۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ۱۱:۰۹
کد خبر: ۱۸۹۷۱

2-1829.jpg


مهارت موجب می‌شود که کارگران ماهر درآمد خوبی داشته باشند و کم‌مهارتی این نتیجه را دارد که جوانی با مدرک مهندسی حاضر است با حقوق کمتر از کارگر کار کند.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، منطقه گیلان، کم‌کاری، بیکاری و کارهای ناقص در روستاها، از جمله عوامل درونی مهاجرت است که موجب گریز دادن بخشی از نیروهای فعال جامعه روستایی می‌شود.


در روستا، گروه‌های زیادی از جوانان روستایی برای یافتن کار و تأمین درآمد بیشتر، به شهرها مهاجرت می‌کنند. بنابر بررسی‌های انجام شده، مهم‌ترین علل مهاجرت روستاییان بیکاری و عدم درآمد کافی است، چنانچه بیش از نیمی از مهاجران در مناطق هفت‌گانه روستایی ایران بر اثر بی‌کاری و عدم مهارت به مهاجرت پرداخته‌اند.


ترکان، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه از ظرفیت‌های مهارتی برای توانمندی جوانان روستایی کم استفاده شده است، گفت: داشتن مدرک تحصیلی به تنهایی نمی‌تواند موجب توانمندی جوانان شود.


وی اضافه کرد: در حال حاضر ما کارگران بسیار ماهری در کشور در رشته‌های برق، لوله‌کشی، گچ‌کاری، سرامیک‌کاری و ... داریم که درآمد‌های بسیار خوبی دارند. این در حالیست که برخی از دارندگان مدرک مهندسی حاضرند با درآمد‌های کمتر از میزان تعیین شده از سوی قانون کار در جایی مشغول باشند و این بدان معناست که مهارت در کار به اندازه تحصیلات مهم است.


وی خاطر نشان کرد: گردشگری و توسعه آن در روستاهای گیلان ظرفیت بسیار خوبی است که برای ایجاد اشتغال در گیلان می‌توان از آن بهره گرفت.


ترکان با اشاره به عقب ماندگی‌هایی که گیلان در بخش صنعت استان پیش آمد، تصریح کرد: خوشبختانه این فکر که گیلان نیاز به توسعه صنعتی ندارد از بین رفته است و در حال حاضر ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه این بخش در گیلان پیش آمده است و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش‌های صنعت استان می‌توان در جهت توسعه اقتصادی گیلان گام‌های بسیار موثری برداشت.


رحیم عطایی‌پور، مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان نیز در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از آغاز اجرای طرح توانمندسازی روستاییان، عشایر و مناطق مرزی خبرداد و گفت: مهمترین مسأله در اجرای این طرح بهبود وضعیت اقتصادی روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها خواهد بود.


وی اضافه کرد: بنا داریم، راهکارهایی جهت گسترش تعاملات و استفاده از ظرفیت‌های آموزشگاه‌ها در اجرای این طرح استفاده شود.


عطایی‌پور تصریح کرد: طرح نیازسنجی و امکان‌سنجی روستایی و عشایری در اکثر شهرستان‌های استان به انجام رسیده و گیلان استان پایلوت این طرح در سطح کشور است.


وی با بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به عنوان عامل محرک اقتصاد هر استان است، خاطرنشان کرد: با ارایه این آموزش‌های مهارتی علاوه بر توجه به گروه‌های محروم حاشیه‌ای روستاییان و کشاورزان و همچنین توانمند کردن و افزایش مهارت شغلی این بخش از جامعه، امکان استفاده از مزایای گواهینامه‌های مهارت نظیر استفاده از تسهیلات خوداشتغالی فراهم می‌شود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار