۱۶ خرداد ۱۳۹۷ ۲۳:۰۳
کد خبر: ۱۹۴۵۹۳
vakonesh konkoor

سازمان سنجش آموزش کشور بدون اینکه از قبل اطلاع رسانی انجام داده باشد اقدام به حذف تعدادی از کد رشته های دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۷ کرده است که در این بین، کد رشته های نهادهای حساس و حاکمیتی نیز دیده می شود.


به گزارش عطنا، خبرگزاری علم و فناوری در گزارشی به بررسی حواشی کنکور کارشناسی ارشد امسال پرداخته است. عطنا تمامیت این گزارش را به طور مستقل نمی‌تواند تایید کند. در این گزارش آمده است:


کنکور کارشناسی ارشد امسال نیز مانند سال های گذشته برگزار شد و بسیاری از افرادی که در کنکور شرکت کرده بودند با حساسیت خاصی منتظر اعلام نتایج و انتخاب کد رشته دانشگاه های مد نظر خود بودند اما با خبر شوکه کننده ای روبه رو شدند. متأسفانه سازمان سنجش آموزش کشور بدون اینکه از قبل اطلاع رسانی انجام داده باشد اقدام به حذف تعدادی کد رشته از دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سال 97 کرد. این اقدام این سازمان با اعتراض شدید داوطلبان روبه رو شد زیرا آن ها اعتقاد داشتند اگر قبلا سازمان سنجش در مورد حذف این کد رشته ها اطلاع رسانی می کرد چه بسا از شرکت کردن در این رشته ها صرفه نظر می کردند و شانس خود را در دیگر رشته ها امتحان می کردند، اما با وجود این تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره این فرصت از داوطلبان گرفته شده است. حالا داوطلبان دو راه در پیش دارند یا باید قید قبولی در کنکور امسال را بزنند و منتظر کنکور 98 باشند و یا در یک دانشگاه که مد نظرشان نبوده تحصیل کنند البته احتمال قبولی در دانشگاه دیگر نیز بسیار پایین می باشد.




ماجرا از کجا شروع شد؟


طی چند سال گذشته، با توجه به اینکه تعداد ثبت نام افراد در دانشگاه های کشور به ویژه در دانشگاه های آزاد، غیرانتفاعی و علمی کاربردی با توجه به کاهش جمعیت هدف(دانش آموزان فارغ التحصیل از مدارس) کاهش یافته و از سوی دیگر تعداد و ظرفیت دانشگاه های سراسری نیز افزایش یافته است تعدادی از دانشگاه های علمی – کاربردی دستگاههاي اجرايي با توجه به اینکه تعداد افراد ثبت نام کننده به حد نصب لازم بر اساس برنامه ریزی های انجام شده برای سوددهی این دانشگاه ها نمی رسید و حتی این دانشگاه ها به ویژه در مقطع کاردانی و کارشناسی نیز قادر به تأمین هزینه هایی همچون حقوق اساتید و کارکنان و هزینه های آموزشی نمی شد عملا باعث زیان رساندن به این دستگاه ها می شد. در نهایت در تاریخ 17 بهمن 96 مصوبه‌ای از سوی شورایعالی اداری با امضای رئیس جمهور به تصویب رسید که بر اساس آن موسسات پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، از سال تحصیلی 98-97 به هیچ عنوان مجاز به پذیرش دانشجو در هیچ‌یک از مقاطع تحصیلی نیستند. بر اساس این مصوبه، وزارت علوم، سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت بهداشت از تاریخ ابلاغ این مصوبه مجاز به صدور مجوز پذیرش دانشجو در هیچ‌یک از مقاطع تحصیلی برای این‌گونه موسسات نیستند که نتیجه این مصوبه تعطیلی 150 موسسه آموزش علمی کاربردی وابسته به این دستگاه ها شد. البته نکته ای که در مورد این مصوبه با آن توجه نشد تعطیل شدن تعدادی از دانشگاه های تحصیلات تکمیلی سراسری و روزانه این نهاد می شد زیرا این سازمان ها علاوه بر دانشگاه های علمی – کاربردی، از طریق دانشگاه های سراسری نیز اقدام به پذیرش دانشجو می کردند. به این ترتیب اولین نشانه های و مشکلات این مصوبه در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۷ به چشم خورد. بر اساس مندرجات دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد ۹۷، ظرفیت برخی از دستگاه های اجرایی در مقطع کارشناسی ارشد و برخی رشته ها صفر شده است و برای آنها ظرفیت و توضیحی منتشر نشده است.



واکنش ها در پی حذف و کاهش کد رشته ها در دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سال 97


1- واکنش داوطلبان


بسیاری از داوطلبان که به این تغییرات معترض بودند با مراجعه به صفحه اینستاگرامی منصور غلامی در اینستاگرام، با ارسال کامنت «نه به حذف رشته های دانشگاه ها» اعتراض خود را نشان دادند. داوطلبان از وزیر علوم خواستند که هرچه زودتر اقداماتی را در این زمینه انجام دهند.


2- واکنش رئیس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه


در همین رابطه حسین شیخ‌الاسلامی رئیس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه درباره حذف نام این دانشکده از دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سال 97 طی پیامی نوشت:


دوستان عزیز سلام می‌دانید که چندین ماه است که درگیر پیشگیری از بروز این مشکل هستیم. موضوع به طور ساده این است: شورایعالی اداری طی مصوبه‌ای در بهمن ماه سال تصویب کرده که دانشگاه‌ها و موسسات وابسته به دستگاه‌های اداری مشمول قانون خدمات کشوری باید تا پایان سال 98 به کار خود پایان دهند یا در دانشگاه‌های بزرگ ادغام شوند. تنها مستثنی دانشگاه فرهنگیان است. البته عنایت دارید که دانشگاه‌های نظامی، انتظامی و اطلاعاتی اصولا مشمول قانون خدمات کشوری نیستند. پیش از این تلاش کرده‌ایم و باز هم خواهیم کوشید تا مشکل حل شود.


3- واکنش معاون دانشگاه صداوسیما به وزیر علوم


داود نعمتی انارکی، معاون آموزش و پژوهش دانشگاه صدا و سیما نیز در صفحه اینستاگرام منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره حذف رشته های کارشناسی ارشد این دانشگاه نوشت:


هرچند این مصوبه با هدف حمایت از نظام آموزشی کشور ابلاغ شده است اما باور بفرمایید، اگر قبل از اجرایی شدن آن، بررسی کارشناسی دقیقی برروی دانشگاه هایی که مشمول مصوبه می شدند، انجام می شد، شاید حداقل در سال جاری نسبت به اجرایی شدن آن، در خصوص برخی دانشگاه ها شتابزده عمل نمی شد. اکنون به عنوان یک همکار خدمت تان پیشنهاد می کنم که برای سالجاری مابقی رشته های دانشگاه صداو سیما را نیز به دفترچه سنجش بازگردانید، تا علاقمندان بتوانند این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند، سپس در فرصتی چند ماهه به بررسی ضرورت وجود دانشگاه صداو سیما در نظام آموزشی کشور بپردازید.


4- واکنش رئیس سازمان سنجش به حذف کدرشته‌ها


ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش نیز طی مصاحبه ای در مورد حذف این کد رشته ها گفت:


سازمان سنجش تنها مجری مصوبات شورای گسترش دانشگاه‌ها است و هر آنچه از سوی شورای گسترش دانشگاه‌های وزارت علوم برای پذیرش در سال تحصیلی 97 به سازمان سنجش اعلام شود به طور دقیق و بدون هیچ تغییری در دفترچه انتخاب رشته درج می‌شود. سازمان سنجش تنها مجری مصوبات شورای گسترش دانشگاه‌های وزارت علوم است.


5- واکنش وزارت علوم


بعد از گسترش اعتراضات نسبت به حذف کد رشته ها، معاونت آموزشی وزارت علوم اعلام کرد، مجوز پذیرش دانشجوی دانشگاه و دانشکده های که کد رشته آن ها کذف شده صادر گردیده است و رشته‌های آنها دوباره به دفترچه بازمی‌گردد. اما با توجه به پیگیری های به عمل آمده هنوز تکلیف تعدادی زیادی از این کد رشته ها در اصلاحیه دفترچه انتخاب رشته مشخص نیست و در بند (ج) این دفترچه به صراحت اعلام شده که تعدادی از کد رشته حذف شده است.



پشت پرده حذف تعدادی از کد رشته ها


بعد از اینکه به تعدادی از کد رشته هایی که در دفترچه تحصیلات تکمیلی امسال حذف شده اند دقت می کنیم سئوالاتی در مورد حذف این کد رشته ها ذهنمان را مشغول می کند. اولاً این مصوبه به صورت مرموزی رشته‌های مربوط به نهادهای حساس و حاکمیتی همچون وزارت خارجه، قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و صدا و سیما را حذف می‌کند، که علاوه بر مهم و حساس بودن، این دانشگاه ها دارای ضوابط خاصی برای پذیرش دانشجو هستند یعنی علاوه بر آزمون براساس مصاحبه‌ها و گزینش‌های ورودی جدی مهارتی و عمومی انتخاب می‌شوند علاوه بر آن بعد از قبول شدن باید در دوره‌ها و کارگاه‌ها خاص این دستگاه ها شرکت کنند که دانشجویان سایر دانشگاه‌ها الزامی به گذراندن آن دوره‌ها ندارند و بر همین اساس برای ورود به دستگاه‌های خاص آماده می‌شوند. حال این سئوال پیش می آید که این نهادها، نیازهای خود را برای جایگزین کردن نیروهای خود چگونه و از چه روشی باید برطرف نمایند.


ثانیاً بسیاری از رشته‌های دانشگاه‌ها و دانشکده های وابسته به دستگاه‌های اجرایی نیازمند تجهیزات فنی و کارگاه‌های تخصصی هستند که در سایر دانشگاه ها وجود ندارد. فارغ التحصیلان این دانشگاه ها اغلب در دستگاه مربوطه استخدام می شوند و ادعای بیکاری فارغ التحصیلان آنها به دلیل زیاد شدن کرسی های دانشگاهی صحت ندارد. جالب اینجاست که وزارت علوم در سال‌های گذشته با استخدام ده‌ها هیات علمی در این دانشگاه‌ها موافقت کرده و برخی از این دانشکده‌ها توسط وزارت علوم در همین سال‌های اخیر به دانشگاه ارتقاء یافته اند!



کلام آخر...


با توجه به اینکه شنبه آخرین مهلت برای انتخاب رشته داوطلبان می باشد اما تعدادی از داوطلبان هنوز بلاتکلیف می باشند. مسئولین مربوطه در مقام پاسخگویی باید جواب داوطلبان و خانواده های آن ها را بدهد، مگر می شود زحمات یک ساله یک دانشجو را با یک اشتباه به باد داد؟ باید مشخص شود چرا در طول این مدت هیچ اطلاع رسانی در زمینه آگاهی دادن به داوطلبان برای حذف این کد رشته انجام نشده است؟ و همچنین باید پشت پرده حذف این کد رشته ها و همچنین عدم بازگشت آن ها به دفترچه انتخاب رشته با توجه به دستور وزارت علوم مبنی به بازگشت بی قید و شرط تمام کد رشته ها چیست؟


گزارش: سجاد عبدلی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار