۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۱۱:۱۷
کد خبر: ۱۹۱۴۰۰
maryam azami (1)

دبیر انجمن علمی-دانشجویی مشاوره دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه «سلسله نشست سه‌شنبه‌های مشاوره‌ای» الگویی برای دانشگاه‌های دیگر شد، گفت: هدف از برگزاری این نشست‌ها آشنایی دانشجویان مقاطع و گرایش‌های مختلف رشته مشاوره با یکدیگر، تبادل اطلاعات و تجربیات کاری و افزایش مهارت دانشجویان است.


زهرا حیدری- عطنا؛ «سه‌شنبه‌های مشاوره‌ای» سلسله نشستی است که به بحث و بررسی مسائل مختلف در حوزه «رشته مشاوره و راهنمایی» در چهار گرایش شغلی، تحصیلی، ازدواج و خانواده می‌پردازد. تاکنون درسال تحصیلی 97-96، 13 نشست در زمینه‌های مختلف برگزار شده است.


«سه‌شنبه‌های مشاوره‌ای» در سال 1385 کلید خورد، از سال 1386 توسعه پیدا کرد و با رویکرد گسترده‌تری به مسائل مورد نظر پرداخت پس از این تحول، تبلیغات مربوط به آن به صورت کشوری انجام شد. آنچه در ادامه می‌آید گفت‌وگوی اختصاصی عطنا، با دبیر انجمن علمی-دانشجویی مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی به منظور آشنایی بیشتر با «سلسله نشست‌های سه‌شنبه‌های مشاوره‌ای» است؛


چه شد که ایده راه‌اندازی انجمن علمی-دانشجویی مشاوره به وجود آمد و این انجمن از کجا شکل گرفت؟


این برنامه از مدت‌ها قبل یعنی چیزی حدود ۱۲سال پیش با پیشنهاد خانم دکتر اسمعیلی پایه‌ریزی شد و اساس آن به این صورت بود که در روزهای سه‌شنبه مباحثی به منظور آشنایی بیشتر دانشجویان به صورت یک کلاس مشترک برای تمام دانشجویان مشاوره در هر سه مقطع برگزار می‌شد.


موضوعاتی که در این مباحث به آنها می‌پرداختید چه بود؟


موضوعات تنوع زیادی دارند. محوریت کلی موضوعات مشاوره است که با هدف ارتقای سطح کیفی دانش دانشجویان و گسترش دید آنها همواره مطرح بوده است. چهار گرایش مشاوره خانواده، مشاوره توان بخشی، مشاوره مدرسه و مشاوره شغلی در این دانشکده برای رشته مشاوره در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد.


نشست‌ها در زمینه‌های مختلف با موضوعات گوناگون نظیر مسائل اجتماعی و معضلات مربوط به کودکان کار، مشکلات تحصیل و خانواده،‌ معضلات مربوط به آن و همچنین آسیب‌شناسی‌های مختلف در حوزه خانواده و اجتماع و مسائل مرتبط با ورود به بازار کار را مدنظرداشتیم و در واقع همواره سعی براین بوده است که این نشست‌ها موضوعات متنوع و مهمی را پوشش دهد.


استقبال دانشجویان و مخاطبانتان از این برنامه چقدر بود؟


می‌توانم بگویم ما همواره مهمانان ثابتی از بین دانشجویان داریم که حتی برخی از آنها از دانشگاه‌های مختلفی می‌آیند و موضوعات برای ایشان بسیار جالب است. از دانشجویان دانشگاه تهران، بهشتی و حتی دانشگاه آزاد برای این برنامه می‌آیند و مباحث را دنبال می کنند.


جالب اینجاست که «سلسله نشست سه‌شنبه‌های مشاوره‌ای» که به همت انجمن علمی-دانشجویی مشاوره دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود در نوع خود یک همایش بزرگ هفتگی در دانشکده است و الگوی بسیار نیکویی برای دانشگاه‌های دیگر قرار گرفته است، به نحوی که خوشبختانه شاهد برگزاری همایش‌های مشابهی همچون «یکشنبه‌های مشاوره‌ای»، «دوشنبه‌های مشاوره‌ای» و «پنج‌شنبه‌های مشاوره‌ای» در دانشگاه‌های مختلف هستیم که این اتفاق بسیار خوبیست.


 هدف از برگزاری این نشست‌ها چه بوده است؟


هدف از برگزاری این نشست‌ها؛ آشنایی دانشجویان مقاطع و گرایش‌های مختلف با یکدیگر، تبادل اطلاعات و تجربیات کاری، کارآمدترشدن دانش آموختگان، معرفی استادان و بهره‌مندی حداکثری از دانش ایشان، بررسی مسائل به روز و معضلات روز اجتملاعی است.


از جمله اهداف محقق شده این نشست هفتگی پیدایش کرسی‌های نظریه‌پردازی، هسته‌های پژوهشی و طرح‌های تحقیقاتی است که از دل مباحث متنوع سلسله نشست‌های سه‌شنبه‌های مشاوره‌ای در طی این‌ سال‌ها بیرون آمده است.


با چه مشکلاتی در این مسیر مواجه شدید؟


خوشبختانه حمایت دانشگاه بسیار خوب بوده است و استادان همواره همراهی کرده‌اند. مسئله‌ای که ما داریم بحث معرفی است، اینکه مثلا خبرگزاری عطنا به ما کمک کند تا این همایش هفتگی که پیشتاز در دانشگاه‌های کشور بوده است بیشتر و بهتر معرفی شود و تبلیغات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد چرا که اگر تبلیغات به درستی انجام شود همه علاقه‌مندان که ممکن است اطلاعی از وجود چنین همایش‌های هفتگی نداشته باشند می‌توانند از آنها استفاده کنند.


کدام موضوعات در نشست‌هایی که برگزار شده بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است؟


نشست «هیپنوتیزم»، «کودکان کار»، «ازدواج جوانان» و «کارآفرینی و اشتغال» ازجمله موضوعاتی بودند که در سال تحصیلی 96-97 بسیار مورد استقبال قرار گرفت.


دانشجویان خیلی علاقه‌مند به برگزاری نشست به صورت مناظره‌ای هستند، برای این مسئله چه تدبیری اندیشیده‌اید؟


در طی نیمسال دوم سال تحصیلی جاری، به پیشنهاد خانم دکتر کلانترهرمزی، مدیر گروه جدید مشاوره و با همراهی استادان گروه مشاوره مناظره‌ای با موضوع «شکاف بین نسلی» برگزار کردیم که با توجه به استقبال دانشجویان از آن ،تصمیم بر آن شد که برخی موضوعات به صورت مناظره‌ای برگزار شود.


برگزاری این نشست چه تاثیرات و کاربردهایی داشته است؟


دانشجویان مقطع کارشناسی که تازه وارد دانشگاه شده‌اند و بعضا آشنایی چندانی با این رشته ندارند با این فضا آشناتر می‌شوند و افق دیدشان گسترش می‌یابد.


از سوی دیگر از دل این همایش‌ها کرسی‌های نظریه‌پردازی و نشست‌های علمی با حضور دانشجویان و استادان برگزار شده است و این بخش دیگری از اثرات این نشست‌هاست و همچنین بعد از نشست کودکان کار که با استقبال بسیاردانشجویان برگزارشد گروهی با عنوان فعالین اجتماعی تشکیل شد که به کودکان کم‌برخوردار پرداخت و زمینه‌ساز فعالیت‌های گسترده‌ای برای دانشجویان در ارتباط با رشته تحصیلی‌شان شد. این نشست با استقبال مواجه شد و نشستی هم با حضور جمعیت امام علی(ع) برگزار شد.


چه حمایت‌هایی وجود داشته است و آیا جایی بوده که باید حمایت می‌دید ولی کاستی شده باشد؟


خوشبختانه هرآنچه وجود داشته حمایت بوده است. دکتر فرح‌بخش، دکتر اسمعیلی و سایر اساتید گروه مشاوره و استادان هیئت محترم علمی دانشکده به خوبی از ما حمایت کردند.


چه پیشنهادی برای بهتر شدن این نشست‌ها دارید؟


علاقه من و دانشجویان این رشته این است که بیش از پیش از بحث نظری صرف خارج بشویم و همایش‌ها به سمتی بروند که از حالت خشک تئوری خارج شود و عملی‌تر شود که با برنامه ریزی های پیش رو امیدبه تحقق این مهم وجود دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار