۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۵۹
کد خبر: ۱۹۴۳۱۵
shafahi-e1528007547153

رتبه نخست کنکور کارشناسی ارشد علوم سیاسی گفت: به فکر بازگشت به کشور خود هستم و در افغانستان می‌توانم از طریق آزمون‌های ورودی وزارت خارجه وارد این نهاد شوم و البته تدریس در دانشگاه نیز مورد علاقه‌ام است.


به گزارش عطنا به نقل از  تسنیم، کنکور کارشناسی ارشد پس از کنکور کارشناسی از جمله مقاطعی است که هرساله داوطلبان زیادی در این حوزه به رقابت می‌پردازند و در نهایت برای تعدادی از داوطلبان این مجوز صادر می‌شود که در مقطعی بالاتر ادامه تحصیل دهند و برخی نیز بعضا در دانشگاه مورد علاقه خود نمی‌توانند ادامه تحصیل دهند و برای سال‌های بعد برنامه‌ریزی می‌کنند.


عبور از کنکور کارشناسی ارشد یک مقطع حساس علمی و حتی تاریخی را در زندگی داوطلبان رقم می‌زند، دوره‌ای که به ویژه برای دانشجویان و داوطلبانی که رتبه‌های نخست را کسب می‌کنند همواره در خاطرشان باقی می‌ماند و برگی مهم و زرین در تاریخ زندگی آنها می‌شود.


در سال‌های اخیر جامعه مهاجرین حاضر در ایران نیز پابه پای سایر داوطلبان ایرانی تلاش و کوشش کرده‌اند و بعضا رتبه‌های بسیار خوبی را نیز کسب کرده‌اند و در کنکور امسال نیز این اتفاق رقم خورده و برای مثال عزیزالله موحدی در رشته تاریخ موفق شده است رتبه نخست گروه تاریخ را در مقطع کارشناسی ارشد به خود اختصاص دهد.


در رشته علوم سیاسی نیز اما مرتضی شفاهی که وی نیز جرو برادران مهاجر افغانستانی حاضر در ایران است بسیار خوش درخشیده و در نهایت موفق شده رتبه نخست علوم سیاسی امسال را در مقطع کارشناسی ارشد به خود اختصاص دهد.


شفاهی در دوره لیسانس در دانشگاه حکیم سبزواری در رشته علوم سیاسی تحصیل کرده و تمایل دارد برای ادامه تحصیل تهران را در گرایش روابط بین‌الملل علوم سیاسی انتخاب کند.


با وی دقایقی همکلام شدیم تا از حال و هوایش پس از کسب رتبه نخست علوم سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد صحبت کنیم.


تسنیم: چرا رشته علوم سیاسی را برای تحصیل در دوره کارشناسی انتخاب کردید؟


شفاهی: علوم سیاسی رشته‌ای بود که از دوره تحصیل در دبیرستان به آن علاقه داشتم و البته مطالعاتی نیز در این زمینه داشتم و در نهایت این رشته را در دانشگاه انتخاب کردم و در دانشگاه حکیم سبزواری در علوم سیاسی به ادامه تحصیل پرداختم.


تسنیم: شما رتبه یک را در رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد امسال کسب کرده‌اید. برنامه‌ات برای آینده چیست و برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را انتخاب خواهی کرد؟


شفاهی: دانشگاه تهران را انتخاب کرده‌ام و تمایل دارم در گرایش روابط بین‌الملل به ادامه تحصیل بپردازم.


تسنیم: تصور می‌کردی در کنکور امسال رتبه یک را کسب کنی؟


شفاهی: تا حدودی تصور کسب رتبه یک را داشتم زیرا دانشگاه حکیم سبزواری در گرایش روابط بین‌الملل علوم سیاسی بسیار قوی است و هر سال نیز رتبه‌های خوبی دارد و با توجه به تلاشی که داشتم کسب این رتبه برایم دور از دسترس نبود و تلاش کردم تا رتبه یک را کسب کنم و در نهایت نیز خداراشکر این مهم محقق شد.


تسنیم: برای آینده شغلی خود نیز با توجه به تحصیل در رشته علوم سیاسی برنامه خاصی داری؟


شفاهی: به فکر بازگشت به کشور خود هستم و در افغانستان می‌توانم از طریق آزمون‌های ورودی وزارت خارجه وارد این نهاد شوم و البته تدریس در دانشگاه نیز مورد علاقه‌ام است.


تسنیم: برنامه‌ریزی شما برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد امسال چگونه بود؟ چقدر مطالعه داشتی؟


شفاهی: علوم سیاسی در مقطع ارشد منابع بسیار سیالی دارد و از منابع متعددی استفاده کردم و کتب زیادی را خواندم و حدود شش ماه به صورت مستمر درس خواندم. از روزی سه تا چهار ساعت مطالعاتم آغاز شد و اواخر هم تا روزی 15 ساعت نیز مطالعه داشتم.


تسنیم: با مسائلی مانند فضای مجازی که بسیاری این روزها با آن درگیر هستند چه کردی؟


شفاهی: فضای مجازی را به صورت برنامه ریزی شده و کنترل شده دنبال کردم و هر کدام وقت مشخص و خاص خود را داشت. از این بابت خوشبختانه مشکلی نداشتم و با برنامه ریزی فعالیتم را دنبال کردم.


تسنیم: توصیه خاصی برای کسانی که قرار است در سال‌های آتی در ارشد علوم سیاسی شرکت کنند داری؟


شفاهی: نمی‌توان یک تصویر کلی از موفقیت ارائه داد اما باید گفت شروع به کار درس خواندن برای کنکور ابتدایش سخت است اما وقتی در روند کار بیفتی، می‌توانی ادامه دهی. برای مثال باور نمی‌کردم روزی 15 ساعت درس بخوانم اما حس رقابت و درس خواندن نیز به من بسیار کمک کرد.


تسنیم: گرایش خاصی را در علوم سیاسی برای ارشد مدنظر داری؟


شفاهی: بیشتر دوست دارم در حوزه سازمان‌های بین‌المللی مطالعه کنم و علاقه‌ام به این حوزه است.


تسنیم: اگر صحبت پایانی دارید بفرمائید.


شفاهی: باید از حمایت خانواده‌ام در دوران تحصیل تشکر کافی و وافی را داشته باشم که برایم زحمت زیادی کشیدند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار