۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۱۳
کد خبر: ۱۹۴۱۷۸
حال و هوای بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور نهادهای دولتی و غیردولتی، دانشگاه‌ها، سر‌دبیران نشریه‌ها و نویسندگان کتاب‌های مذهبی اردیبهشت و خردادماه 97 در مصلی تهران برگزار شد. غرفه دانشگاه علامه طباطبائی هم توانست مقام برتر را در بین دانشگاه‌های حاضر در این نمایشگاه کسب کند.


به گزارش عطنا، امسال هم نمایشگاه قرآن، نظر علاقه‌مندان و دوستداران قرآنی بسیاری را به خود جلب کرد که برای دست‌‌یابی به کتاب‌ها و محصولات قرآنی و همچنین حضور در حال و هوای معنوی نمایشگاه عصرهای بهاری مصلی را دوچندان دلپذیر کردند.


غرفه دانشگاه علامه طباطبائی علاوه بر معرفی آثار علامه طباطبائی،  برنامه‌های سرگرم‌کننده و آموزشی برای کودکان و نوجوانان داشت که از جمله می‌توان به مسابقه‌های «زنگ انشا» و «پانتومیم قرآنی» اشاره کرد. همچنین، اولین طرح ملی خوانش جمعی قرآن کریم با عنوان «یک قرآن، هزاران صدا» در این غرفه به مخاطبان عرضه شد.


معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با ۲۰ طرح و برنامه قرآنی و سه نشست علمی و تخصصی با حضور استادان و با همکاری کانون‌های فرهنگی، هنری، ادبی و مذهبی، در نمایشگاه بین‌المللی قرآن حضور پر شوری داشته است.


غرفه دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم اختتامیه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی نمایشگاه بین‌المللي قرآن کریم که شب جمعه، 11 خردادماه برگزار شد، مقام برتر را در بین دانشگاه‌ها کسب کرد.(اینجا)


پیش از این هم، تیم قرآنی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی مقام اول مسابقات شب‌های نورانی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را در بین ۱۴ تیم دانشجویی از دانشگاه‌های مختلف کسب کرده بود. (اینجا)



نوروزی، کارشناس فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی، با بیان اینکه فعالیت‌‌های قرآنی غرفه‌های دانشگاهی، چند دسته‌اند به خبرنگار عطنا گفت: این سومین سالی بود که دانشگاه علامه طباطبائی به صورت فعال و جدی در حال برگزاری غرفه در نمایشگاه بین‌‌المللی قرآن است و به معرفی فعالیت‎‌های قرآنی دانشگاه پرداخت.


وی اضافه کرد: کانون‌‌های قرآنی و ستاد‌‌‌‌های مختلف دانشگاه به شکل‌‌‌های مختلفی به فعالیت در این زمینه می‌پردازند، مثلا پایان‌‌نامه‌‌های دانشجویان و کتاب‌های پژوهشی دانشگاه در این غرفه، به نمایش گذاشته شد.


مسئول غرفه دانشگاه علامه طباطبائی یادآور شد: یکی از حوزه‌‌های دیگر فعالیت ما در این غرفه اقداماتی برای جذب کودکان و نوجوانان مثل برگزاری مسابقه‌ها و بازی‌‎‎‌‌های کودکانه بود.


نوروزی با بیان اینکه «شاخص بودن دانشگاه علامه طباطبائی» در نمایشگاه قرآن یکی از هدف‌‌های مهم‌ معاونت فرهنگی این دانشگاه است، اظهار کرد: آثار علامه طباطبائی را نیز در کنار سایر کتاب‌ها و فعالیت‌های قرآنی در معرض دید علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان قرار دادیم.


وی درباره تاثیر قرآن در زندگی انسان هم گفت: قرآن‌ را ‌‌با‌ تمام وجود، باید حس کنیم یعنی صرف برگزاری نمایشگاه، دردی را از جامعه ما دوا نمی‌کند؛ بلکه باید بدانیم همه این غرفه‌ها و در کل نمایشگاه قرآن در پی یک هدف‌اند که آن، عمل به کلام خدا و تفکر در کتاب او است.



هر کسی از ظن خود شد یار من



اما در راهروهای نمایشگاه و لابه‌لای غرفه‌ها صدای تلاوت قرآن، سرودهای مذهبی و دعاهای دم افطار در فضای نمایشگاه طنین‌انداز شده بود. جمعیت باشکوهی به چشم می‌خورد که همگی برای یک هدف واحد یعنی انس بیشتر با قرآن و اهل بیت (ع) به مصلی آمده بودند.


به گفته روابط عمومی نمایشگاه، نظم حاکم در نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های پیش بیشتر شده بود، با این حال به نظر می‌رسد نقشه‌ راهنمای نمایشگاه باید طوری طراحی شود که فهم و درک آن برای عموم مردم ممکن شود.


بیست‌وششمین نمایشگاه قرآن کریم محصولات متنوع فرهنگی هم داشت، از جمله آلبوم تلاوت ترتیل کل قرآن با صدای استاد پرهیزکار، کتاب‌های آموزش مفاهیم قرآن، مجموعه کتاب‌های روخوانی، تجوید، تفسیر قرآن، قاب‌های منقش به اسماء الهی و نقاشی خط و انواع و اقسام هنرهای تجسمی دیگر.


در گوشه‌ای از نمایشگاه، طرح آیات رویش ویژه حمایت از قرآن‌‌آموزان و موسسات قرآنی مردمی مناطق محروم بود که توسط بنیاد خیرین انصار القرآن اجرا شده است که بی‌تردید یکی از راهکار‌های مناسب برای ارتقای تربیت دینی، مصون‌سازی کودکان و نوجوانان به خصوص آنانی که در محرومیت هستند، است.


خانم خدومی، مسئول غرفه طرح آیات رویش با بیان اینکه در این طرح هر فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند با قبول حمایت مالی و تامین سرانه آموزشی یک یا چند قرآن‌آموز و یا تامین هزینه‌های زیر‌ساختی یک یا چند موسسه قرآنی مردمی در مناطق محروم، به خبرنگار عطنا گفت: سربازان این حوزه در خط مقدم مقابله با محرومیت‌های فرهنگی حرکت می‌کنند و فرصت گسترش نور الهی را در دل‌‌های معصوم نو‌نهالان محرومیت کشیده، فراهم می‌آورند.


وی تاکید‌ کرد: در قرآن، به این کار یعنی حمایت از ایتام سفارش شده است و این طرح در حال پرداختن به این مهم یعنی تربیت قرآنی ایتام و درآمد‌‌زایی حلال است.


در حال حاضر، از جمله اهداف طرح آیات رویش، فراهم‌کردن بستر مناسب جهت مشارکت همگانی در فعالیت‌‌‌های آموزشی حوزه قرآن، عترت و تقویت نقش عمومی جامعه در آموزش‌های قرآنی محرومان است.


در نمایشگاه بین‌المللی قرآن امسال، برنامه‌هایی هم برای کودکان در نظر گرفته شده بود که باعث می‌‌شد خانواده‌‌ها، فرزندان خود را به نمایشگاه بیاورند تا آن‌ها هم با این محیط و محصولات قرآنی آشنا شوند، یکی از این غرفه‌ها، موسسه قرآن و عترت اسوه تهران است که برگزار‌‌کننده دوره‌های جذابی مثل سفالگری، خلاقیت و کاردستی، مهارت نوشتن و خواندن، مفاهیم شهروندی و مفاهیم اجتماعی است.


رضایی، معاون آموزشی غرفه احسن القرآن استان تهران با بیان اینکه این غرفه ویژه کودکان است، گفت: ما یک موسسه خود‌گردان با هدف شکوفایی فطرت الهی و با رویکرد قرآنی هستیم که دفتر مرکزی ما در قم و این مکتب، مخصوص رده‌ سنی 4 تا 6 سال است و این آموزش‌ها ‌را در قالب شعر، نقاشی، مسابقه و انواع بازی‌‌های قرآنی، انجام می‌دهیم.


وی افزود: مربیان مکتب القرآن عضو این موسسه هستند که برای انجام این کار، 120 ساعت آموزش می‌‌گذرانند که هرساله این دوره‌‌های آموزشی در تهران برگزار و مربیان زیادی به این مکتب اعزام ‌می‌شوند.


رضازاده جویباری، مسئول غرفه قرآن و نهج البلاغه هم با بیان اینکه قرآن و نهج‌البلاغه برادر یکدیگر هستند، گفت: مفاهیم قرآنی همگی در نهج البلاغه امیرالمومنین به صورت خطابه و نامه در آمده است. هدف ما از برقراری این غرفه، معرفی دو اثر ارزشمند یعنی قرآن و نهج‌البلاغه در کنار یکدیگر است تا مردم جامعه، با بکار‌‌گیری این دو اثر حق بتوانند در زندگی شان راه‌ درست را تشخیص بدهند.



در بخش دیگری از نمایشگاه یک متخصص روان‌شناسی مثبت حضور داشت. دکتر بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار عطنا با بیان اینکه طرح مشکل‌‌های زندگی فردی و جمعی و به دنبال راهکار بودن، در این نمایشگاه لازم است، اظهار کرد: هدف روان‌شناسان مثبت، درمان اختلال‌های روانی مثل افسردگی، اضطراب و مشکل‌‌های شخصیتی با رویکرد روان‌شناسی مثبت است و متاسفانه یکی از مشکلات امروزه جوامع در‌‌حال‌‌توسعه، ابتلا به اختلالات روانی بویژه افسردگی است.


وی خاطر‌نشان کرد: از دلایل اصلی مشکلات روانی، سرعت زندگی و حجم زیاد اطلاعاتی که در طول روز با ‌آن‌ها، مواجه می‌‌شویم و گاهی قادر به کنترل آن‌ها نمی‌‌باشیم، است.


 این روان‌شناس با ‌‌بیان اینکه گاهی سوءتفاهم‌‌هایی در ارتباطات بین ما و اطرافیانمان به‌وجود می‌آید، گفت: ایجاد خروجی‌های اشتباه باعث بروز رفتار‌ها و احساسات غلط در بین‌ما و مخاطبانمان، می‌شود.


دکتر بهرامی با بیان تاثیر قرآن در روان‌شناسی تصریح کرد: یکی از مباحثی که باعث رشد هر انسانی می‌شود، بحث خودشناسی به معنای شناختی که از خود و روحیاتمان داریم است که این بحث را به طور کامل در مباحث دینی و قرآن به عنوان یک منبع کامل و جامع درباره خود‌شناسی است.


وی اضافه کرد: قرآن خواندن به صورت روزانه با تفکر در معنی آن باعث دور‌شدن بخش زیادی از اضطراب‌ها از روح و جسم هر انسانی می‌شود.


این روان‌شناس تصریح کرد: عبادت در هر دینی باعث تاثیر‌های مثبت در ذهن هر انسانی می‌‌شود که آثارشان را در بلند‌مدت در رفتارمان نمایان می‌شود.


خاطره دیانتی، دانشجو-معلم غرفه جهاد دانشگاهی هم با بیان اهداف خود از حضور در نمایشگاه به خبرنگار عطنا گفت: تدریس قرآن در زمان‌ و مکان‌های مختلفی مثل مسجد و کتابخانه‌‌ها باعث ترویج این کتاب ارزشمند خواهد شد.


وی با معرفی دوره‌‌های آموزشی کوتاه‌‌مدت جهاد دانشگاهی در این‌باره افزود: در این دوره‌ها، تجوید، رو‌خوانی و روان‌خوانی قرآن را به کودکان و نوجوانان یاد ‌‌می‌‌دهند که باعث رشد اخلاقی و فرهنگی هر انسانی می‌شود.


در مجموع در نمایشگاه قرآن  هرکسی به دنبال هدفی ارزشمند آمده بود. این نمایشگاه به مدت 17 روز از ساعت 17 تا 24 شب میزبان علاقه‌مندان قرآن و عترت بود، پایان این نمایشگاه نیز 14 خردادماه در آستانه سالگرد ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و مصادف با شب بیستم ماه مبارک رمضان است.


خبرنگار: فائزه فرخی-عطنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار