۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ۱۵:۲۳
کد خبر: ۱۹۶۷۷

آیت‌الله خزعلی نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری ساعاتی پیش به دلیل بیماری و در سن 90 سالگی دار فانی را وداع گفت.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، فرزند ایشان با تأیید خبر درگذشت آیت‌الله خزعلی، خاطرنشان کرد: پدر، ساعاتی پیش به علت بیماری به رحمت خدا رفت. ایشان ساعت 9 و 30 دقیقه صبح روز چهارشنبه به علت نارسایی تنفس در حین خروج از منزل به منظور شرکت در کلاس درس دچار مشکل تنفسی شد و ساعت 9 و 55 دقیقه به رحمت ایزدی پیوست.


وی گفت: برای بررسی و تعیین زمان و مکان تشییع و خاکسپاری مرحوم آیت الله خزعلی در حال مشورت با اعضای خانواده هستیم اما به احتمال قوی این مراسم فردا در مشهد مقدس برگزار و در آنجا به خاک سپرده خواهد شد.


آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی در سال1304 هجری شمسی در شهرستان بروجرد دیده به جهان گشود و تا حدود ده سالگی در زادگاهش زندگی می‌کرد و پس از آن به همراه پدر و مادر و جدش مرحوم حاج عبدالکریم و برخی دیگر از بستگان به مشهد مقدس مهاجرت کرد.


آیت الله خزعلی در بروجرد به مکتبخانه سیّد جعفر شیرازی می رفت و تحصیلاتش را در مشهد مقدس تا کلاس ششم ابتدایی گذراند. وی بعضی از کلاس های دبیرستان را شبانه می خواند و پس از تبعید رضاخان که زمینه تحصیلات حوزوی به وجود آمد در سن 17 سالگی تحصیلات حوزوی را در حوزه علمیّه نواب مشهد آغاز کرد. وی دوره مقدمات و سطح را در این حوزه فراگرفت اما به گفته خودش چون برای تحصیلات در مشهد اشباع نمی شد تصمیم گرفت برای ادامه تحصیلات حوزوی و بهره‌مندی از محضر استادان برجسته نظیر آیت الله العظمی بروجردی و امام خمینی(ره) به قم برود و در کلاس درس خارج فقه و اصول آنان شرکت کند.


استعداد آیت الله خزعلی در فراگیری علوم و مباحث دینی توجه آیت‌ الله بروجردی را به وی جلب کرد و به زودی در زمره شاگردان مورد علاقه ایشان قرار گرفت.‌ یکی از رویدادهایی که آیت الله خزعلی را به آیت اللّه بروجردی نزدیک کرد تبعید وی به رفسنجان در سال 1339شمسی به علّت تعرّضی بود که به شاه کرد.


او در سال 1338 در سخنرانی در شهر رفسنجان، با مقایسه شاه و آیت‌ الله بروجردی، شاه را به انگشتری در دستان آیت الله بروجردی تشبیه کرد و در توضیح قدرت مرجع تقلید شیعیان اظهار داشت که هرگاه ایشان اراده کند این انگشتر را پرت می کند. این سخنان تأثیر گسترده‌ای در میان نیروهای امنیتی و حتی خود شاه بر جای نهاد و دستگاه امنیتی رژیم پهلوی در برخورد با سخنان آیت الله خزعلی او را به سه سال تبعید به گناباد محکوم کرد. خبر محکومیت و تبعید آیت الله خزعلی در میان علما و حوزه علمیه نیز چنان اثرگذار بود که آیت‌ الله بروجردی شخصاً نزد دربار وساطت کرد. شاه که از قدرت مرجع تقلید به هراس افتاده بود، پذیرفت تا نماینده‌ای از طرف خودش و نیز از طرف آیت‌ الله بروجردی برای تحقیق درباره سخنان آیت الله خزعلی به رفسنجان فرستاده شود. بالاخره نمایندگان از طرف شاه و آیت‌الله بروجردی، به تفحص در این موضوع پرداختند و نتیجه آن، رهایی آیت الله خزعلی از تبعید در گناباد بود.


از جمله فعالیت‌های آیت‌الله خزعلی در دهه1330 مبارزه مستمر با حزب توده و همکاری گسترده با "فدائیان اسلام" است. اوج این فعالیتها در خوزستان به ویژه در شهر آبادان صورت گرفت؛ چون در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت، حزب توده در میان قشرهای مختلف مردم به ویژه در میان کارکنان نفت رخنه کرده بود ؛ از این رو آیت‌ الله خزعلی حراست از عقاید دینی مردم در برابر آنها را مهم‌ترین وظیفه شرعی خود به حساب می آورد. مشاهده شخصیت امام خمینی(ره) در زمان تحصیل و ارتباط نزدیک با ایشان به علت شرکت در کلاس درس حضرت امام (ره) باعث علاقمندی آیت الله خزعلی به شخصیت ایشان و قدم گذاشتن در مسیر مبارزه با رژیم پهلوی شد. آیت الله خزعلی، علاوه بر شاگردی، ارتباط ویژه‌ای با حضرت امام(ره) داشت و به علت اقامت در محله "یخچال" قم ، این مجاورت با امام، نقش مهمی در زندگی وی داشت.


وی در دوران حیات پر برکتش مسئولیت‌هایی نظیر عضویت در شورای نگهبان ، عضویت در مجلس خبرگان رهبری در سه دوره متوالی به نمایندگی از مردم استان خراسان، موسس و ریاست بنیاد بین المللی غدیر ، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و تدریس در دانشگاه امام صادق(ع) را برعهده داشت .این عالم بزرگ حافظ کل قرآن و نهج البلاغه هم بود.


تنها اثری که از آیت الله خزعلی به چاپ رسیده "تفسیر سوره حمد" است. وی همچنین بر شعرهای عینیّه ابن أبی الحدید در باره امیر المؤمنین(ع) که بیش از هشتاد بیت است شرحی نوشته است .


اعضای خانواده آیت الله خزعلی ، شامل سه پسر مهدی ، علیرضا و محسن و چهار دختر ایشان همراه با داماد و عروسان و دیگر بستگان در منزل ایشان حضور داشتند. حسین خزعلی فرزند دیگر آیت الله خزعلی است که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید.


دکترنوحی رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی و داماد ایت الله خزعلی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور طی تماس تلفنی ضمن عرض تسلیت ، جزئیات برنامه تشییع و خاکسپاری آن مرحوم را جویا شدند.


خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) نیز ارتحال این عالم ربانی و مبارز نستوه و دوستار حضرت آیت‌الله خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، خانواده محترم ایشان و حوزه‌های علمیه تسلیت می‌گوید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار