۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۱۲:۲۶
کد خبر: ۱۸۶۷۸۶
jahan irani pasatelegram (13)

رئیس دفتر مطالعات فضای مجازی با بیان اینکه مسئله کلان حکومتی ما امنیت اقتصاد ملی است، گفت: یک پیام‌رسان با پشتیبانی کسانی که ما آنها را نمی‌شناسیم یک تعرض همه جانبه اقتصادی به کشور است، ایران بحرانی‌ترین وضعیت خود در طول تاریخ را طی می‌کند. با این حال می‌گویند شما بحث‌های سیاسی می‌کنید و به دنبال گرفتن آزادی‌های مردم هستید.


به گزارش عطنا، نشست «جهان ایرانی فضای مجازی در زمانه پساتلگرام» به همت گروه مطالعات رسانه پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی‌ و با سخنرانی دکتر احسان شاه‌قاسمی، استادیار ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران، دکتر فرشاد مهدی‌پور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر عزیز نجف‌پور، مدرس و پژوهشگر مطالعات علم، فرهنگ و فناوری و رئیس دفتر مطالعات فضای مجازی و دکتر مجید سلیمانی، پژوهشگر و مدرس فرهنگ و ارتباطات، چهارشنبه، 5 اردیبهشت‌ماه در سرای شهید آوینی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ‌برگزار شد.


عزیز نجف‌پور، مدرس و پژوهشگر مطالعات علم، فرهنگ و فناوری و رئیس دفتر مطالعات فضای مجازی در بخشی از این نشست به سخنرانی پرداخت و گفت: مسئله اصلی و کلان حکومتی ما، بحث تعرض و امنیت اقتصاد ملی ما است. بحث‌هایی که در این خصوص مطرح می‌شود، مثلا شما می‌خواهید در حوزه سیاست کارهایی انجام دهید و غیره به نظر من چنین بحث‌هایی پروپاگاندا و حاصل ذی‌نفعان حوزه اقتصاد تلگرام است. سیاست‌مدارانی ابله هستند که نمی‌توانند امر حکمرانی را از امر سیاسی تمیز دهند.


وی افزود: اگر بحران در یکی از مناطق ایران صورت گیرد و کشورهای دیگر در آن دخالت کنند ما سریع موضع‌گیری می‌کنیم ولی در مورد اینکه یک پیام‌رسان با پشتیبانی کسانی که ما آنها را نمی‌شناسیم یک تعرض همه جانبه اقتصادی و غیره است به طوریکه بحرانی‌ترین وضعیت خود را در طول تاریخ ایران طی می‌کند. با این اوصاف می‌گویند شما بحث‌های سیاسی انجام می‌دهد و به دنبال بستن آزادی‌های مردم هستید.



ما را به دنیای مدرن پرتاپ کردند



مدرس و پژوهشگر مطالعات علم، فرهنگ و فناوری با بیان اینکه ما را با زور و چماق از سنت کندند و به دنیای مدرن پرتاپ کردند، گفت: زمانی که مردم را از سنت به دنیای مدرنی که سیستم اقتصادی و نظایر آن به کلی تفاوت دارد و به صورت کاملا موضوعی و به زور سرنیزه در ساختارهای اجتماعی مدرن افکنده شدیم. اگر حرف از آزادی بزنیم باید ما را به همان جایی که بوده‌ایم برگردانده شویم بعدا آزادی معنا پیدا می‌کند.


رئیس دفتر مطالعات فضای مجازی تصریح کرد: یکی از کارهایی که جمهوری اسلامی ‌انجام می‌دهد این است که برگردد و هویت اصلی مردم را در ساختارها تجلی دهد و بعد بگوید انتخاب با شماست و هر کاری که فکر می‌کنید درست است را انجام دهید. ما در حال حاضر در یک جاده صاف قرار نداریم بلکه در سراشیبی قرار گرفته‌ایم.


نجف‌پور با اشاره به این ادعا که در پیام‌رسان داخلی و خصوصی، به حریم خصوصی مردم راحت تجاوز می‌شود، گفت: این حرف کاملاً خطاست. همانطور که مردم به پیامک و تلفن و ایمیل‌های دانشگاهی و غیره اعتماد کردند، به همین ترتیب به پیام‌رسان‌های داخلی هم می‌توانند اعتماد کنند. کسی که از این موضوع می‌ترسد باید از او پرسید که چه چیزی دارد که آنقدر هراس از افشای آن دارد!


وی افزود: نکته دیگر این است که برخی وجود اختلال و مشکل در پیام‌رسان‌های داخلی را بیان کرده‌اند، این در حالی است که چنین نیست. یکی از نقاط مثبتی که شبکه‌های پیام‌رسان دخلی دارد این است که در صورت وجود هر نوع مشکلی می‌توان به مراکز قضایی شکایت کنند و مسئله را پیگری و دنبال کنند و حقوق فردی و جامعه را اعاده کنند.


مدرس و پژوهشگر مطالعات علم، فرهنگ و فناوری تصریح کرد: بی‌شک پیام‌رسان‌های داخلی در رقابت فنی با پیام‌رسان‌های خارجی ضعف دارند و این محرز است چرا که شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های خارجی امروزه فراگیر شده‌اند. بی شک اگر پیام‌رسان‌های داخلی هم با چنین استقبالی روبه‌رو شوند، قدرتمندتر خواهند شد.



اگر حکومت حمایت نمی‌کرد تلگرام فراگیر نمی‌شد



رئیس دفتر مطالعات فضای مجازی تاکید کرد: ما از تلگرام حمایت‌های جدی کرده‌ایم. تلگرام، تلگرام نبود و حمایت‌هایی که حاکمیت جمهوری اسلامی ‌از این پیام‌رسان داشت به‌این امر دامن زد. باید به پیام‌رسان‌های داخلی هم فرصت و اطمینان دهیم تا با پیام‌رسان‌های خارجی وارد رقابت شوند و این مطلوب است.


نجف‌پور گفت: یکی از زیرساخت‌هایی که حاکمیت برای توسعه 5 ساله داخلی باید پیش گیرد، بحث فنی است، بار پیام‌رسان‌های تا حد زیادی بر دوش فارغ التحصیلان همین دانشگاهایی است که از آنها نظرسنجی می‌شود، از هزینه شخصی استفاده می‌کنند، بنابراین باید بستر حقوقی مد نظر قرار گیرد و هم حاکمیت و هم مردم چنین امکاناتی را برای این افراد فراهم سازند.


وی با بیان الزامات برای بازگشت به پیام‌رسان‌های داخلی اظهار کرد: اینطور نیست که یک عده دل‌بخواهانه به این سمت رفته باشند، ما به زور آنها را به ‌این سمت کشانده‌ایم و در پیام‌رسان‌های خارجی مستقر کرده‌ایم. در حال حاضر وظیفه حکومت است بستر و شرایط را فراهم کند که برگردند. یکی از الزامات نفی چشم‌نداز پیام‌رسان غالب، حداقل در یکسال آینده است.


مدرس و پژوهشگر مطالعات علم، فرهنگ و فناوری بیان کرد: اگر حکومت به دنبال توسعه رسانه‌های داخلی است باید در اینجا پیش قدم شود و مانند اپراتورهای ایرانسل و همراه اول، اعتماد مردم را به ‌این شبکه‌ها و پیام‌رسان‌ها افزایش دهد.


رئیس دفتر مطالعات فضای مجازی گفت: من به 4-3 میلیون نفر روشنفکری که هر کاری که جمهوری اسلامی ‌انجام می‌دهد، مخالفت می‌کنند کاری ندارم. من با توده خاکستری جامعه ‌ایران کار دارم که‌ ایرانی، به مراتب مسلمان و به نوعی میراث‌دار انقلاب هستند و اکثریت مطلق جامعه‌ایران را تشکیل می‌دهد. دنبال یک پیام‌رسان ساده و راحتی که همه دوستان بتوانند حضور داشته باشند و ارتباط برقرار کنند، هستم.



تعریف دقیقی از «پیام‌رسان بومی» ارائه نشده است



نجف‌پور تاکید کرد: اگر حکومت بتواند این دو نکته یعنی 1- مبادله  پیام‌ها بین پیام‌رسان و 2- تحول‌پذیری بین پیام‌رسان‌ها را ایجاد کند از مشکلات عدیده‌ای که وجود دارد کاسته می‌شود.


مدرس و پژوهشگر مطالعات علم، فرهنگ و فناوری تاکید کرد: اگر ما بتوانیم سرمایه‌گذاران داخلی و بخش خصوصی را وارد رسانه کنیم کمک‌کننده است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت ما چندین اپراتور داریم که می‌تواند وارد حوزه پیام‌رسانی شود و از دانش و زیرساخت‌های فنی خوبی هم برخوردار است، برای من جای تعجب دارد چرا دوستان وزارت ارتباطات نمی‌خواهند وارد این موضوع شوند. به نوعی در صورت وجود پیام‌رسان‌های داخلی، بازار کسب و کار راه اندازی می‌شود و نقاظ ضعف خود را کاهش دهند.


نجف‌پور افزود: تعریف دقیقی از «پیام‌رسان بومی» ارائه نشده است. پیام‌رسان‌های داخلی از چندین حیث می‌تواند بومی شود، از لحاظ فنی و زیرساختی و مدیریتی که در کشور وجود دارد و بر اساس قوانین داخلی کشور صورت گیرد.


رئیس دفتر مطالعات فضای مجازی گفت: اگر بخواهیم برای جامعه ‌ایرانی پیام‌رسان بومی ‌متناسب با شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم باید الگوریتم‌های متناسب با شاخص‌های ارتباطی، اجتماعی و هویتی جامعه تعریف شده باشد.


وی در بحث دیگری گفت: من به شکست فیلترینگ در روسیه آنچنان که برخی می‌گویند باور ندارم، خیلی از جاها موفق عمل کردند. تصوری که من دارم این است که کشور روسیه در ابتدا موفق عمل کرده اما بعد آن را به حال خود رها کرد.


عزیز نجف‌پور، رئیس دفتر مطالعات فضای مجازی در پایان گفت: از لحاظ فیلترینگ به نقل از کارشناسان اهل فن در ایران امکان فیلترینگ وجود دارد و کسی در فیلترینگ شکست می‌خورد که زود رها کند. لذا اگر حکومت به ‌این جمع‌بندی برسد که باید فیلترینگ کند از لحاظ فنی امکان پذیر است ولی باید تا آخر پیگیر بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار