۱۸ شهريور ۱۳۹۴ ۱۱:۰۳
کد خبر: ۱۸۶۵۱

81753062-70152153


 به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، امروز چهارشنبه هجدهم شهریور 1394 هجری خورشیدی، بیست و پنجم ذی القعده 1436 هجری قمری، نهم سپتامبر 2015 میلادی است. 37 سال پیش در چنین روزی، امام خمینی در پیامی به مناسبت حادثه ی هفدهم شهریور فرمود: «ای کاش خمینی هم در میان شما بود و در کنار شما در جبهه ی دفاع از کشور و در راه خدای تعالی کشته می شد.»


 مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

18 شهریور 1364
عملیات قادر با رمز یا صاحب الزمان(عج) که در بیست و چهارم تیر در اشنویه، منطقه ای در آذربایجان غربی آغاز شده بود؛ پس از دستیابی به هدف های خود به پایان رسید. نتیجه ی این عملیات آزادسازی بلندی های سر سپندار، کلازرده و بربرزیندوست، آسیب 3 گردان پیاده کماندویی از سپاه پنجم عراق، کشته و زخمی شدن تعدادی از نیروهای دشمن بود.

18 شهریور 1358
استاد علی نقی وزیری موسیقدان و پایه ‏گذار موسیقی جدید ایران در 92 سالگی درگذشت. او نخستین کتاب در رشته ی موسیقی ایرانی را به شیوه ی علمی با نام «شیوه‏نامه تار» نوشت.

18 شهریور 1357
امام خمینی در پیامی به مناسبت حادثه ی هفدهم شهریور فرمود: «ای کاش خمینی هم در میان شما بود و در کنار شما در جبهه ی دفاع از کشور ودر راه خدای تعالی کشته می شد.»

18 شهریور 1357
آمریکا به دنبال سرکوب شدید قیام هفدهم شهریور به وسیله نیروهای رژیم پهلوی، به طور رسمی حمایت خود را از برقراری حکومت نظامی در ایران اعلام کرد.

18 شهریور 1348
جلال آل احمد روشنفکر و نویسنده ی معاصر و صاحب آثاری چون از رنجی که می بریم، اورازان، تات نشین های بلوک زهرا، مدیر مدرسه، سرگذشت کندوها، نون و القلم، غرب زدگی، سنگی بر گوری، خسی در میقات، غرب زدگی و در خدمت و خیانت روشنفکران درگذشت.

18 شهریور 1332
دولت آمریکا اعلام کرد آماده اعطای کمک 45 میلیون دلاری به دولت ایران است و برخلاف گذشته برای این کمک شرط از سرگیری گفتگو میان ایران و انگلیس قرار نداد.

18 شهریور 1303
فرمانده ی قشون آذربایجان به دنبال جاری شدن سیل در تبریز و خراب شدن چند محله ی شهر ضرورت تعمیر سد تبریز را به اطلاع وزارت جنگ رساند و تاکید کرد اگر این سد تعمیر نشود، در سیل بعدی خسارت بیشتری به مردم وارد خواهد شد.

18 شهریور 1302
روزنامه خراسان چاپ مشهد در مقاله ای به قلم سید محمد طباطبایی مدیر این روزنامه، جعفرقلی خان بختیاری(سردار اسعد) را به علت دستگیری و تبعید خود، به زیر پا گذاشتن قانون اساسی متهم کرد. این مقاله سبب شد تا حاکم خراسان دستور دستگیری سید محمد طباطبایی را صادر کند.

18 شهریور 1300
پروتوپوف رییس اداره ی تجارت خارجه ی روسیه در خراسان به همراه هیاتی از ترکستان به طرف مشهد حرکت کرد.

18 شهریور 1299
میان نیروهای دولتی قزاق با طرفداران شیخ محمد خیابانی در تبریز درگیری شدیدی صورت گرفت. چهار روز بعد نیروهای دولتی به خانه ی شیخ محمد خیابانی حمله کردند و او را به شهادت رساندند.

18 شهریور 1298
به دنبال افزایش تظاهرات و خشم مردم علیه قرارداد 1919 وثوق الدوله با انگلیسی ها، در تهران حکومت نظامی اعلام شد.

18 شهریور 1288
محمدعلی شاه به همراه خانواده و همراهان برای خارج شدن از کشور، از سفارت روسیه به سمت بندر انزلی حرکت کرد. 120 قزاق ایرانی، سه سوار هندی، سه سوار روسی و نمایندگانی از سفارتخانه های روسیه و انگلیس وی را تا مرز روسیه همراهی کردند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار