۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۱۴:۴۷
کد خبر: ۱۸۵۴۹۸
فرزاد غفوری، سرپرست مدیریت تربیت‌بدنی دانشگاه علامه طباطبائی

فرزاد غفوری هدف از برگزاری بازی‌های بومی-محلی را آشنایی بیشتر دانشجویان با فرهنگ‌های مختلف اقوام ایرانی و در حال فراموشی بودن این بازی‌ها دانست و گفت: بازی‌های بومی-محلی نقش پررنگی در یادآوری پیشینه تاریخی و تقویت هویت فرهنگی دانشجویان دارند.


به گزارش عطنا، اولین جشنواره دانشجویی ورزش‌ها و بازی‌‌های بومی-محلی به همت مدیریت تربیت بدنی معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی اول اردیبهشت‌ماه 97 در دانشگاه علامه طباطبائی آغاز شد؛ روال این جشنواره به این شکل بود که دانشجویان تا 30 فروردین مهلت داشتند تا تیم‌های خود را به اداره تربیت بدنی دانشگاه اعلام کنند تا اول اردیبهشت‌ماه این جشنواره در خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها آغاز شود. به همین مناسبت خبرنگار عطنا راجع با  فرزاد غفوری، سرپرست تربیت‌بدنی دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت‌وگویی کرده است که در ادامه می‌خوانیم؛


فرزاد غفوری، مدیر تربیت بدنی دانشگاه علامه‌طباطبائی در این گفت‌وگو درباره جشنواره دانشجویی ورزش‌ها و بازی‌‌های بومی-محلی که تا آخر اردیبهشت‌ماه برقرار است، گفت: هدف از برگزاری جشنواره بومی و محلی در دانشگاه این است که دانشجویان با فرهنگی بومی و محلی آشنا شوند.


وی افزود: بازی‌های بومی و محلی در حال از بین رفتن هستند و بیشتر افراد به سرگرمی‌های جدید نظیر بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی روی آورده‌اند.


مدیر تربیت بدنی دانشگاه علامه‌طباطبائی نقش بازی‌های بومی-محلی در یادآوری پیشینه تاریخی و هویتی را پررنگ دانست و گفت: بازی‌های بومی-محلی مثل هفت سنگ و طناب‌کشی پیشنه و هویت افراد را یادآوری می‌کنند.


غفوری درباره برنامه بازی‌های بومی-محلی در دانشگاه علامه طباطبائی گفت: از استان‌های مختلف دعوت شد که در جشنواره دانشگاه بازی‌های خودشان را ارائه دهند تا بقیه با فرهنگ آن شهرستان یا استان آشنا شوند.


وی از سابقه جشنواره بازی‌های بومی-محلی در دانشگاه علامه طباطبائی گفت: سال گذشته برای دانشگاه سال خوبی بود، درحالی که دانشگاه در سال‌های گذشته نماینده‌های زیادی در مسابقات قهرمانی نداشت، با تاکید بر ورزش همگانی توانست مقامات زیادی به دست آورد.


مدیر تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبائی درباره مقام‌های کسب شده در «مسابقات قهرمانی بازی‌های بومی-محلی منطقه یک» توسط دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبائی گفت: دختران در رشته بدمینتون مقام سوم دوبل، در تیراندازی مقام اول، در شنا مقام سوم تیمی، در کرال پشت و پروانه دو مقام انفرادی و در بخش کمیته کاراته سه مقام سوم انفرادی کسب کردند.


غفوری افزود: پسران نیز در «مسابقات قهرمانی بازی‌های بومی-محلی منطقه یک» در دو میدانی دو مقام دوم و سوم انفرادی، در کاراته دو مقام دوم و سوم، در کشتی آزاد مقام چهارم تیمی و دو مقام دوم و دو مقام سوم انفرادی، در کشتی فرنگی سه مقام انفرادی و یک مقام اول و یک مقام دوم و یک مقام سوم تیمی، در تنیس روی میز مقام سوم انفرادی، در جودو مقام سوم انفرادی و در بدمینتون مقام سوم انفرادی را کسب کردند.


وی با بیان اینکه همه دانشجویانی که در مسابقات مقام آوردند سهمیه شرکت در المپیاد سال97 را گرفتند، گفت: مخاطبان بخش قهرمانی خیلی محدودند و درصد کمی از دانشجویان موفق به قهرمانی شدند، البته دانشگاه نگاه کلی‌تری دارد و رویکرد آن آشنایی بیشتر دانشجویان و کارکنان با ورزش است.


دانشیار مدیریت و برنامه‌ریزی در تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه به جذب دانشجویان این رشته در واحد تربیت بدنی دانشگاه اشاره کرد و توضیح داد: تلاش واحد تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبائی بر این بوده است که تا حد ممکن از دانشجویانی که در این رشته تحصیل کرده‌اند و دارای مدرک مربی‌گری در این رشته هستند استفاده کند.


فرزاد غفوری، سرپرست تربیت‌بدنی دانشگاه علامه‌طباطبائی در پایان این گفت‌وگو از راه‌اندازی نرم‌افزار جامع ورزش دانشگاه خبر داد و اعلام کرد: با راه‌اندازی این سامانه دانشجویان و کارکنان می‌توانند در منزل و در مواقعی که به باشگاه دسترسی ندارند به ورزش بپردازند.


گفتنی آسياب بچرخ، الك دولك، بالا بلندى، بيل گردانى، تازادان انزلى، چوب بازى، دال پلان، يه قل دو قل، هفت سنگ، كلاه پران، قيقاج و الك دولك نمونه‌هایی از بازی‌های بومی-محلی ایرانی هستند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار