۰۱ خرداد ۱۳۹۷ ۲۳:۰۶
کد خبر: ۱۹۲۲۱۳
roya motamednjad (3)

روز جهانی ارتباطات الکترونیکی یا همان Telcommunications و جامعه‌ اطلاعاتی اهدافی را دنبال می‌کند، از جمله جلب توجه افکار عمومی درباره افق‌های روشنی که اینترنت و دیگر تکنولوژی‌های اطلاعات و ارتباطات، در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و... به همراه می‌آورند. همچنین ابزارهایی که امکان کاهش «شکاف دیجیتالی» را، فراهم می‌آورند.


به گزارش عطنا، دکتر رویا معتمدنژاد، دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی به مناسبت روز 17 ماه مِی، روز جهانی جامعه‌ی اطلاعاتی یادداشتی را در اختیار عطنا قرار داده است با نگاهی به تاریخچه‌ شکل‌گیری این روز نوشته است:


روز جهانی ارتباطات الکترونیکی ( که در قدیم اطلاعات دور نامیده می‌شد) یا همان "Telcommunications" و جامعه‌ اطلاعاتی هدف زیر را دنبال می‌کند:


جلب توجه افکار عمومی درباره افق‌های روشنی که اینترنت و دیگر تکنولوژی‌های اطلاعات و ارتباطات، در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و... به همراه می‌آورند. همچنین ابزارهایی که امکان کاهش «شکاف دیجیتالی» را، فراهم می‌آورند.


یادآور می‌شود که 17 ماه مِی، مصادف است با سال‌روز امضای اولین کنوانسیون تلگرافیک بین‌المللی و نیز تأسیس اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دور (هردو در سال 1865).


در سال 1969 میلادی تصمیم بر این می‌شود روز 17 ماه مِه هرسال به‌عنوان روز جهانی ارتباطات دور (celebree) نام‌گذاری شود. (شایان ذکر است سال 1973 سالی که طی کنفرانس اتحادیه در شهر Malaga – Torremolivos))، اتحادیه به شکل کنونی در می‌آید).


و اما طی ماه نوامبر سال 2005، هنگامی که مرحله دوم اجلاس جهانی سران دنیا در مورد جامعه اطلاعاتی در تونس برگزار شد، به مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد شد، 17 ماه مِه را، روز جهانی جامعه اطلاعاتی در نظر بگیرد.


در مارس 2006، ( به دنبال قطعنامه A/RES/60/252) مجمع یاد شده، روز 17 ماه مِه را روز جهانی جامعه اطلاعاتی نام‌گذاری کرد.


در نوامبر سال 2006 بود که اتحادیه ارتباطات دور، تصمیم گرفت 17 ماه مِه را روز جهانی ارتباطات دور ( امروز الکترونیکی) و جامعه اطلاعاتی، بشناسد.


هرساله، به پیشنهاد اتحادیه، موضوعی به مناسبت برپایی روز جهانی فوق، درنظر گرفته می‌شود.


در همین راستا روز 17 ماه مِه سال 2018 تحت عنوان «استفاده مثبت از هوش مصنوعی برای همگان»، درنظر گرفته شده است.


اولین اولویت اتحادیه ارتباطات دور (ITU)، پیشبرد اهداف توسعه پایدار 2030 است. در نتیجه برگزاری تمام کنفرانس‌ها، چارچوب‌گذاری‌ها و پروژه‌های سازمان یادشده، دراین راستا انجام می‌پذیرد.

در این ارتباط که به‌چه ترتیب می‌توان از پتانسیل‌های تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات به منظور به‌منظور پیشبرد 17 هدف کلی (به‌همراه 169 هدف فرعی)، درنظر گرفته شده در 25 سپتامبر 2015 (طی قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل)، بهره گرفت.

اما جامعه بین‌الملل متعهد شده تا سال 2030  اهداف مهمی را به تحقق برساند. از جمله زمینه‌های کاری اتحادیه در سال‌های اخیر، کاستن از شکاف دیجیتالی ( به ویژه میان زنان و مردان)، تلاش برای ایجاد ساختارهای تکنولوژیک لازم، استفاده بهینه از طیف فرکانس، تشویق افراد جوان به مشارکت بیشتر در امر تکنولوژی‌ها، برنامه‌ریزی برای سرعت بخشیدن به ایجاد شهرهای هوشمند، به‌کارگیری بخش خصوصی در کنار بخش دولتی، گردهم آوردن رگولاتورها برای همکاری گسترده‌تر، استفاده از هوش‌ مصنوعی در جهت منافع بشریت و غیره را می‌توان برشمرد. درکنار یونسکو، اتحادیه در سال 2010 پایه‌گذار «کمیسیون پهنای باند در خدمت توسعه پایدار» نیز بوده است.


از این رو، کشور ما ایران اسلامی نیز، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در عرصه‌ی تکنولوژی‌های نوین داشته است. قطعاً حضور دانشگاهیان در کنار سیاست‌مداران، می‌تواند در پیشبرد این امور مثمر ثمر باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار