۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۱۹:۰۹
کد خبر: ۱۸۹۰۲۱
pejoohesh tahghighat meli abdi tajmazinani serajzade soori rezaei ghafari (39)

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی از برگزاری «همایش سیاست‌گذاری اجتماعی در جهان اسلام» در روز‌های 22 و 23 اردیبهشت ماه سال جاری در دانشگاه علامه طباطبائی خبر داد و بیان کرد: یکی از اهداف وزارت علوم، بین‌المللی‌سازی آموزش‌ عالی در ایران است که برگزاری رویدادهای معتبر بین‌المللی با مشارکت نهادهای معتبر علمی و حضور اندیشمندان و محققان از کشورهای دیگر از جمله راهکارهای تحقق این مهم است.


دکتر علی‌اکبر تاج‌ مزینانی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با خبرنگار عطنا از برگزاری «همایش سیاست‌گذاری اجتماعی در جهان اسلام» در روز‌های 22 و 23 اردیبهشت ماه سال جاری در دانشگاه علامه طباطبائی خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این همایش تشکیل شبکه‌ای بین محققان حوزه سیاست‌گذاری اجتماعی در جهان اسلام است و همچنین این همایش به غنی‌ شدن ادبیات مربوط به سیاست‌گذاری اجتماعی در کشورهای اسلامی کمک می‌کند.


وی افزود: اکنون متون علمی و آکادمیک ما و کشورهای اسلامی مربوط به تجربه‌های کشورهای غربی در حوزه سیاست‌گذاری و رفاه اجتماعی است و برای تدریس نیز متون محدودی وجود دارد که مستقیماً به کشورهای اسلامی مرتبط باشد، بنابراین برگزاری چنین همایشی ما را با تجارب و پژوهش‌های کشورهای اسلامی آشنا می‌کند.


تاج‌ مزینانی اضافه کرد: اینکه ما بدانیم کشورهای مختلف در جهان اسلام چه تجاربی داشته‌اند، چه پژوهش‌هایی انجام داده‌اند و چه راه‌هایی را طی کرده‌اند و موفقیت‌ها و شکست‌هایشان در چه زمینه‌ها بوده جزء اهداف این همایش است. همچنین از طریق این رویداد علمی می‌توانیم از جدیدترین دستاوردهای علمی و تلاش های پژوهشی در حوزه سیاست‌گذاری اجتماعی در کشورهای اسلامی آگاهی پیدا کنیم. ضمن‌آنکه محققان و اندیشمندان این حوزه را شناسایی و از این فرصت برای برنامه‌های آینده در خصوص تولیدات علمی استفاده کنیم.


رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه این همایش به صورت بین‌المللی طراحی شده است، اظهار کرد: یک کمیته علمی بین‌المللی از کشورهای مختلف دنیا داریم، کشورهای متعددی هم از کشورهای اسلامی و هم کشورهای غیر اسلامی در این همایش شرکت دارند، از کشورهایی مثل مصر، الجزایر، تونس، پاکستان، آذربایجان، عمان، ترکیه، هند، آمریکا، فرانسه، آلمان، ژاپن، چین و سایر کشورهای دیگر حضور دارند و استقبال خیلی خوبی از این همایش صورت گرفته است.


وی ادامه داد: مؤسساتی در کشورهای اسلامی و در سطح بین‌المللی به عنوان حامی معنوی و علمی همایش، دعوت ما را پذیرفته‌اند، از جمله، انجمن بین‌المللی سیاست‌گذاری عمومی، انجمن سیاست‌گذاری اجتماعی بریتانیا (که انجمن  علمی اصلی در سطح بین المللی در این حوزه است) و نهادهایی از کشورهای آذربایجان، مالزی و سایر کشورها. ضمن‌آنکه رئیس انجمن بین‌المللی سیاست‌گذاری عمومی و رئیس انجمن سیاست‌گذاری اجتماعی بریتانیا هر دو عضو کمیته علمی همایش هستند و از دانشگاه‌های دیگر داخلی و خارجی از جمله شرکت‌کنندگان و حامیان این همایش که یک مجموعه داخلی و بین‌المللی معتبری را تشکیل می‌دهند نیز حضور دارند.


تاج‌مزینانی با بیان اینکه استقبال خوبی از این همایش به عمل آمده است، گفت: بیش از 80 چکیده از خارج کشور ارسال شد که نزدیک به 60 مقاله از بین آن‌ها پذیرفته شد و به همین مقدار نیز چکیده از داخل کشور داشتیم که در مجموع بیش از 160 چکیده و  مقاله کامل دریافت کردیم که از بین آنها، 120 مقاله را پذیرش کردیم و از این تعداد نیز حدود 50 مقاله در همایش ارائه خواهد شد و بقیه مقالات نیز در کتابچه مقالات منتشر می‌شود.


وی با بیان اینکه یکی از اهداف وزارت علوم، بین‌المللی‌سازی آموزش‌عالی در ایران است، خاطرنشان کرد: بین‌المللی‌سازی آموزش عالی از طرق مختلف صورت می‌گیرد که یکی از این راه‌های آن برگزاری رویدادهای معتبر بین‌المللی است که با مشارکت نهادهای معتبر علمی برگزار ‌می‌شود و اندیشمندان و محققان از کشورهای دیگر در این همایش حضور می‌یابند که این امر به شناخته شدن دانشگاه در سطح بین‌المللی و مرجعیت پیدا کردن در این حوزه کمک می‌کند.



رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: اکنون حتی در سطح دنیا نیز دانشگاهی وجود ندارد که به طور خاص موضوع سیاست‌گذاری اجتماعی در جهان اسلام را دنبال کند و مرکزی مختص این حوزه داشته باشد و اگر دانشگاه علامه طباطبائی بتواند با انتشار مقالات تخصصی در این رویداد علمی و برگزاری دیگر رویدادهای مستمر مشابه، مرکزی ناظر به این حوزه داشته باشد، در آن صورت برای کمک به بین‌المللی شدن دانشگاه گام موثری است.


وی افزود: خود این فعالیت‌ها در جهت بین‌المللی‌سازی و ایجاد مرجعیت علمی می‌تواند در تولید دانش تولید بومی و دانشی که با مقتضیات فرهنگی کشورهای اسلامی سازگاری بیشتری داشته باشد، کمک کند.


تاج ‌مزینانی با اشاره به بودجه محدود همایش، اظهار کرد: تعداد محدودی مجوز اعتبار پژوهشی (Grant) داریم که بر این اساس، فقط دبیرخانه همایش از طریق حمایت­‌های برخی دستگاه‌های اجرایی، هزینه اسکان 15 نفر را براساس انتخاب کمیته‌ علمی پوشش می‌دهد ولی بقیه هزینه‌های ویزا، ثبت‌نام، بلیط هواپیما و مواردی از این قبیل را خود این افراد می‌پردازند. در مورد بقیه شرکت‌کنندگان خارجی همه هزینه‌ها بر عهده خود این افراد است، چرا که با توجه به بودجه محدود همایش، ارائه خدمات برای افراد شرکت‌کننده خارجی امکان‌پذیر نیست. البته جهت‌گیری همایش نیز از ابتدا به سمت پوشش این هزینه­‌ها نبوده است و یک سیاست اصلی در طراحی همایش مزبور این بوده که اعتبار همایش باید به گونه‌ای باشد که مخاطبان خارجی خود برای شرکت در همایش حاضر به هزینه کردن باشند.


عضو هیئت علمی گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان گفت: از همه استادان، پژوهشگران، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به‌ویژه در حوزه علوم اجتماعی و رشته‌های علوم انسانی دعوت می‌کنم در این همایش شرکت کنند و باعث غنای هر چه بیشتر این همایش شوند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار