۱۹ شهريور ۱۳۹۴ ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۸۸۱۶
معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان گفت: با تعریفی که در سند راهبردی کشور در امور نخبگان ارائه شده است، نمی‌توانیم آمار جزئی و دقیقی از تعداد نخبگان بدهیم.
به گزارش عطنا به نقل از مهر، آریا الستی امروز در نشست با خبرنگاران با اشاره به دلایل مهاجرت نخبگان و استعدادهای برتر به خارج از کشور، گفت: یکی از دلایل مهاجرت دانشجویان و نخبگان، عدم رعایت استانداردهای لازم آموزشی، رفاهی و پژوهشی از سوی دانشگاه‌ها و آموزش عالی است که به دلیل این ضعف‌های موجود نمی‌توانیم نخبگان را در کشور نگه داریم.
وی افزود: بنیاد ملی نخبگان، برنامه راهبردی را بر اساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان تهیه کرده و یکی از مهمترین تصمیمات در این برنامه، هدایت و تربیت استعدادهای برتر است این افراد در ابتدای نخبگی قرار دارند و به وسیله این برنامه به سمت نخبه شدن هدایت می‌شوند لذا فعالیت‌های فرهنگی در دوره جدید بر همین اساس شکل گرفته است.
معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: با تعریفی که در سند راهبردی کشور در امور نخبگان ارائه شده است، نمی‌توانیم آمار جزئی و دقیقی از تعداد نخبگان بدهیم، چرا که نخبگی یک مفهوم و نخبه فردی است که به صورت عینی در عرصه‌هایی که فعالیت می‌کند، اثرگذار باشد.
الستی با اشاره به آمار دریافتی تسهیلات از سوی نخبگان، گفت: در طی چند سال گذشته و بر اساس آماری که در بانک اطلاعاتی وجود دارد، ۱۳هزار نفر برای دریافت تسهیلات به بنیاد مراجعه کرده‌اند و در حال حاضر حدود ۲۰۰ نفر در سطح نخبگی قرار دارند. البته این آمار بر اساس میزان بودجه و امکانات بنیاد ملی نخبگان سنجیده شده و دلیل بر این نیست که تعداد نخبگان کشور همین تعداد باشد.
شناسایی نخبگان قرآنی
وی با اشاره به تغییر آیین‌نامه نخبگان قرآنی، گفت: آیین‌نامه نخبگان قرآنی تغییر کرده و در این آیین‌نامه جدید شرایط جدیدی شامل انجام پژوهش و فعالیت‌های قرآنی جدا از حفظ و قرائت برای تعیین نخبگان قرآنی اضافه شده و همچنین کارگروهی برای شناسایی این افراد تشکیل شده است.
معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان افزود: مشکلی که در حوزه ارائه تسهیلات و امکانات به نخبگان قرآنی وجود دارد، این است که در آیین‌نامه قبلی افرادی به عنوان نخبه قرآنی انتخاب شده‌اند و در حال حاضر این مشکل وجود دارد که برای این افراد بر اساس آیین‌نامه قبلی تصمیم‌گیری کنیم یا بر اساس آیین‌نامه جدید.
الستی افزود: دانشگاه‌های ما امروز توانایی جذب دانشجویان نخبه و قدرت رقابت با دانشگاه‌های خارجی که به دانشجویان ایرانی پذیرش می‌دهند را ندارند. محیط کسب و کاری که بشود فعالیت‌های دانش‌بنیان را بر آن بنا کرد، وجود ندارد لذا دانشگاه‌های خارجی در جذب دانشجوی نخبه ایرانی بسیار قوی‌تر عمل می‌کند.
ارتباط با نخبگان ایرانی خارج
معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به برنامه این بنیاد برای ارتباط‌گیری و جذب دانشجویان ایرانی خارج از کشور، گفت: موضوع استانداردسازی زیرساخت‌ها برای جذب دانشجویان خارج از کشور جزو وظایف بنیاد ملی نخبگان نیست و همه دستگاه‌ها مانند وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌ها در این حوزه وظیفه اصلی را بر عهده دارند و اگر استانداردسازی انجام شود که تا به امروز این موضوع صورت نگرفته، همه باید برای آن اطلاع‌رسانی کنند.
الستی با اشاره به اجرای طرح «شهاب»، گفت: طرح «شهاب» طرح‌ ملی است و به عنوان یک طرح راهبردی در امور نخبگان در مرحله اول در هفت استان و در بین هفت درصد دانش‌آموزان اجرا شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار