۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ۱۴:۳۴
کد خبر: ۱۹۵۰۰۴
محمود مختاریان، مدرس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی

پیمان زارعی درباره اولین دوره مدرسه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: این کارگاه‌ها در قالب کلاس‌های بازی‌محور و گفت‌وگو محور برگزار شد، به طوری که در کارگاه حل منازعات، مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 شبیه سازی شد، در تمامی کارگاه‌ها به شیوه متفاوت تدریس صورت می‌گرفت و دانشجویان شرکت‌کننده به صورت عملی درگیر یادگیری می‌شدند.


به گزارش عطنا، اولین دوره مدرسه علوم سیاسی با هدف پرورش و تربیت سیاست‌مداران آگاه به مسائل کاربردی سیاست از طریق کاربردی‌سازی و شبیه‌سازی برخی از حوزه‌های علم سیاست با همکاری انجمن علمی-دانشجویی علوم سیاسی و گروه آموزشی علوم سیاسی به مدت ۴ روز در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


دبیر انجمن علمی علوم سیاسی در گفت‌وگو با عطنا هدف از برگزاری این مدرسه را افزایش مهارت‌های دانشجویان رشته علوم سیاسی عنوان کرد.


پیمان زارعی درباره نحوه همکاری انجمن علمی-دانشجویی با چنین برنامه‌های آموزشی دانشکده هم اظهار کرد: نحوه همکاری ما با گروه علوم سیاسی به این شیوه بود که مدیر این گروه آموزشی هماهنگی با مدرسان گارکاه‌ها را انجام می‌دادند و من به عنوان دبیر انجمن علمی‌-دانشجویی علوم سیاسی مجوزهای لازم را از معاونت علمی اخذ کردم، از آموزش دانشکده حقوق و دانشکده ارتباطات کلاس‌ها و سالن‌هایی برای محل برگزاری را رزرو و هماهنگ کردم.


دبیر انجمن علمی-دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی همچنین گفت: بودجه‌بندی برنامه و پذیرایی از استادان و دانشجویان، ثبت‌نام دانشجویان و کنترل حاضران در گارکاه و تمامی کارهای تبلیغات از طراحی پوستر و ارسال پیام و نصب بنر همگی توسط انجمن علمی-دانشجویی علوم سیاسی انجام شد. در مرحله اجرا هم هر یک از اعضای انجمن مجری برگزاری یکی از کارگاه‌ها بودند و هر هشت کارگاه را به خوبی پوشش دادند.


وی با بیان اینکه این کارگاه‌ها در قالب کلاس‌های بازی محور و گفت‌وگو محور برگزار شد به طوری که در کارگاه حل منازعات، مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 شبیه سازی شد، اظهار کرد: در تمامی کارگاه‌ها به شیوه متفاوت تدریس صورت می‌گرفت و دانشجویان شرکت‌کننده به صورت عملی درگیر یادگیری می‌شدند؛ برای مثال در کارگاه سیاست‌گذاری تیم‌های حاضر در کارگاه مسئله شهرداری تهران را شبیه‌سازی و از آن منظر به سیاست‌گذاری پرداختند.


زارعی درباره استقبال دانشجویان از این کارگاه‌ها هم بیان کرد: با توجه به اینکه اولین‌بار بود در دانشگاه علامه طباطبائی مدرسه علوم سیاسی برگزار می‌شد، استقبال خیلی خوب بود. شرکت‌کنندگانی از مقطع دکترا و ارشد داشتیم که سطح کارگاه‌ها را خیلی بالا برده بودند. همچنین برخی از استادان برای ارزیابی کارگاه‌ها و کم و کیف دوره در کنار دانشجو‌ها حاضر می‌شدند. حتی از دانشگاه‌ها و استان‌های دیگه هم مهمان داشتیم.


دبیر انجمن علمی-دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: دانشگاه علامه طباطبائی از قبل summer school یا مدرسه‌های تابستانی برگزار می‌کرد و در این زمینه به عنوان قطب علوم انسانی کشور، تنها دانشگاهی بود که این کار را انجام می‌داد. این بار هم با همکاری انجمن علمی-دانشجویی و گروه علوم سیاسی دانشگاه مدرسه مهارت‌آموزی یا همان مدرسه علوم سیاسی به منظور توانمندسازی دانشجو‌یان این رشته برگزار شد.


وی خاطرنشان کرد: اولین دوره مدرسه علوم سیاسی تجربه بسیار خوبی بود. چرا که دانشجویان خیلی راضی بودند و  اعتقاد داشتند که کلاس‌های درس هم بهتر است به چنین شیوه کارآمدی برگزار شود.


زارعی افزود: بعد از اتمام این کارگاه‌ها درخواست‌های متعددی برای برگزاری مجدد برخی کارگاه‌ها داشتیم. این تجربه باعث شد که مدرسه علوم سیاسی در سال‌های آینده با گستردگی بیشتری برگزار شود.


دبیر انجمن علمی-دانشجویی علوم سیاسی درباره  نقش انجمن‌های علمی-دانشجویی برای اجرای برنامه‌های علمی اظهار کرد: از زمانی که تیم ما وارد انجمن شد، هدف ما صرفاً پرداختن به کارهای علمی بود و به دنبال همایش‌های پر خرج و کم بازده نبودیم، در واقع  تلاش ما در انجمن علمی-دانشجویی انجام کارهایی بود که خلأهای موجود در رشته علوم سیاسی را پر کند.


وی ادامه داد: همان طور که مقام معظم رهبری از ما اهالی علوم انسانی انتظار دارند سعی و تلاش بیشتری کنیم تا بلکه در زمینه بومی‌سازی موفق‌تر باشیم و رسالت این کار را به نوعی روی دوش دانشگاه علامه طباطبائی است، چنین کارهای علمی که خلأ‌های موجود در سر فصل‌های دروس و رشته‌ها را پوشش دهد قطعا مفید و ارزشمند خواهد بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار