۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۰۹:۵۸
کد خبر: ۱۹۱۶۶۵
هادی خانیکی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی

 مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی و رئیس کرسی «ارتباطات علم و فناوری یونسکو» با بیان اینکه این کرسی فرصتی برای ارتباط سه‌گانه دانشگاه، رسانه و جامعه است، گفت: علم و فناوری به حمایت و نظارت جامعه نیاز دارد و این حمایت به کمک وسایل ارتباط جمعی، ارتباطات انسانی، شفاهی و شبکه‌ای میسر می‌شود.


به گزارش عطنا، مراسم کرسی «ارتباطات علم و فناوری یونسکو» با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر هادی خانیکی، رئیس این کرسی، دکتر سعدالله نصیری‌قیداری، دبیر کل پیشین کمیسیون ملی یونسکو، خانم استر کیش‌لاروش، رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، دکتر احمد جلالی، سفیر دائم ایران در یونسکو و دکتر حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی افتتاح شد.


در این مراسم، دکتر هادی خانیکی، مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی به حُسن تصادف همزمان شدن این افتتاحیه با روز جهانی ارتباطات اشاره کرد و گفت: این مناسبات نمادین می‌تواند اهمیت ارتباطات را در جامعه علمی و فضای عمومی بیشتر کند.


او ادامه داد: اهمیت ارتباطات نه از این جهت که به دانشکده ارتباطات اختصاص دارد بلکه به خاطر این است که در عصری به سر می‌بریم که ارتباطات به معنی زوال فاصله‌ها و بالا رفتن همگرایی است.


مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه افزود: نهاد علم و فناوری از این جهت که چگونه می‌تواند فاصله خود را با جامعه و جامعه با دانشجو و نهادهای پژوهشی کمتر کند، نخستین جایی است که بر اثر این زوال و همگرایی در معرض تغییر قرار می‌گیرد.


وی خاطرنشان کرد: تأسیس کرسی علم و فناوری یونسکو در دانشگاه علامه جزء شانزدهمین کرسی یونسکو در ایران و هفتصد‌وسی‌و‌پنجمین کرسی در جهان است بنابراین می‌توان گفت این افتتاحیه با میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی فرصت تازه‌ای برای حوزه ارتباطات و حوزه علم است تا از ظرفیت‌های جهانی برای ارتقای توان اسلامی و ایرانی استفاده کند.


خانیکی با بیان اینکه تأسیس این کرسی‌ها خلق فرصت است، اظهار کرد: این کرسی فرصتی را برای دانشگاه و برای نهادهای ارتباطی فراهم می‌آورد، از این پس کرسی باید به فضایی برای ارتباط سه‌گانه بین دانشگاه، رسانه و جامعه تبدیل شود.



علم و فناوری به حمایت و نظارت جامعه نیاز دارد



او ادامه داد: علم و فناوری به حمایت و نظارت جامعه نیاز دارد و این حمایت به کمک وسایل ارتباط جمعی، ارتباطات انسانی، شفاهی و شبکه‌ای میسر می‌شود ضمن اینکه ایده تأسیس کرسی علم و فناوری یونسکو براساس همین حمایت شکل گرفت، در اواخر سال 1394 شروع شد و سرانجام در سال 1396 به بار نشست.


استاد دانشگاه علامه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بین دبیرکل یونسکو و ریاست دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: در مرحله‌ای که تأسیس کرسی‌ها با سخت‌گیری بیشتری همراه است، این کرسی با پشتیبانی و حمایت‌های ملی و بین‌المللی دوازده نهاد ایرانی، منطقه‌ای و جهانی تأسیس شد.


وی اضافه کرد: به طور خاص زحمات کمیته ملی یونسکو و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در یونسکو در خور تشکر و تقدیر است و باید به طور خاص به عنوان یک فرد کوچک علامه طباطبائی از حمایت‌های جناب دکتر سلیمی و هیئت رئیسه دانشگاه و معاونت پژوهشی که عهده‌دار این کار بودند، تشکر کنم چراکه فرصتی دیگر برای این دانشکده خلق شد تا توانایی خود را در خدمت حوزه‌های ارتباطی و آکادمیک قرار دهد.


خانیکی به انتظار خود و سایر استادان از اینکه کرسی پلی بین حوزه‌های علمی و جامعه باشد، اشاره کرد و گفت: امروز با این افتتاحیه، میزبان فرهیختگانی از حوزه‌های مختلف علم و رسانه هستیم که البته ترجیح می‌دادیم فرصت بیشتری برای گفت‌وگو فراهم شود که این فرصت را به زمان دیگری موکول می‌کنیم.


او در پایان با درخواست یاری از دوستان حوزه ارتباطات و کرسی‌های دیگر در ایران و سایر دانشگاه‌ها، اظهار کرد: این یاری نه تنها برای دانشکده ارتباطات بلکه در سطح ملی برای جمهوری اسلامی ایران فرصتی است تا در زمینه‌های مختلف از جمله آموزش‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت روزنامه‌نگارانه، توسعه پژوهش در زمینه بازنمایی علم و فناوری و تسهیل ارتباط علمی جامعه، قدمی به جلو بردارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار