۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۰۲:۴۰
کد خبر: ۱۸۳۷۰۳
vazir - gholami

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان با اشاره به مشترکات فرهنگی، دینی و زبانی با افغانستان، گفت: دانشگاه‌های ایران توان علمی بالایی دارند و این فرصت مغتنم و ارزشمندی برای دانشجویان افغانستانی است.


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، دکتر منصور غلامی در دیدار با نجیب الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالیه جمهوری افغانستان با اشاره به اینکه ارتباطات دیرینه و تاریخی بین دو کشور بوده و انتظار استمرار و دوام آن نیز وجود دارد، ابراز امیدواری کرد که دستاوردهای خوبی از همکاری علمی دانشگاهیان دو کشور به دست آید.


وی ادامه داد: زبان مشترک بین دو کشور فرصت خوبی برای همکاری های علمی در آموزش عالی که پایه توسعه هر کشور است، فراهم می آورد؛ همیشه دانشجویان و طلاب افغان به سبب زبان مشترک همچون دانشجویان خودمان بوده اند.


دکتر غلامی با اشاره به تبادل علمی اساتید بین دو کشور گفت: همکاران ما در دانشگاه ها می توانند در مراکز علمی افغانستان در بحث تحقیقات و پروژه های مشترک دانشگاهی حضور داشته باشند. ایران با اکثر کشورهای پیشرفته همکاری های علمی مشترک دارد؛ سعی می کنیم اولویتمان با کشورهای همسایه نیز همکاری علمی باشد.


وزیر علوم گفت: جایگاه علمی ایران در رده بندی های جهانی بسیار مناسب و مطلوب است به گونه ای که از لحاظ رشد علمی رتبه نخست را در منطقه داریم.


دکتر غلامی خاطرنشان کرد: بیش از 3 هزار شرکت دانش بنیان جدید در کنار دانشگاه های ایران تاسیس شده اند که تجربیات بسیار ارزشمندی دارند و می توانند در اختیار همتایان افغان خود قرار دهند.



نیازمند کمک تحقیقاتی متخصصان ایرانی هستیم


وزیر تحصیلات عالیه جمهوری اسلامی افغانستان نیز با تاکید بر نیاز به کمک تحقیقاتی متخصصان ایرانی افزود: اهتمام جدی برای گسترش همکاری های علمی با کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران داریم.


نجیب الله خواجه عمری در این دیدار اظهار داشت: امیدوارم همکاری های پرسابقه ای که در گذشته بین دو کشور بوده بعد از این هم استمرار و دوام یابد


وی ادامه داد: این همکاری های بین دو کشور خصوصا در امر آموزش عالی وجود داشته و برنامه های افزایش تبادلات همکاری های علمی نیز در گذشته به تصویب طرفین رسیده است و امیدوارم در آینده نیز شاهد گسترش روزافزون آن باشیم.


وزیر تحصیلات عالیه افغانستان افزود: با وجود فرهنگ مشترک اشتراکات زیادی در عرصه های مختلف با ایران داریم؛ خیر و صلاح کشور افغانستان را در خوشبختی همسایگان می بینیم و ناامنی خودمان را به ضرر همسایگان مان می پنداریم.


وی گفت: دانش آموختگان بسیار ارزشمند افغان داریم که همگی آنان تحصیلکرده های دانشگاه های ایران هستند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار