۲۸ فروردين ۱۳۹۷ ۲۱:۲۳
کد خبر: ۱۸۲۸۷۴
TELEGRAM

روسیه روز گذشته تلگرام را فیلتر کرد و در عرض چند ساعت دسترسی عادی به این پیام‌رسان قطع شد.


به گزارش عطنا به نقل از همشهری آنلاین، این اقدام پس از آن صورت گرفت که روز جمعه دادگاهی به فیلترینگ تلگرام حکم داد. سازمان نظارت بر ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه روز گذشته اعلام کرد به آی‌اس‌پی‌های این کشور اعلام شده که باید جلوی هر نوع دسترسی به این پیام‌رسان گرفته شود.


این اقدام پس از شکایت سرویس امنیت فدرال روسیه (اف‌اس‌بی) در دادگاه صورت گرفت. براساس این شکایت به تلگرام فرصت داده شده بود تا کلید رمزنگاری پیام‌ها به سرویس امنیتی روسیه تحویل داده شود اما تلگرام از این اقدام سر باز زد. اف‌اس‌بی در شکایت خود اعلام کرده بود برای بررسی محتوای پیام‌های مرتبط با حملات تروریستی به کلید رمزنگاری نیاز دارد اما پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام با امتناع از این کار گفت که تسلیم فشار دولت‌ها نمی‌شود و حریم خصوصی و حقوق بشر را قربانی نمی‌کند. دولت روسیه بارها خواستار دسترسی به سیستم رمزگذاری پیام‌های کاربران تلگرام شده بود که مورد پذیرش این شبکه پیام‌رسان قرار نگرفت.



واکنش کاربران روسی


تلگرام که اکنون ۲۰۰میلیون کاربر فعال در جهان دارد در روسیه متولد شده و در این کشور محبوب است. خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داده با انتشار خبر فیلترینگ تلگرام، نصب و استفاده از پروکسی سرورها در این کشور به‌صورت ناگهانی به‌شدت افزایش پیدا کرده است. پروکسی سرورها یا فیلترشکن‌ها باعث می‌شوند تا کاربر موقعیت مکانی خود را به کشور دیگری تغییر دهد و محدودیت دسترسی به سایت‌ها و سرویس‌ها را دور بزند.


براساس این گزارش، کارشناسان می‌گویند بیش از نیمی از کاربران تلگرام در روسیه با استفاده از وی‌پی‌ان یا سرویس پروکسی دیگر همچنان از این پیام‌رسان با وجود فیلترینگ استفاده خواهند کرد. درنظرسنجی اینترنتی یکی از بزرگ‌ترین ایستگاه‌های رادیویی روسیه هم ۸۲ درصد کاربران اعلام کرده‌اند برای عبور از فیلترینگ تلگرام با استفاده از فیلترشکن تلاش می‌کنند و تنها ۸ درصد دنبال جایگزین بوده‌اند.



نقشه تلگرام برای عبور از فیلترینگ


راه‌حلی که پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام در شبکه اجتماعی VK درباره‌اش سخن به میان آورده، استفاده از «وی‌پی‌ان داخلی» در نسخه جدید تلگرام است.


با این حساب، کاربر با فعال کردن یک گزینه در داخل تنظیمات برنامه می‌تواند وی‌پی‌ان را فعال کند. با این کار، ضمن اینکه دسترسی به وی‌پی‌ان برای کاربران روس ساده‌تر می‌شود، نشانی‌های میانبری که کاربران را به تلگرام وصل می‌کنند، عملا غیرقابل شناسایی است یا پیدا کردن آن بیش از اندازه دشوار و پرهزینه است.


مقابله با این سیستم جدید، دشوار یا به قول برخی کارشناسان، عملا نشدنی است. در واقع کار به سادگی فعال کردن یک گزینه در داخل نسخه جدید تلگرام است تا اپلیکیشن پیام‌رسان به‌صورت خودکار فیلترینگ را دور بزند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار