۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۱۰:۴۱
کد خبر: ۱۸۳۸۱۱
حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه «نبود بازار کار» علت بی‌رغبتی جوانان برای ورود به دانشگاه است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۱۷۰۰ دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی در دوره‌های مهارتی شرکت کرده‌اند و قبل از عید نیز حدود ۸۰۰ نفر، این دوره‌ها را به پایان رساندند.


به گزارش عطنا به نقل از ایلنا، حسین سلیمی، درباره میزان بودجه این دانشگاه در سال جدید، با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی در مقایسه با سال ۹۶، گفت: بودجه‌ای که از طرف دولت و وزارت علوم به ما تخصیص داده می‌شود، بودجه‌ای است که برای تمامی فعالیت‌های دانشگاه پیش بینی شده است؛ که در واقع در مقابل حجم کارهای پیش رو، چندان عدد و رقم چشمگیری و گره‌گشایی نیست.


وی ادامه داد: این پول شاید در خوشبینانه‌ترین حالت، پاسخگوی برخی فعالیت‌های جاری دانشگاه؛ مثل حقوق اساتید و کارکنان، حق‌ التدریس‌ها و بخشی از فعالیت‌های پژوهشی و درصدی از فعالیت‌های رفاهی دانشجویان باشد. با این رقم نمی‌شود انتظار یک جهش توسعه‌ای در دانشگاه‌ها داشت، مگر اینکه دانشگاه بتواند منابع درآمدی جدید برای خود تعریف کند، لذا بقیه فعالیت‌های توسعه‌ای دانشگاه، مبتنی بر درآمدهای خود دانشگاه است.



رغبتی به اخذ پول از دانشجویان برای درآمدزایی نداریم


رئیس دانشگاه علامه افزود: با توجه به اینکه دانشگاه علامه طباطبائی مبنایی برای پولی کردنِ خدمات آموزشی و دانشجویی خود نداشته و رغبتی به اخذ پول از دانشجویان برای درآمدزایی ندارد، طبیعتاً باید فعالیت‌های اقتصادی و فروش املاک مازاد و کارهایی از این قبیل را در دستور کار قرار دهد تا بتواند درآمدی برای فعالیت‌های توسعه‌ای خودش داشته باشد.



حجم زیادِ فعالیت عمرانی وجه تمایز علامه با سایر دانشگاه‌ها


وی، حجم بزرگی از فعالیت‌های عمرانی در دانشگاه علامه را یک وجه تمایز آشکار در مقایسه بسیاری دیگر از دانشگاه‌ها برشمرد و اظهار داشت: در این مسیر، این را هم باید در نظر داشت که با مشکلات عدیده‌ای برای اخذ مجوز از شهرداری و برطرف کردن ممانعت‌های منبعث از شهرداری دست به گریبان هستیم که خیلی از آن‌ها هزینه‌بر است.


سلیمی گفت: براساس بودجه مصوب دولتی، ما تقریباً هیچ فعالیت عمرانی و توسعه‌ای را نمی‌توانیم انجام دهیم، با این وجود اما امیدواریم با درآمدهایی که خود، کسب می‌کنیم، بتوانیم بخشی از این کارهای توسعه‌ای را در طول سال ۹۷ به سرانجام برسانیم.


من با این نقد که دانشگاه تبدیل به بنگاه اقتصادی شده و با جذب بیش از حد دانشجو، رویه کالایی سازی دانشگاه در پیش گرفته شده است، موافق نیستم. دلیلِ مخالفتم را با این سوال طرح می‌کنم که اساساً چه تغییری در دانشگاه‌ها رخ داده که می‌گویند کالایی شده است؟! دانشگاه علامه مثلا چه کار کرده که عنوان می‌شود دانشگاه پولی شده؟ اگر منظورِ منتقدین و پاسخِ پرسش بنده هزینه‌هایی است که به طور مثال از برخی دانشجویانی که یک درس را دوباره می‌گیرند، اخد می‌شود، باید بگویم این پول‌ها هیچ تاثیری در بودجه دانشگاه ندارد و آنقدر نقشش کم است که به اندازه حق التدریس یک ترم یک استاد هم نمی‌شود!



چیزی تحت عنوان «کالایی سازی آموزش» نداریم



وی ادامه داد: اگر منصفانه جوانب را بسنجیم، می‌بینیم که چنین مواردی نمی‌تواند مصداق کالایی شدن باشد! این دریافت پول‌ها حتی هدف اقتصادی هم ندارد، چرا که دانشجویان زیادی هستند که به دلایل مختلف می‌خواهند طول دوران تحصیل خود را افزایش دهند؛ یکی می‌خواهد سربازی نرود، یکی می‌خواهد مدت طولانی تری از خدمات خوابگاهی استفاده کند، عده‌ای ممکن است به دلایل و معذوریت‌های شخصی، بخواهند تحصیل‌شان را کِش بدهند! در واقع این دریافت‌ها مکانیزمی است برای پیشگیری از ادامه تحصیل بیش از اندازه برخی دانشجویان، این رویه‌ای است که از قدیم در همه دانشگاه‌ها وجود داشته و چیز جدیدی نیست.


سلیمی افزود: بر اساس آمار اعلام شده وزارت کار، ۶۷ درصدِ شاغلان کشور داری مدرک تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی هستند! این عدد، این ذهنیت را ایجاد می‌کند که جوانان با این تصور که افزایش سطح سواد، تاثیری در اشتغال آن‌ها نخواهد داشت، تمایلی به ورود به دانشگاه ندارند!


رئیس دانشگاه علامه در پاسخ به این سوال که براساس آمار اعلام شده وزارت کار، ۶۷ درصدِ شاغلان کشور داری مدرک تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی هستند! با این وجود و ایجاد این ذهنیت که افزایش سطح سواد، تاثیری در اشتغال ندارد؛ وضعیت دانشجوهای ورودی این دانشگاه چگونه است، بیشتر یا کمتر شده است؟ گفت: در جواب به این پرسش، ابتدا باید به این نکته تکمیلی اشاره کنم که در جامعه فعلی ما، فقط داشتن لیسانس و فوق لیسانس مهم نیست‌، بلکه اینکه این مدرک تحصیلی از چه طریق و از کدام دانشگاه اخذ شده، مهم‌تر است.



بی رغبتی برای ورود به دانشگاه به دلیل نبود بازار کار


وی ادامه داد: در حال حاضر فقط ۱۵ درصد دانشجویانِ کشور در دانشگاه‌های دولتیِ زیر نظر وزارت علوم تحصیل می‌کنند و از این ۱۵ درصد، حدود ۶ تا ۷ درصد در دانشگاه‌های سطح یک درس می‌خوانند. بنابراین اگر بی‌رغبتی برای ورود به دانشگاه وجود داشته باشد، که بر این باور هستم که وجود دارد، در مورد دانشگاه‌های سطح یک صدق نمی‌کند!


او افزود: رقابت گرم، همچنان برای ورود به دانشگاه‌های سطح یک کشور وجود دارد. در حال حاضر می‌بینیم که در دانشگاه‌های سطح یک در مقاطع کار‌شناسی،  ارشد و دکتری، صندلی خالی و ظرفیت اضافه وجود ندارد. دانشگاه علامه هم همین شرایط را دارد و خوشبختانه به میزانِ ظرفیتِ موجودمان، داوطلب داریم و در بین آن‌ها نیز رقابت خوبی وجود دارد.


سلیمی گفت: در عین حال ما تلاش کردیم که ظرفیت خودمان را افزایش ندهیم و دانشجوی بی‌رویه نگیریم، به خصوص در دوره دکتری و تحصیلات تکمیلی! بعضی جا‌ها حتی کاهش دادیم و کنترل هم کردیم. به این شکل که تمام مجاری ورودی را، بجز مسیر ِکنکور بسته‌ایم. پس دانشجوی دکتری فقط یا از طریق استعداد درخشان یا از طریق کنکور می‌تواند وارد دانشگاه علامه شود و هیچ راه دیگری وجود ندارد.



نگرانی جدی و فضای ناامیدی در میان دانشجویان به دلیل نبود شغل



او با بیان اینکه وجودِ نگرانی جدی و فضای ناامیدی و اضطراب در جامعه دانشجویی مبنی بر اینکه می‌آییم تحصیل می‌کنیم، اما کار و شغلی برایمان نیست، سخن درستی است، افزود: به همین دلیل ما علاوه بر اینکه یک مرکز رشد و مرکز کارآفرینی ایجاد کرده‌ایم، که بسیار فعال بوده و بخش مهمی از دانشجویان را به فعالیت‌های کارآفرینانه و شرکت‌های دانش بنیان سوق می‌دهد، فعالیت‌های جانبی دیگری از جمله جشنواره‌هایی مثل چکاوک و روشنا را داریم که هر سال برگزار می‌شود و طی آن شرکت‌ها و موسسات مختلف با حضور در دانشگاه علامه، نیروهای فارغ التحصل ما را رصد و بهترین‌های آن‌ها را برای اشتغال در شرکت‌های خود، انتخاب می‌کنند.


سلیمی ادامه داد: در همین راستا، از طرفی با همکاری وزارت کار و سازمان فنی حرفه‌ای، برای همه دانشجویان، متناسب با رشته‌هایشان، بازار کار را رصد می‌کنیم تا ببینیم چه مکملی برای حضور آن‌ها در بازار کار لازم است.


وی گفت: در این زمینه یک دوره مهارتی خاص را به هزینه دانشگاه و در صورت نیاز، دوره‌های بعدی را با تخفیف برای دانشجویان برگزار می‌کنیم تا به آن‌ها کمک شود تا با آمادگی بیشتر و بهتر، وارد بازار کار شوند. در حال حاضر حدود ۱۷۰۰ دانشجوی ما در دوره‌های مهارتی شرکت کرده‌اند و قبل از عید نیز حدود ۸۰۰ نفر، این دوره‌ها را گذارنده و به پایان رساندند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار