۱۹ خرداد ۱۳۹۷ ۰۸:۵۸
کد خبر: ۱۹۴۸۴۴
مجمع عمومی انجمن علمی-دانشجویی روزنامه‌نگاری

دبیر انجمن علمی-دانشجویی روزنامه‌نگاری دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه رویکرد این انجمن‌ها به مسائل مربوط به حوزه آنها نه سیاسی و حتی صنفی بلکه صرفاً علمی است، تصریح کرد: بعضی اوقات خودمان دچار خودسانسوری می‌شویم.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، علی غلامی نورآبادی با بیان اینکه دوره جدید انجمن‌های علمی این دانشکده بعد از برگزاری انتخابات مجمع عمومی در آذرماه سال گذشته آغاز به کار کرده است، زمان تصویب آیین‌نامه جدید این انجمن‌ها را بین 3 تا 4 سال پیش دانست و افزود: به‌رغم سابقه طولانی فعالیت انجمن علمی-دانشجویی روزنامه‌نگاری در دانشکده ارتباطات، فعالیت آن پیش از انتقال دانشکده به محل جدید چندان پررنگ نبوده و بعد از انتقال به محل کنونی است که فعالیت خود را به صورت دوره‌ای دنبال می‌کند.


وی تفاوت آیین‌نامه قبلی با آیین‌نامه جدید انجمن‌های علمی را امکان برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های بیشتر دانست و افزود: کار دیگری که انجام شده سر و سامان دادن دورهمی‌هاست. دورهمی‌ نه همایش رسمی و نه یک جمع کوچک چندنفره، بلکه متشکل از حدود 20 نفر از دانشجویان است که در اتاق انجمن‌های علمی گردهم می‌آیند.



دورهمی‌ نه همایش رسمی و نه یک جمع کوچک چندنفره



دبیر انجمن علمی روزنامه‌نگاری دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی از برگزاری 7 دورهمی در مدت زمان چندماهه شروع به کار دوره جدید خبر داد و تصریح کرد: در این گردهمایی یکی از دانشجویان مطالبی را در خصوص موضوعی که به صورت هفتگی انتخاب شده، ارائه می‌کند. این در حالی است که در پایان جلسه و بعد از پرسش و پاسخ و تبادل نظر معمولاً یکی دو جلد کتاب نیز معرفی می‌شود.


وی برخی موضوعات دورهمی‌های برگزار شده را پیام‌رسان‌های داخلی و چالش آزادی رسانه، اهمیت خواندن و نوشتن، تفکر انتقادی و اهمیت آن در روزنامه‌نگاری، ضرورت فلسفه در علوم ارتباطات و شایعه‌شناسی نام برد و اضافه کرد: نشریه تخصصی انجمن علمی در حوزه تخصصی علمی روزنامه‌نگاری به نام نشریه کیوسک تقریباً آماده چاپ است.


این دانشجوی رشته کارشناسی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی همچنین به برگزاری جلسه نقد و بررسی فیلم The Post، کارگاه گزارش‌نویسی در مطبوعات و کارگاه ویراستاری و درست‌نویسی در مطبوعات اشاره کرد و گفت: دانشجویان انجمن علمی با پایگاه خبری دانشگاه علامه طباطبایی (عطنا) ارتباط خوبی دارند و برخی کارهایشان را از این طریق پیگیری می‌کنند.



استادان بنام دانشگاه هیچ درسی را در دوره کارشناسی ارائه نمی‌کنند



غلامی، فضای دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی را دارای رخوت توصیف کرد و در این زمینه توضیح داد: یکی از مسائل ما این است که استادان بنام دانشگاه هیچ درسی را در دوره کارشناسی ارائه نمی‌کنند، چنان که بسیاری از دانشجویان این مقطع شناختی از آن‌ها ندارند. این در حالی است که بیشتر افزایش سواد علمی و یادگیری آموزشی در دوره کارشناسی اتفاق می‌افتد.


وی اضافه کرد: در این مورد جلسه‌ای با حضور اساتید و مدیران گروه‌ها برگزار شده و همگی آن‌ها با عملی ساختن این موضوع موافقت کرده‌اند؛ با این وجود، تا به حال تنها یکی دو تن از اساتید مطرح دانشکده به ارائه واحد در مقطع کارشناسی پرداخته‌اند.


دبیر انجمن علمی روزنامه‌نگاری دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی مسأله دیگر را به‌روز نبودن سرفصل‌ها و کتاب‌ها عنوان کرد و گفت: علم در هر فصل تغییر می‌کند و نیازمند کسانی است که تألیف و راه‌گشایی کنند.



«روزنامه‌نگاری در رسانه‌های دیجیتال» برای دانشجویان روزنامه‌نگاری ضروری است


غلامی با ذکر این مثال که امروز ارائه سرفصل نوینی تحت عنوان «روزنامه‌نگاری در رسانه‌های دیجیتال» برای دانشجویان روزنامه‌نگاری ضروری و الزامی است، تأکید کرد: اکنون خیلی از روزنامه‌های بزرگ صفحات کاغذی را کنار گذاشته و کار خود را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند. حال این پرسش پیش می‌آید که آیا گزارش‌نویسی و مقاله‌نویسی در یک نشریه مکتوب با نشریه اجتماعی و مجازی یکسان است؟


وی در همین زمینه ادامه داد: همان‌طور که سرفصل‌هایی همچون روزنامه‌نگاری رادیو و تلویزیون داریم، باید دروسی همچون روزنامه‌نگاری شبکه‌های اجتماعی و مجازی را هم داشته باشیم؛ در غیر این صورت، عقب می‌مانیم.


دبیر انجمن علمی روزنامه‌نگاری دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه این مسائل ربطی به دانشگاه ندارد، تصریح کرد: به گفته اساتید هشت ماه است که سرفصل‌های جدیدی از سوی آن‌ها ارائه شده است. این در حالی است که تصویب آن سرفصل‌ها در پیچ و خم اداری و بوروکراسی مانده است.


غلامی به تعویق افتادن این موضوع را موجب لزوم به روز رسانی مجدد آن‌ها در زمان تصویب دانست و تأکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مورد باید سریع‌تر عمل کند.


وی نکته مثبت دانشگاه را که بعد از ریاست جدید کتابخانه محقق شده است، به‌روز بودن کتاب‌های کتابخانه عنوان کرد.



بوروکراسی خیلی جاها دست و پاگیر است



این دانشجوی رشته کارشناسی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی فضای دانشگاه برای برگزاری نشست‌ها را «بوروکراتیک» توصیف و تصریح کرد: نشست تخصصی «ایران؛ رفتن یا ماندن» به خاطر عکس یکی از مدعوین لغو شد. این نشست که از سوی انجمن روابط عمومی ترتیب داده شده بود، مطابق با درخواست خود دانشجویان بوده و پس از لغو آن، نشست جایگزین "سلبریتی‌گری؛ منطق دنیای امروز" که دارای رتبه دوم از نظر میزان رأی دانشجویان بود، برگزار شد.


غلامی خاطرنشان کرد: بوروکراسی خیلی جاها دست و پاگیر است؛ این در حالی است که بعضی اوقات خودمان نیز دچار خودسانسوری می‌شویم، حال آن که ممکن است اگر در آن مورد مستقیماً از نهادهای نظارتی نظرخواهی کنیم، آن‌ها مشکلی نداشته باشند.


وی با بیان اینکه انجمن‌های علمی رویکرد سیاسی و حتی صنفی ندارند، تأکید کرد: ما فقط رویکرد علمی داریم؛ مثلاً اگر قرار است نشست فیلترینگ فلان رسانه برگزار شود، صرفاً جنبه‌های علمی آن مد نظر است. یعنی صرف آن که این موضوع چقدر به تولید محتوا ضربه می‌زند، چقدر به گردش آزاد اطلاعات ضربه می‌زند و ... ، نه اینکه بخواهیم این موضوع را سیاسی کنیم.


دبیر انجمن علمی روزنامه‌نگاری دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی سپس از «روز جهانی ارتباطات» یاد کرد و توضیح داد: قرار بود نشستی با عنوان «وضعیت و جایگاه کنونی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه» برگزار شود. چهار نفر از سخنرانان این برنامه مدیران گروه‌های آموزشی و بقیه دبیران انجمن‌ها بودند. در نهایت، این نشست لغو شد چرا که در آن جز یک نفر، هیچ یک از مدیران گروه‌های آموزشی حضور نداشتند. این موضوع برای دانشکده ارتباطات که تنها دانشگاه تخصصی کشور در این زمینه است، چندان خوب نیست و به نوعی حیف است که ما جشن روز ارتباطات نداشته باشیم.


غلامی ادامه داد: در این مورد نه‌تنها اراده‌ای از سمت دانشگاه وجود نداشت، بلکه برنامه انجمن‌های علمی هم لغو شد. این‌ها به سبب دست‌کم گرفتن کار انجمن‌های علمی، تقلیل فعالیت‌های آن‌ها به کارهای دانشجویی و ... است. بنابراین این موضوع که دانشجوهای ورودی، اساتید بنام دانشکده را نمی‌شناسند چندان دور از ذهن نیست؛ چرا که آن‌ها نه کلاس می‌گیرند و نه در نشست‌های تخصصی حضور پیدا می‌کنند.



انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشکده ارتباطات، انجمن‌های فعالی هستند



وی آن گاه به شرح برخی فعالیت‌های انجمن مطالعات ارتباطی این دانشکده پرداخت و گفت: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به نقد کتاب گاه و بیگاه دانشگاه در ایران با حضور مسعود فراست‌خواه و برگزاری کارگاه آموزش خبرنگاری در عصر دیجیتال اشاره کرد.


دبیر انجمن علمی روزنامه‌نگاری دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی درباره افتخارات کسب شده از سوی انجمن‌های علمی این دانشکده توضیح داد: سال گذشته انجمن روزنامه‌نگاری در جشنواره حرکت عنوان کسب کرد. معمولاً انجمن‌های دانشکده ارتباطات انجمن‌های فعالی هستند؛ ولی اگر این موضوع مورد حمایت قرار نگیرد، ممکن است در دوره‌های بعد کسی کاندیدای شورای مرکزی نشود.


غلامی در خصوص بودجه این انجمن‌ها تشریح کرد: بودجه مصوب نداریم. معمولاً دبیر انجمن‌های علمی هزینه مورد نیاز را در اتوماسیون ثبت کرده (بابت پذیرایی، رفت و آمد یا چاپ نشریه) و در صورتی که این هزینه معقول باشد، با آن موافقت می‌شود. این در حالی است که پرداخت‌ها کمی با تأخیر صورت می‌گیرد.


وی چشم‌انداز این انجمن‌ها را جلوگیری از عضویت انگشت‌شمار دانشجویان در انجمن‌های دانشجویی عنوان و ابراز امیدواری کرد تا روزی برسد که دانشجویان ورودی فرم عضویت در انجمن‌ها را در بدو ورود به دانشگاه دریافت کرده و بتوانند فعالیت‌های علمی را با شور و شوق و حرارت دنبال کنند.


دبیر انجمن علمی روزنامه‌نگاری دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی موردی دیگر از چشم‌اندازهای این انجمن‌ها را ارتقای سطح نشریه کیوسک از سطح نشریه انجمن علمی به سطح یک نشریه قابل استناد و معتبر دانست و اضافه کرد: این‌ موارد دور از دسترس نیست، اما نیاز به همکاری و حمایت اعضای هیئت علمی دارد؛ این همکاری می‌تواند در قالب نوشتن در نشریه کیوسک محقق شود. امیدوار هستم به سمتی برویم که دانشگاه علامه جایگاه واقعی خودش را پیدا کرده و در حد توانش به علوم انسانی و به‌خصوص علم ارتباطات خدمت کند.


دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی دارای چهار انجمن علمی روزنامه‌نگاری، روابط عمومی، مطالعات ارتباطی و مدیریت رسانه بوده که سهم آن‌ها از فضای دانشگاه یک اتاق نسبتاً کوچک با امکانات حداقلی است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار