۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۰۲:۰۱
کد خبر: ۱۹۱۳۷۸
مراسم «امتداد؛ ویژه برنامه بزرگداشت سوم خرداد»

در مراسمی که به مناسبت سوم خرداد، روز آزادسازی خرمشهر در دانشگاه علامه طباطبائی تدارک دیده شده بود جانبازان و خانواده‌های شهیدان حضور یافتند و با صحبت از عملیات‌ها و جان‌فشانی‌های رزمندگان غیور و ایثارگر، یاد هشت سال دفاع قهرمانانه را گرامی داشتند.


به گزارش خبرنگار عطنا، مراسم «امتداد؛ ویژه برنامه بزرگداشت سوم خرداد» با حضور عبدالله معتمدی، مسئول بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبائی، سردار علی فضلی، فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع)، رحیم احمدی روشن، پدر شهید مصطفی احمدی روشن، حمید صالحی، عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل و سایر استادان و اعضای هیئت علمی، یکشنبه، 23 اردیبهشت‌ماه در سالن اجتماعات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.



شرایط حساس جامعه به خاطر به بار نشستن جمهوری اسلامی و ثمرات آن است



در ابتدای این مراسم، عبدالله معتمدی، مسئول بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبائی ضمن تشکر از مهمانان و استادان حاضر در مراسم، گفت: امام در مورد شأن روز سوم خرداد فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد» این آیه قرآن که «آنچه که از خیر به تو می‌رسد همه آنها را از خداوند بدان و اگر بدی به تو می‌رسد آن را از خود بدان» منطق قابل فهمی است و مهم‌تر از آن این است که زیستن بر طبق گفته‌های خداوند برای انسان رهایی‌بخش است.


او ادامه داد: شرایط امروز جامعه ما یک شرایط بسیار حساس و متفاوت با برهه‌های مختلف است، این حساسیت ناشی از به بار نشستن جمهوری اسلامی و ثمرات آن است به این معنا که آرمان‌های امام و رهبری اندک اندک در حال تحقق است و نگرانی استکبار نیز از آن روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و در این شرایط ما باید با اتخاذ رویکردی موجودیت جمهوری اسلامی و منطق آن را توضیح دهیم.


معتمدی افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید شهدا به دلیل فضل خداوند که نصیب‌شان شده  است و همچنین از اینکه کسانی هستند که راه آنها را می‌روند اما هنوز به آنها ملحق نشده‌اند، خوشحال هستند، ان شاءالله خداوند به ما توفیق دهد که دنباله‌رو راه شهدا باشیم.



«ضعف‌ها مربوط به ناتوانی‌های برخی مدیران است نه حرکت عمومی نظام»



در ادامه این مراسم، رحیم احمدی روشن، پدر شهید مصطفی احمدی روشن، گفت: بزرگ‌ترین حماسه ملت ایران مورد خطاب خداوند قرار گرفتن است، آیه «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» در مورد ظهور امام زمان است اما پیش‌درآمد و زمینه‌ساز ظهور امام زمان نیز انقلاب اسلامی است.


او ادامه داد: خداوند اراده کرده که مستضعفان و امام را وارثان روی زمین قرار دهد، می‌توان گفت مردمی بااستقامت‌تر، شهیدپرورتر و قهرمان‌پرورتر از مردمان ایران نمی‌توان یافت که بعد از چهل سال از گذشت انقلاب اسلامی، همچنان با شور و شوق در هر یک از برهه‌های بعد از انقلاب حضور پیدا کرده باشند.


احمدی روشن حضور مردم در راهپیمایی فی‌البداهه روز جمعه را تحسین کرد و گفت: باید دست این مردم را بوسید و مسئولان باید قدر آنها را بدانند.


وی اظهار کرد: در دوران جنگ تحمیلی، مردم از پاره تن‌شان گذشتند و بمباران‌ها را تحمل کردند تا ما اکنون اینجا باشیم، جنگ را با پیروزی تمام پشت سر گذاشتیم، ما با همه دنیا به جز چند کشور انگشت‌شمار می‌جنگیدیم. همه دنیا دست در دست صدام گذاشته بودند تا کمر ایران را بشکنند و اینجا بود که جوانان ما از همه چیز خود دست کشیدند و در جبهه‌های حق علیه باطل حضور یافتند.


پدر شهید احمدی روشن با اشاره به اینکه از 200 سال گذشته جنگ‌های بین ایران و سایر کشورها یک قسمت از ایران را جدا و تقدیم استکبار جهانی کرده است، گفت: برای مثال منطقه بحره در زمان شاهنشاه آریامهر، زمانی که کتاب «ماموریت برای وطنم» را می‌نویسد بدون شلیک یک گلوله یا کشته شدن حتی یک نفر از ایران اسلامی جدا و به استکبار جهانی تقدیم می‌شود.


او ادامه داد: عده‌ای از مردم و نمایندگان مجلس اعتراض می‌کنند که چرا باید این اتفاق بیفتد که در نتیجه یک عده‌ای را زندانی و عده‌ای دیگر را به قتل می‌رسانند در این صورت است که امیرعباس هویدا در مجلس می‌گوید به هیچ کس ربطی ندارد.


رحیم احمدی روشن، پدر شهید احمدی روشن افزود: اما به لطف خدا می‌بینیم که بعد از چهل سال همچنان با استکبار جهانی مبارزه می‌کنیم، کودتاهای خزنده را اجرا کردند، افرادی را بر ما مسلط و انشقاق ایجاد کردند اما به لطف خدا به نتیجه نرسیدند.



شهیدان الگو و اسوه ما هستند



وی با بیان اینکه خداوند اجر محسنین را ضایع نمی‌کند، گفت: خون این عزیزان و بزرگواران شهید، برکت دارد، بچه‌های 12 ساله در این راه به شهادت رسیدند که به عنوان الگو و اسوه هستند و همچنین اساتید ارجمندی چون حسین فهمیده را تقدیم انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی کردند.


این پدر شهید ادامه داد: چهل سال از انقلاب ما می‌گذرد و مسئولان باید بدانند که در چه مقطعی از زمان به سر می‌برند، همین مسئولان باید استکبار جهانی را بشناسند و بدانند با چه طیفی روبه‌رو هستند.


او به فرمایش‌های سال گذشته رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی که در خصوص دستاوردهای نظام انقلاب اسلامی بود اشاره کرد و گفت: آخر فرمایش‌های ایشان یک فرازی دارد که این واقعیت مسئله را برای ما روشن و راه را به ما نشان می‌دهد.


رحیم احمدی روشن، پدر شهید احمدی روشن با اشاره به آیه 120 سوره بقره «وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ» که در مورد استکبار جهانی است، اظهار کرد: معنی این آیه این است که «ای پیامبر، یهود و نصاری هرگز از شما راضی نخواهند شد تا آنجا که از اینها تبعیت کنید»؛ متاسفانه پنج سال است که از یهود و نصاری تبعیت می‌کنیم آیا به نتیجه رسیده‌ایم؟ رهبر انقلاب بارها گفتند که آمریکا کلاهبردار است.


وی ادامه داد: آمریکایی‌ها بیش از آنکه به تعهدات خود عمل کنند و پیش از آنکه قرارداد ژنف نوشته شود، بچه‌هایی را که برای صنعت هسته‌ای ما زحمت کشیده بودند را از کار برکنار کردیم. بعد از نشست بغداد حدود 400و پنجاه گرم اورانیوم غنی شده 20 درصدی داشتیم که همه اینها را برداشتیم و اکسید کردیم.


پدر شهید احمدی روشن با اشاره به فرمایش رهبر، خاطرنشان کرد: حضرت آقا با اشاره به وجود بعضی ضعف‌ها در کنار خدمات درخشان انجام شده فرمودند این ضعف‌ها مربوط به مدیریت‌ها و کمبودها و ناتوانی‌های برخی مدیران است و نه حرکت عمومی نظام. حرکت عمومی نظام به لطف خداوند و دست یاری امام زمان و برکت خون شهدای گرانقدر رو به جلو بوده است، این لوکوموتیو همچنان در حرکت رو به جلو است، برگشت و ترمز ندارد، ممکن است بعضی اوقات کند شود اما توقف ندارد.


وی تصریح کرد: رهبر به یک اصل و تجربه اساسی اشاره کردند و فرمودند «در طول انقلاب اسلامی هرگاه مدیریت، انقلابی، فعال و پرتحرک داشتیم کارها پیش رفته است اما هرگاه مدیریت ضعیف، بی‌حال، ناامید و غیرانقلابی و بی‌تحرک داشتیم کارها نیز متوقف شده است.



هنر امام به میدان آوردن همه قومیت‌ها به صورت یکپارچه بود



همچنین سردار علی فضلی، فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) در ادامه در ابتدای سخنانش بر شهیدان درود فرستاد و سپس به یاد و خاطره از عملیات‌های خود در دوران هشت سال دفاع مقدس پرداخت.


او گفت: برای مثال عملیات بیت‌المقدس که سمبل آن فتح خرمشهر است در 10 اردیبهشت 1361 طراحی و اجرا شد، در منطقه سوق‌الجیشی میان بصره و خرمشهر و اهواز با وجود چهار مانع طبیعی رودخانه کارون، رودخانه کرخه، رودخانه اروند و هورالهویزه دشمن مجتمع شد.


سردار فضلی ادامه داد: جغرافیای این عملیات تنوع فراوانی دارد، عبور از رودخانه که خود به تنهایی یک جنگ است، جنگ در دشت و صحرا و نخلستان‌ها و جنگ در منطقه ویژه خرمشهر، این تنوع باعث می‌شود که ما همه دانش‌ها و آموزش‌ها را با هم و به صورت پیوسته داشته باشیم.


وی با بیان اینکه امام ما دوست دارد که ما «یده واحده» باشیم، اظهار کرد: امام می‌گوید «ارتشی و سپاهی و بسیجی نداریم، همه ما لشکر الهی هستیم»، نکته آرمانی این سخن این است که این فرمان تحقق یافت، وقتی برای عملیات مهیا می‌شویم نقاط برجسته و قوت دشمن فراوان است دشمن با اتکاء به این موانع طبیعی اجازه نفوذ نمی‌دهد.


فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین افزود: بین طراحان و فرماندهان دو نظریه بود نظریه اول این بود که در ابتدا از خرمشهر شروع کنیم و به نقطه عملیات بزنیم و نظریه دوم اینکه از فاصله طولانی‌تری و گام‌به‌گام توان رزمی دشمن را مضمحل کنیم و نقطه اوج دشمن را تبدیل به نقطه ضعف کنیم.


او ادامه داد: نگاه دوم فائق آمد، برای این عملیات یک عملیات پشتیبانی در فکه پیش‌بینی شده است، جغرافیای فکه پر از ریگ است و هربار که عزیز رزمنده‌ای گام برمی‌دارد 10، 15 سانتی‌متر پایش در ریگ‌ها فرو می‌رود، ما در این مرحله باید در فکه عمل کنیم، من باید توفیق خدمت به رزمندگان تیپ 33 المهدی را عهده‌دار باشم.


سردار فضلی اضافه کرد: ترکیب این یگان که از 14 استان هستند به هنر امام برمی‌گردد، هنر امام این است که همه قومیت‌ها و همه ملت را به صورت یکپارچه به میدان آورده است، همه این یگان‌ها چون نگاه آرمانی دارند برای همدیگر پیش‌مرگ می‌شوند.


وی خاطرنشان کرد: ما در تیپ المهدی ماموریت داریم سه مرحله در فکه عمل کنیم تا رزمندگان اسلام به اهداف اولیه‌شان در رسیدن به جاده و رسیدن به مرزهای بین‌المللی به توفیق الهی نائل شوند که حدود 20 کیلومتر عمق پیشروی ما است، زمینی که برای ما واگذار شده است حدود 12، 13 کیلومتر است که ما در اینجا با لشکران زرهی عراق درگیری و نبرد داشتیم و حتی فاقد یک تانک بودیم.


فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین ادامه داد: وقتی مرحله اول عملیات آغاز شد ما باید میدان‌های مین و سیم‌ خاردارها را پشت سر بگذاریم تا خطوط اول و دوم دشمن شکسته شود، مانند بقیه یگان‌ها خداوند عنایت فرمودند. از نیمه‌های شب موفق به درگیری با دشمن شدیم به این صورت که نیمی از شب را برای جنگیدن آماده شدیم. مرحله دوم عملیات نیز در کنار سایر یگان‌ها بودیم که در این عملیات‌ها حتی یک نفر مردد نبوده است.


او اظهار کرد: در همه عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس در سایه عنایات غیبی خدا، بچه‌ها بسیار موفق عمل کرده‌اند به عبارتی خرمشهر به دست فرزندان با کفایت امام آزاد می‌شود.



«در غیرت ما نیست که از ننگ بمیریم»



در ادامه حمید صالحی، عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه علامه از دیگر سخنرانان این مراسم گفت: امیدواریم این جلسات تلنگری باشد برای اینکه ما بدانیم که مدیون چه کسانی هستیم و در این کشور چه اتفاقاتی رخ داده است. این کشور از اول انقلاب تا کنون 230 هزار شهید و 450 هزار مجروح داشته است بنابراین امنیت امروز ما مدیون جان‌فشانی این عزیزان است.


او در ادامه شعری را قرائت کرد: «آبی‌تراز آنیم که بیرنگ بمیریم/ از شیشه نبودیم که با سنگ بمیریم/ ما آمده بودیم که تا مرز رسیدن/ همراه تو فرسنگ به فرسنگ بمیریم/ ما را بکُش و مُثله کن و خوب بسوزان/ لایق که نبودیم در این جنگ بمیریم/ فرصت بده ای روح جنون تا غزل بعد/ در غیرت ما نیست که از ننگ بمیریم/ هرگز نکنم شکوه و ناله نه گلایه/ الحق که در این دایره خونرنگ بمیریم/ پای طلب و شوق رسیدن همه حرف است/ بد خاطره‌ای نیست اگر لنگ بمیریم/ تقصیر کسی نیست که اینگونه غریبیم/ شاید که خدا خواسته دل تنگ بمیریم».


صالحی از شب‌های عملیات سخن گفت و اظهار کرد: شب عملیات کربلای 5 بعد از نماز مغرب و عشا و زمانی که همه بچه‌ها نماز خواندند، زمانی که در یکی از ارگان‌ها آماده می‌شدند که به شلمچه بروند یکی از دوستان بنده به نام بهرام گودرزی از بالای کمپرسی صدا می‌زد که صالحی دو روز است که به دنبالت می‌گردم تا تسبیحت را پس دهم، گفتم پیشت باشد، رفت، فردای آن روز که سراغ او را گرفتم فهمیدم به شهادت رسیده است.


وی ادامه داد: بعد یادم آمد که وقتی می‌گوید تسبیحت دست من مانده است به چه معناست! ما به کجا می‌رویم؟ چه ارزش‌هایی را از دست دادیم؟ ما سمینار و نشست‌های بسیاری باید برگزار کنیم تا بتوانیم یک روز از آن همه رشادت‌ها را به تصویر بکشیم.


عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: این شهیدان در جنگ با دشمن، دیوانه ایثار، خودساختگی و شهادت بودند برای اینکه بتوانند کشور را حفظ کنند و کسی به کشور چپ نگاه نکند. ما باید از آن جنس بچه‌ها پیدا کنیم که بتوانند در همه عرصه‌ها قدم بردارند و کشور را نجات دهند.


گفتنی است در پایان این مراسم از دانشجویان ساعی و ممتاز شاهد و ایثارگر این دانشگاه تقدیر شد.

گزارش: سارا رحیمی- عطنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار