دانشجویان از مکان‌های ورزشی بازدید دارند از بین آنها یک مکان را برای ساخت شبه ماکت انتخاب می‌کنند، افزود:‌ البته دانشجویان می‌توانند از سایر ایده‌ها و فضاهای ذهنی و تصویری در قالب طراحی اماکن ورزشی استفاده کنند.


کشکر اضافه کرد: دانشجویان رشته درس توسعه و تجهیز اماکن ورزشی بر اساس داشته‌ها و توانمندی‌های خود و با کوچکترین امکاناتی که در اختیار دارند، ماکت را طراحی می‌کنند.


وی با بیان اینکه دانشجویان در روز امتحان درس توسعه و تجهیز اماکن ورزشی باید خروجی کار خود را در قالب یک ماکت و بر اساس استاندارهای لازم ارائه دهند، افزود: این فرصت بزرگ و مناسب در اختیار دانشجویان قرار گرفته است تا توانمندی‌های خود را ثابت کنند.


عضو هیئت علمی دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: این برای اولین بار در کشور است که دست‌ساخته‌های دانشجویان رشته تربیت‌بدنی گرایش «اماکن ورزشی» به صورت نمایشگاه ارائه می‌شود.



ساخت ماکت وزرشگاه فوتبال 66 هزار نفری آسمان به یاد 66 جانباخته سانحه هوایی یاسوج



زیبا رمضانی و مرضیه پورنگ دو دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته تربیت‌بدنی گرایش اماکن ورزشی در این نمایشگاه، ماکت خود با عنوان وزرشگاه فوتبال 66 هزار نفری پرواز آسمان را ارائه کردند.


این ماکت به پیشنهاد خانم رمضانی که خود اهل یاسوج است، ساخته شده است، وی در این زمینه گفت: از اواخر سال گذشته و با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره 66 مسافر پرواز هواپیمایی آسمان که در کوه دنا سقوط کرده بودند، این ماکت را به همراه همکلاسی‌ام ساختم که فرآیند تکمیل آن نزدیک به 4 ماه به طول کشید.


زمین مسابقه تنیس که از وزرشگاه این رشته در ملبورن استرالیا الگوبرداری شده بود که توسط حسام رشیدی و رضا حاجی‌بابایی ساخته شده است.


به گفته رشیدی، از اسفندماه سال گذشته شروع به طراحی و ساخت این ماکت کرده‌اند که در آن فضاهایی همچون زمین تنیس، محل استقرار داور، میز مخصوص برگزار کنندگان و سکوی تماشاچیان تعبیه شده است.


سالن ژیمناستیک، الگو گرفته شده از المپیک 2016 ریو نیز ماکتی بود که فاطمه رضایی و توحید آقایی در این نمایشگاه ارائه کرده بودند که در مدت دو هفته طراحی و ساخته شده بود.


زمین چمن فوتبال 70 هزار نفری با الگوگیری از ورزشگاه الدترافورد منچستر یونایتد توسط ناصر اشرف و محمدرضا جدی، زمین بازی کودکان توسط امیر انصاری و پریسا ساریخانی، استخر آموزشی مبتدیان توسط زهرا اسدی و فاطمه دانشگر، باشگاه بیلیارد توسط سجاد قاسم‌پور و میلاد عبدالرحمانی و زمین تنیس خاکی توسط امیر جیران‌پور و پیمان اسداللهی طراحی و به نمایش گذاشته شدند.


گفتنی است، دکتر سارا کشکر، دانشیار رشته آموزشی مدیریت و برنامه‌ریزی در تربیت‌بدنی دانشگاه علامه طباطبائی و مدرس درس توسعه و تجهیز اماکن ورزشی این دانشگاه است که دانشجویان او در ترم دوم تحصیلی 97-96 دست‌ساخته‌های خود از اماکن ورزشی را در قالب یک نمایشگاه ارائه دادند.



عکس: ایوب قادری-عطنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار