۲۸ فروردين ۱۳۹۷ ۱۴:۲۸
کد خبر: ۱۸۲۵۸۰
دکتر مهدی اسلامی، مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی‌ یکی از مهمترین مسائل «لایحه سازمان نظام روزنامه‌نگاری» را ابهام تعاریف آن دانست و گفت: برای مثال در مورد مفهوم «هتک حرمت»، آیا در این لایحه، انتشار اسامی به هر طریقی هتک حرمت محسوب می‌شود یا نه؟! و اگر روزنامه‌نگاری به اسناد رشوه گرفتن کسی دسترسی پیدا کند، آیا انتشار این اسناد هتک حرمت محسوب می‌شود یا نه؟


به گزارش عطنا، نخستین نشست تخصصی «بررسی پیش‌نویس لایحه سازمان نظام روزنامه‌نگاری» با حضور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس، اصحاب رسانه و مطبوعات و استادان ارتباطات و حقوق دوشنبه، ۲۰ فروردین‌ماه در دفتر مطالعات برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.


مهدی اسلامی، مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی‌ و دانشجوی پسادکترای سیاست‌گذاری فضای مجازی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه یکی از مسائلی که در این لایحه کمتر به آن پرداخته شده، بحث شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جدید است؛ گفت: دلیل دیر رسیدن من به این نشست جلسه پیام‌رسان‌های داخلی و نحوه حمایت از آنها در کمیسیون مجلس بود که نقد و بررسی شد.


وی افزود: شرکت فیسبوک که تا الان به عنوان یک شرکت فناورانه مطرح بوده و جمعیت آن بالای یک میلیارد برآورد می‌شود، قبول کرده محتوایی که روی این شبکه عرضه می‌شود باید تحت نظارت قرار بگیرد و وارد فعالیت حوزه رسانه‌ای شود.


مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی‌ با اشاره به بحث امنیت شبکه‌های پیام‌رسان داخلی، گفت: با توجه به مشکلی که اخیرا برای مدیرعامل یکی از این شبکه‌ها بوجود آمد و حاضر به افشای اطلاعات محرمانه یکی از کاربران نشد که برای آن دستور قضائی صادر شد و به موازات آن حمایت‌های لازم از شبکه‌ها صورت نگرفت، به نظر می‌رسد لازم است در لایحه‌هایی مثل لایحه سازمان نظام روزنامه‌نگاری نسبت به این پدیده‌های جدید هم تصمیمات جدی گرفته شود.


اسلامی بیان کرد: شاید در تهیه لایحه سازمان نظام روزنامه‌نگاری به حرفه و مشاغل دیگر مثل پزشکی، مهندسی و وکالت نگاه کرده‌اند اما به نظر می‌رسد اگر مسئولیت نظارت بر فعالیت اعضای سازمان نظام روزنامه‌نگاری را به خودشان واگذار کنیم، اتفاق عجیب و غریبی نیفتد!


وی به کتاب «بحران وجدان» اثر کارل پستمن، ترجمه داوود حیدری اشاره کرد و گفت: در کتاب «بحران وجدان» آمده که اگر رسانه‌ای خبر دروغی را منتشر کند، تسط همکاران و سایر خبرنگاران مورد هجمه قرار می‌گیرد.



اصلاحات خوبی روی لایحه انجام شده است



مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی‌ تصریح کرد: نکته دیگر بحث بند 31 است که در آن نظارت استصوابی مورد توجه قرار گرفته؛ پیشنهاد می‌کنم در این مورد هم به خرد جمعی اعضا که پیش‌تر  پذیرفته شده‌اند اعتماد کنیم و به نظر آنها اعتنا کنیم.


اسلامی در مورد ترتیب‌بندی هیئت نظارت بر انتخابات که در ماده 33 آمده،‌ گفت: به نظر می‌رسد ماده 33 نیز مشابه ماده 32 مشکل‌ساز شود و پیشنهاد می‌دهم از متخصصین حقوق در این زمینه نظرخواهی شود و نظر آنها هم اعمال شود.


وی افزود: اما آخرین نکته و یکی از مهمترین مسائل این لایحه، ابهامی‌ است که در تعاریف مورد استفاده در این لایحه وجود دارد. برای مثال مورد «هتک حرمت» که در آن اشاره شده اعم از انتشار اسامی ‌و به هر طریق می‌تواند هتک حرمت محسوب شود یا نه!؟ برای مثال اگر روزنامه‌نگاری به اسنادی دسترسی پیدا کند که شخصی رشوه‌ای دریافت کرده است، آیا انتشار این سند هتک حرمت محسوب می‌شود یا نه؟


مهدی اسلامی، مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی‌ در پایان گفت: به نظر می‌رسد این لایحه باید در بخش‌های مختلف کاملا شفاف نوشته شود تا سوءتفاهم نشود و افراد فعال در این حوزه دچار مشکلات عدیده نشوند. در مجموع به نظر می‌رسد ویرایشی که انجام شده نسبت به ویرایش‌های قبلی، بهبود خیلی خوبی پیدا کرده است.


گفتنی است در این نشست محمد سلطانی‌فر، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید ضیایی‌پرور، مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، باقر انصاری، استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی، امیرعباس فتاح‌زاده، مدیرمسئول روزنامه سپید و هفته‌نامه رسانه، محمدرضا راه‌چمنی، صاحب امتیاز روزنامه اسرار، مهدی محسنیان‌راد، استاد ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، سیدمحسن بنی‌هاشمی، عضو هیئت علمی مدیریت رسانه دانشگاه صدا و سیما و  شهره ماهی‌صفت، مدیرمسئول هفته‌نامه خورشید وطن حضور داشتند و به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار