۰۷ خرداد ۱۳۹۷ ۱۸:۴۵
کد خبر: ۱۹۲۷۶۰
نشست «استعداد تحصیلی ویژه دانشجویان ارتباطات پیرامون رشته‌های کارشناسی ارشد و منابع مرتبط با آنها و آینده شغلی پیش ‌رو»

مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی از اضافه شدن رشته «مطالعات فرهنگی و رسانه» به رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه علامه خبر داد و مدیرگروه روابط عمومی این دانشگاه هم بر لزوم تدوین سرفصل‌های دیگری در طراحی سوالات آزمون ارشد علوم ارتباطات تاکید کرد و ازجمله گفت حضور درس تاریخ در کنکور به این شکل اشتباه است.


به گزارش خبرنگار عطنا، نشست «استعداد تحصیلی ویژه دانشجویان ارتباطات پیرامون رشته‌های کارشناسی ارشد و منابع مرتبط با آنها و آینده شغلی پیش ‌رو» به همراه پرسش و پاسخ دانشجویی با حضور دکتر هادی خانیکی، مدیر گروه ارتباطات، دکتر حسینعلی افخمی، مدیر گروه روابط عمومی و دکتر سید محمد مهدی‌زاده عضو هیئت علمی این دانشکده روز سه شنبه 1 خرداد در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


تاسیس یک دانش میان‌رشته‌ای



در بخشی از این نشست صمیمانه، دکتر هادی خانیکی گفت: رشته‌های ارشد علوم ارتباطات که در دانشگاه علامه طباطبائی وجود دارد ارتباطات، روزنامه‌نگاری و مدیریت رسانه است و به زودی کارشناسی ارشد روابط عمومی نیز به این رشته‌ها اضافه خواهد شد.


وی افزود: به دنبال این هستیم که در حوزه ارتباطات یک رشته کارشناسی ارشد دیگر به نام «مطالعات فرهنگی و رسانه» از امسال پذیرش داشته باشد که هفته گذشته بازنگری این برنامه انجام شد.


مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه رشته مطالعات فرهنگی و رسانه رشته‌ای نزدیک به جامعه‌شناسی با محوریت فرهنگ به جای جامعه است، گفت: این رشته تازه یک دانش بین‌رشته‌ای است که بیشتر به سینما، تئاتر، هنر، زندگی روزمره، سبک زندگی و فرهنگ عامه می‌پردازد.


خانیکی اضافه کرد: آزمون ارشد چه در این رشته چه در رشته‌های دیگر از سلامت برخوردار است اما از نظر کیفیت و درستی قابل نقد است و برخی سؤالات استاندارد نیست.


وی ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه‌ها از ظرفیت کمتر و سازمان سنجش از متقاضی بیشتر استقبال می‌کند، حواشی هم به پذیرش مستقیم اضافه می‌شود، مانند پذیرش استعدادهای درخشان و هر کدام از این شیوه‌ها معایب و مزایایی دارد.


مدیر گروه ارتباطات تصریح کرد: اینکه چه کسی طراح سؤال است و به چه چیزهایی حساسیت دارد، قسمت‌هایی است که دانشجو نباید وقت خود را برای آن تلف کند و این افکار دانشجو را به انحراف می‌کشد.


وی افزود: طبق قانون و رویه هیچ طراح سؤالی نمی‌تواند در هیچ کلاس کنکوری درس دهد، شفافیت ایجاب می‌کند که هر حوزه‌ای که برای درس و آزمون معرفی می‌شود منابع آن نیز مشخص باشد.


این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به کارآموزی هم بیان کرد: جزء مصوبه‌های دانشگاه علامه طباطبائی است که همه رشته‌ها از امسال باید دوره‌های مهارتی را بگذرانند و این دوره‌های مهارت‌افزایی اجباری است و برای هر کدام از رشته‌ها کارگاه‌هایی طراحی می‌شود که این کارگاه‌ها از کارآموزی نیز بهتر و مهم‌تر است.



برخی سوالات آزمون ارشد «به هیچ عنوان» استاندارد نیستند



در ادامه نشست، دکتر حسینعلی افخمی در سخنانی اظهار کرد: هر کسی نباید سؤالات کارشناسی ارشد را طراحی کند، برخی سؤالات به هیچ عنوان استاندارد نیستند.


وی با اشاره به اینکه تدریس تاریخ در علوم ارتباطات به این شکل درست نیست، گفت: در رشته روزنامه‌نگاری درس تاریخ مطبوعات اختیاری است و در ارتباطات نیز تاریخ ارتباطات وجود دارد و من معتقدم که اگر تاریخ جزء سوالات کنکور نباشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد، چون در دوره فوق لیسانس درسی به نام تاریخ نداریم و اگر هم وجود داشته باشد، اختیاری است.


مدیر گروه روابط عمومی با بیان اینکه در گذشته قسمتی به نام مباحث کلی ارتباطات وجود داشت که 40 سؤال از آن می‌آمد که این 40 سؤال شامل اکثر درس‌هایی بود که در دوره لیسانس به صورت تخصصی می‌خواندید، گفت: در سال‌های گذشته آن را به دو قسمت مباحث و نظریه‌ها تقسیم کرده‌اند، بخش مباحث بسیار سنگین شده است و بخش نظریه‌ها به قسمت جداگانه‌ای تقسیم شده است. در صورتی که در لیسانس دانشجویان تنها سه واحد نظریه می‌خوانند و این یک ناهنجاری است.


افخمی اظهار کرد: در وزارت علوم چیزی به نام بانک سؤال شامل یک سری سؤال کهنه و نو وجود دارد که شاید برخی سؤالات برای 10 سال پیش باشد که اصلا آن را تدریس نمی‌کنیم و حذف شده‌اند ولی آنها را وارد آزمون‌های ارشد می‌کنند.


وی با تاکید بر اینکه کتاب مقدمه‌ای بر مطالعات ارتباطی جان فیسک مفید است، گفت: در آینده فوق لیسانس‌های پنج یا شش‌گانه خواهیم داشت و اگر موفق شدیم که تا سال 97 مصوبه رشته روابط عمومی را دریافت کنیم، در روابط عمومی می‌توانیم پنج گرایش امور بین‌الملل، علوم اجتماعی، رسانه‌های جدید، امور فرهنگی و صنعت و تجارت را داشته باشیم.


مدیر گروه روابط عمومی با اشاره به آموزش دانشگاه علامه طباطبائی نسبت به پنجاه سال گذشته است، اظهار کرد: دانشگاه از نظر زبان انگلیسی افت کرده است و با توجه به پایان‌نامه‌های اخیر دکترا نیز این ضعف در زبان انگلیسی دیده می‌شود، در دانشگاه تهران یک ساختمان برای یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد و در دانشگاه علامه یک دانشکده وجود دارد اما دسترسی همه به آن ممکن نیست و دانشجویان لیسانس در زبان انگلیسی ضعیف هستند.


وی درباره بازار کار هم تاکید کرد: دانشجوی رشته‌های روزنامه‌نگاری، روابط عمومی و ارتباطات به طور کلی می‌تواند بازار بین‌المللی داشته باشد مشروط بر اینکه زبان نیز بلد باشد، زبان بخشی از ارتباطات است.


دکتر افخمی با اشاره به اینکه زبان بخشی از ارتباطات است، گفت: به نظر من اگر دانشگاه علامه یک ترکیب مثل روزنامه‌نگاری با زبان فرانسه داشته باشد که دانشجویان یک سال زبان فرانسه بخوانند و سه سال روزنامه‌نگاری می‌توانند در بازار کار موفق باشند.



رویه سنجش در طراحی سوالات کنکور ارشد اشتباه است



سپس دکتر سید محمد مهدی‌زاده، استاد نظریه‌های ارتباطات در سخنانی اظهار کرد: حساسیت ما این است که در مقطع ارشد و دکترا دانشجویان دانشگاه خودمان قبول شوند و فعال‌تر ظاهر شوند که این باعث افتخار دانشکده و دانشگاه است.


وی با اشاره به آزمون ارشد یادآور شد: رویه این است که آزمون در سازمان سنجش و آموزش کشور متمرکز شده است، سازمان سنجش به صورت انفرادی با طراحان سؤال در دانشگاه‌های مختلف مکاتبه می‌کند، این رویه باعث شد که در آزمون برگزار شده در سال 96 سؤالاتی از افراد نامشخص به عنوان سؤالات آزمون انتخاب شود که منبع نیز در آن مشخص نیست.


مهدی زاده اضافه کرد: به همین دلیل دانشگاه با سازمان سنجش مکاتبه کرد و اعلام کرد که دانشگاه علامه تمایلی به طرح کردن سؤال ندارد، زیرا رویه‌ای که سنجش در نظر گرفته است، رویه درستی نیست.


وی خاطرنشان کرد: سازمان سنجش موافقت کرده است تا با همکاری یکدیگر به این نتیجه برسیم که برای درس‌های مختلف از چه افرادی کمک خواسته شود، مجموعه سؤالات در یک جلسه مطرح می‌شود تا سؤالات مورد نظر از بین آنها انتخاب شود.



کتاب‌های اصلی را مطالعه کنید



عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات با اشاره به منابع آزمون ارشد اظهار کرد: در حال حاضر در هر حوزه‌ای کتاب‌های زیادی تالیف و ترجمه شده است و استادهای مختلف منابع مختلف را تدریس می‌کنند، به نظر من باید کتاب‌های اصلی و کلیدی را مطالعه کنید و خود را درگیر کتاب‌های مختلف نکنید.


وی در پایان درباره سهمیه استعداد درخشان هم بیان کرد: هر سال متناسب با ورودی دانشجویان چند نفر براساس معدل برای ارشد انتخاب می‌شوند و گویا امسال پیشنهاد این بوده است که سهمیه استعداد درخشان تا 40 درصد افزایش پیدا کند اما دانشگاه با 30 درصد آن موافقت کرده است.


 در ادامه با گزارش تصویری این نشست همراه باشید.


عکس: علی صداقت-عطنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار