۲۲ شهريور ۱۳۹۴ ۱۱:۲۷
کد خبر: ۱۹۰۹۹


درباره ضررهای قلیان و تخریب‌های بهداشتی و روانی آن بارها و بارها صحبت شده است؛ اما گویا قلیان آن‌قدر وسوسه‌برانگیز هست که بسیاری از افراد را همچنان به سمت خود بکشاند. اجرای هر مدل قانون و حکم و طرح ضربتی از سوی مراجع قضائی و انتظامی، تاکنون تأثیر لازم را بر میزان مصرف قلیان نداشته است.



به گزارش عطنا به نقل از تی نیوز، درباره ضررهای قلیان و تخریب‌های بهداشتی و روانی آن بارها و بارها صحبت شده است؛ اما گویا قلیان آن‌قدر وسوسه‌برانگیز هست که بسیاری از افراد را همچنان به سمت خود بکشاند. اجرای هر مدل قانون و حکم و طرح ضربتی از سوی مراجع قضائی و انتظامی، تاکنون تأثیر لازم را بر میزان مصرف قلیان نداشته است.
در‌عین‌حال انتشار همه خبرهای منفی درباره واقعیت‌های مصرف قلیان نیز در کاهش گرایش به آن بی‌نتیجه بود. حالا در جدیدترین خبرها درباره قلیان، مسئولان وزارت بهداشت وجود مواد مخدر و به ‌‌ویژه شیشه را در توتون قلیان‌های عرضه‌شده به ویژه در تهران تأیید کرده‌اند. در همین رابطه خسرو صادق نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به طور رسمی وجود مواد مخدر، به ویژه شیشه و ترکیبات آمفتامین را در توتون قلیان‌ها برای معتاد و وابسته‌کردن مشتریان این کالا، تأیید کرد.
وی تأکید کرد: گزارش‌های متعددی داشتیم که گاه به ‌قدری دوز مواد مخدر، به ویژه شیشه و ترکیبات آمفتامین در توتون قلیان‌ها بالا بوده که مسمومیت حاد ایجاد کرده است و قطعا تعداد مواردی که با دوز کمتر مصرف شده و مسمومیت حاد نداده، بسیار بیشتر است. خود من در بیمارستان لقمان، که محل ارجاع مسمومیت‌ها در تهران است، با چند نفر از این افراد صحبت کردم؛ در برخی موارد، فرد مصرف‌کننده نمی‌دانسته است این مواد را مصرف می‌کند و فکر می‌کرده، احساس سرخوشی او ناشی از نوع توتون قلیان است.
وی تصریح کرد: وقتی با موارد مسمومیت حاد ناشی از مصرف دوز بالای مواد مخدر و ترکیبات شیشه، بعد از مصرف قلیان مواجه می‌شویم، به معنای آن است که حتما موارد بسیار زیاد دیگری هم وجود دارد که با دوز پایین‌تر این مواد را به توتون قلیان اضافه می‌کنند تا مشتریان‌شان احساس سرخوشی بیشتری کنند، با این تصور که این لذت ناشی از دود عادی قلیان است؛ موارد بسیار زیادی که در گزارش‌های رسمی نمی‌آید. اغلب مصرف‌کنندگان این مواد در مراکز عرضه قلیان، به مواد مخدر وابستگی پیدا می‌کنند، معتاد می‌شوند و دیگر نمی‌توانند آن را کنار بگذارند. این یکی از روش‌های سودجویی اماکن عرضه قلیان است تا افراد به این مراکز مراجعات مکرر داشته باشند و بتوانند هزینه‌های بیشتری از آنها بگیرند و در واقع برای کسب سود بیشتر مشتریان‌شان را معتاد می‌کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این اقدامی سازماندهی‌شده از سوی تولید کنندگان توتون و عرضه‌کنندگان قلیان است؟ گفت: هنوز اطلاعات دقیق و مستندی که بر اساس آن مطمئن شویم، این مسئله اقدامی سازماندهی‌شده است و مثلا برند خاصی این مواد را به توتون اضافه می‌کند، نداریم؛ ولی مطمئن هستیم که افرادی به صورت خاص توتون را با مواد مخدر و به ویژه شیشه برای مشتریان‌شان آماده می‌کنند و به دنبال وابسته‌کردن مشتریان خود هستند، گزارش‌های رسمی متعددی از این اقدام داریم که در قهوه‌خانه یا هر مرکز دیگر عرضه قلیان، که اغلب غیرمجاز هستند، این مواد را اضافه می‌کنند.
صادق‌نیت با بیان اینکه گزارش‌ها بیشتر از تهران است؛ اما مطمئن هستیم که در شهرهای دیگر نیز این اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: ریشه آن در سودجویی است و هیچ عامل دیگری وجود ندارد.
وی همچنین وجود فلزات سنگین و مواد شیمیایی مضر و خطرناک را در توتون‌های بسته‌بندی‌شده تائید کرد و گفت: اغلب این توتون‌ها به صورت غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می‌شوند و می‌توانند هرگونه آلودگی عمدی یا غیرعمدی‌ای داشته باشند.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار