۲۸ فروردين ۱۳۹۷ ۰۸:۲۵
کد خبر: ۱۸۲۵۳۲
espanya.salime

مرکز آموزش زبان فارسی‌ خیام روز دوشنبه با همت دانشگاه علامه طباطبایی در دانشگاه نبریخای اسپانیا افتتاح شد.


به عطنا به نقل از ایرنا، محمدحسن فدایی‌فرد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، گفت: جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی اسپانیا با روابط تاریخی چند صد ساله و تاریخ و تمدن بزرگ و دیرین خود، مهد دانشمندان بنام بوده است و در تاریخ تمدن، علم، فرهنگ و هنر جهان نقش موثر و ماندگار ایفا کرده ا‌ند و دو زبان فارسی‌ و اسپانیایی بستر این تاریخ سازی بوده ا‌ند.


وی در این مراسم که رایزن فرهنگی‌ ایران، رئیس و برخی استادان دانشگاه علامه طباطبائی و جمعی از استادان و دانشجویان دانشگاه‌های مادرید حضور داشتند، با اشاره به اینکه در دو سال گذشته، تحولات قابل توجهی‌ در روابط دو کشور به وقوع پیوسته، خاطرنشان کرد که تهران و مادرید مصمم هستند روابط را در تمام زمینه‌های فرهنگی، علمی، سیاسی و اقتصادی توسعه دهند.


فدایی فرد تصریح کرد، زبان فارسی، زبان یک قوم و یا حتی یک ملت نیست بلکه میراث مشترک اندیشه ورزی بخش وسیعی از ملل مشرق زمین است، میراثی که دربر دارنده غنی‌ترین گونه‌های اندیشه فلسفی‌، عرفانی، زیبایی شناسی‌ کلام و لذت‌های سمعی و بصری، خط و سنن و آداب و رسوم ماندگار انسانی‌، تاریخ ملت‌ها و شکوه توانایی انسان در بروز احساسات و افکار از طریق شعر و کلام شاعرانه است.


حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: امروز مراسم گشایش مرکز ایران شناسی‌ و آموزش زبان فارسی‌ خیام در دانشگاه نبریخا را برگزار می‌ کنیم که این کار با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی اتفاق افتاد.


سلیمی تصریح کرد: این اولین مرکز آموزش زبان فارسی‌ است که در یکی‌ از دانشگاه‌های اسپانیا دایر می‌ شود و دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان هماهنگ کننده روابط دانشگاهی ایران و اسپانیا با این گامی‌ که برداشت، یک گام بلند برای گسترش فرهنگ ایرانی و آموزش زبان فارسی‌ در دانشگاه اسپانیا برداشته شد.


وی خاطرنشان کرد، به رغم روابط نزدیک فرهنگی‌ دو کشور، روابط دانشگاهی ایران و اسپانیا هنوز به آن حد مطلوب نرسیده است و کرسی‌های زبان فارسی‌ در دانشگاه اسپانیایی رونق ندارند و بیشتر واحد‌های زبان فارسی، حتی در ذیل دپارتمان‌های زبان عربی‌ تدریس می‌شود.



رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: گامی‌ که اکنون برداشته شد، به نوعی جایگاه متفاوت و متمایز برای زبان و فرهنگ فارسی‌ در دانشگاه‌های اسپانیا به وجود می‌ آورد و ما امیدواریم که در صورت موفق شدن این حرکت، بتوانیم با همکاری دانشگاه‌های دیگر ایران و اسپانیا، کرسی‌ها و مراکز زبان فارسی‌ را در دانشگاه اسپانیایی گسترش دهیم.


خواکین اسپایارگاس، معاون دانشگاه نبریخا نیز در سخنانی، ضمن تشکر از حضور اساتید دانشگاه ایرانی، آمادگی دانشگاهش در آغاز هرچه زود‌تر همکاری‌ها و تبادلات علمی‌ با دانشگاه علامه طباطبائی را اعلام کرد.


وی از دانشگاه علامه طباطبائی به خاطر مساعدت در پیشبرد همکاری‌های فرهنگی‌ دو کشور و آشنایی دانشجویان اسپانیایی با فرهنگ، هنر و تاریخ تمدن ایران زمین قدردانی‌ کرد.


اسپایارگاس ضمن اشاره به اینکه دانشجویان اسپانیایی با آغاز کلاس‌های فارسی‌ می‌ توانند فرهنگ و زبان فارسی‌ را فرا گیرند، تصریح کرد: به احتمال زیاد، ما یک موسسه موازی در دانشگاه علامه طباطبائی خواهیم داشت تا دانشجویان ایرانی بتوانند با فرهنگ و زبان اسپانیایی شوند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار