۱۹ شهريور ۱۳۹۴ ۱۲:۵۲
کد خبر: ۱۸۷۸۳

در دیدار دکتر محمد فرهادی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری و رینهولد میترلینر معاون صدر اعظم ، وزیر علوم و اقتصاد اتریش، ضمن رایزنی طرفین در خصوص گسترش همکاریهای علمی ، هشت تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاههای دو کشور به امضا رسید.

به گزارش عطنا به نقل از  روابط عمومی وزارت علوم ، در ابتدای این دیدار ، دکتر فرهادی با اشاره به اینکه در نزد ایرانیان ، اتریش کشوری صاحب فرهنگ ، تمدن و تکنولوژی است گفت : سابقه همکاری علمی ایران و اتریش به 160سال قبل برمی گردد که اساتیدی از اتریش درمدرسه دارالفنون که توسط امیرکبیر تاسیس شده بود تدریس می کردند و ما امیدواریم امروزه نیز روند همکاری های رو به توسعه ای داشته باشیم .

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مرزی برای همکاری علمی دانشمندان دنیا نمی شناسد گفت : باید دانشمندان بتوانند در فضایی آزاد و بدون جنجال ها و تبلیغات سیاسی با یکدیگر همکاری کنند.

وزیر علوم گفت: باید تبعیض و نابرابری بین کشورها در سطح بین المللی برای دست یابی به دانش و فناوری از بین برود و در داخل کشورها نیز بین همه مردم شرایط برابری برای تحصیل بین زنان و مردان ، نژاد ها و مذاهب گوناگون فراهم باشد.

وی ادامه داد: با افتخار اعلام می کنم نیمی از دانشجویان ایرانی را زنان تشکیل می دهند و دانشگاههای ایران در سراسر مناطق کشور گسترده است و حتی در برخی نقاط دور دست نسبت جمعیت دانشجویی به جمعیت ، از تهران بالاتر است.

وزیر علوم گفت :پس از پیروزی انقلاب اسلامی و از حدود 35 سال پیش ، ایران حرکت شتابانی را به سوی علم و فناوری آغاز کرد که بر اساس سه اصل ، آگاهی بخشی به مردم و مسئولین ،تربیت نیروهای انسانی توانا و سیاست ها و برنامه های اجرایی یکسان پایه ریزی شده بود و مسیر موفقیت آمیزی را پشت سر گذاشته است.

وی ضمن اعلام استقبال ایران از گسترش همکاریهای علمی و فناوری با اتریش گفت: تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه های مشترک ،تبادل دانش فنی و برگزاری دوره های آموزش عالی مشترک از محورهای این همکاری است.

رینهولد میترلینر معاون صدر اعظم ، وزیر علوم و اقتصاد اتریش در ادامه این دیدار گفت : روابط دوستی و اقتصادی اتریش و ایران به قرنها قبل برمی گردد و در زمینه علمی نیز از سال 1851 دو کشور با یکدیگر همکاری علمی دارند.

وی گفت : بعد از مذاکرات نتیجه بخش وین، و پس از لغو تحریم ها این امکان وجود دارد که همکاری های علمی را گسترش زیادی بدهیم و تنوع و پویایی این همکاریها را نیز بیشتر کنیم.
وزیر علوم اتریش افزود : در سالهای اخیر همکاری های علمی ایران و اتریش در سطح خوبی قرار داشته است و تفاهم نامه هایی با مراکز مختلف از جمله آکادمی علوم اتریش امضا شده است.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای همکاری ها و انعقاد قراردادهای همکاری گفت :اتریش در قالب اتحادیه اروپا نیز می تواند همکاریهای خوبی با ایران داشته باشد.

رینهولد میترلینر با اشاره به تحصیل 1700 دانشجوی ایرانی در اتریش گفت :باید تعداد دانشجویان اتریشی در ایران نیز از تعداد 8 دانشجوی فعلی فراتر رود.

وی تاکید کرد : باید ضمن گسترش پروژه ها و کنفرانس های مشترک، همکاری را تنوع بخشیده و تعریف جدیدی از همکاری ها را ارائه بدهیم

همچنین معاونان وزارت علوم و روسای دانشگاههای تهران ، صنعتی شریف ، خواجه نصیر،الزهرا (س)، شهید بهشتی، صنعتی سهند، اصفهان، روسای تعدادی از پژوهشگاهها و نمایندگانی از وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این دیدار حضور داشتند و با همتایان اتریشی خود رایزنی کردند.

در این دیدار تفاهم نامه همکاری مشترک میان وزارت علوم با آژانس بین المللی همکاری در زمینه آموزش و پژوهش اتریش ، دانشگاههای تهران ، صنعتی امیر کبیر و صنعتی سهند با دانشگاه مونتان لئوبن ، دانشگاه علامه طباطبایی با دانشگاه علوم کاربردی fh-joanneum،دانشکده طب سنتی علوم پزشکی تهران با دانشکده طب سنتی اروپا در اتریش ، دانشگاه آزآد اسلامی با دانشگاه فنی و حرفه ای کرمز ، دانشگاه تهران و دانشگاه اصفهان با دانشگاه تکنولوژی نوین اتریش و دانشگاه شهید بهشتی با حوزه تاریخ طبیعی وین به امضا رسید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار