۲۶ فروردين ۱۳۹۷ ۱۴:۱۷
کد خبر: ۱۸۲۳۰۳
غلامعلی کارگر، رئیس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی

رئیس دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی به تشریح فعالیت‌های این دانشکده پرداخت و گفت: هدف ما برای سال 97 این است که دانشکده را به عنوان «دانشکده کارآفرین» مطرح کنیم، مهمترین برنامه ما در سال جاری بحث بین‌المللی‌سازی دانشکده است و امسال به عنوان سومین دانشگاه بعد از دانشگاه‌های تهران و الزهرا، عضو انجمن جهانی علوم ورزشی می‌شویم.


یعقوب مرادیان-عطنا؛ تربیت بدنی و علوم ورزشی یکی از شاخه­‌های علوم انسانی است که از جهات مختلف با علوم پایه و علوم تندرستی پیوند یافته و اثر و نقش آن در رابطه با توانبخشی و بهسازی جسمی و روانی افراد جامعه غیرقابل انکار است. دانشگاه علامه طباطبائی هم به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور سال‌های زیادی بود که این علوم را به عنوان یک گروه علمی در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی جای داده بود. اما چند صباحی است که این گروه علمی با تأسیس دانشکده مجزا و استقلال کامل خود، هویت تازه‌ای یافته است. امروزه دانشکده علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی در مقاطع کارشناسی‌ارشد، گرایش‌های مدیریت ورزشی، رفتار حرکتی، آسیب‌شناسی ورزشی، روان‌شناسی ورزشی و فیزیولوژی ورزشی و در مقطع دکترا گرایش مدیریت ورزشی را برای بیش از 400 نفر دانشجو ارائه می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این دانشکده از موقعیت علمی و جغرافیایی گرفته تا اهمیت خود علوم ورزشی گفت‌وگوی صمیمانه‌ای با دکتر غلامعلی کارگر، رئیس این دانشکده ترتیب دادیم که در پی می‌آید؛


آقای کارگر برای شروع بفرمایید از دیدگاه شما جایگاه رشته تربیت‌بدنی و علوم ورزشی در دانشگاه علامه طباطبائی چگونه است؟


دانشکده تربیت بدنی در دانشگاه علامه طباطبائی یک دانشکده به اصطلاح با مسما است. رشته تربیت‌بدنی هم یک رشته بین رشته‌ای است. برای مثال، گرایش فیزیولوژی با مباحث پزشکی مشترک است و یا گرایش آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی با فیزیوتراپی و ارتوپدی اشتراک دارند. یعنی از هرسو با رشته‌های مختلفی که وجود دارد به نوعی در ارتباط هستند.



سال گذشته دانشکده تربیت‌بدنی به عنوان دانشکده برتر دانشگاه علامه طباطبائی شناخته شده است



جایگاه این دانشکده بین دیگر دانشکده‌های دانشگاه علامه طباطبائی کجاست؟


در سال 1396دانشکده تربیت‌بدنی به عنوان دانشکده برتر دانشگاه علامه طباطبائی شناخته شده است و در بحث‌های علمی‌ و پژوهشی تولیدات مقالات همکاران ما نسبت به صرف علوم انسانی، پیشرفت چشمگیری داشته است. از نیمه دوم سال 1395 که بنده ریاست این دانشکده را برعهده داشتم از مقام دوم به مقام اول و برتر دانشکده‌های دانشگاه علامه طباطبائی ارتقا پیدا کردیم.


مهمترین برنامه‌های شما برا ی سال جدید چیست؟


در سال 97 هدف ما این است که این دانشکده را به عنوان «دانشکده کارآفرین» مطرح کنیم، دانشکده تربیت بدنی را بین‌المللی کرده و با انجمن‌های مختلف جهانی و قاره‌ای ارتباطات علمی، پژوهشی و تخصصی ایجاد کنیم. این دانشکده 22 عضو هیئت علمی دارد که بیشتر استادان آن فارغ‌التحصیل دانشکده‌های خارجی از روسیه گرفته تا آلمان، انگلیس، پرتغال و غیره هستند که این امر موجب شده است با دانشکده‌های مطرح در دنیا ارتباط برقرار کنیم و در طول سال، همکاران ما در قالب سمینارهای مختلف برون مرزی که حضور پیدا می‌کنند، ارتباطات خوبی فراهم کنند.


ما امسال در این دانشکده، دوره‌های مهارت‌آموزی تخصصی را با قوت هر چه بیشتر ادامه می‌دهیم و در راستای سیاست‌های کلی دانشگاه حرکت می‌کنیم و حتی در این زمینه از خود دانشگاه هم پیشی گرفته‌ایم.




یکی از ویژگی‌های استراتژیک دانشکده تربیت‌بدنی موقعیت جغرافیایی آن است به‌طوری که در کنار ورزشگاه آزادی قرار گرفته و از طریق تفاهم و ارتباط با مدیریت این ورزشگاه، تجربیات و آموزش‌های عملی زیادی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد و موقعیت این دانشکده را نسبت به دانشکده‌های مختلف سراسر کشور بهتر و بالاتر قرار داده است.



مهمترین برنامه ما در سال جاری بحث بین‌المللی‌سازی دانشکده است و در این زمینه با کشورهای مختلف مراوداتی داشته‌ایم و در سال 97 ما به عنوان سومین دانشگاه بعد از دانشگاه‌های تهران و الزهرا (س)، عضو انجمن جهانی علوم ورزشی خواهیم شد. همچنین تلاش داریم در سال 97 این دانشکده را به عنوان دانشکده «کارآفرین» مطرح کنیم و سعی کنیم بازار کار دانشجویان را گسترش دهیم.



یکی از ویژگی‌های استراتژیک دانشکده تربیت‌بدنی موقعیت جغرافیایی آن است



دانشجویان در این دانشکده چه مهارت‌های را یاد می‌گیرند؟ و چه اقداماتی از سوی شما انجام شده است؟


در مجموع دو نوع مهارت وجود دارد که دانشجویان باید یاد بگیرند، یک مهارت عام و دیگری مهارت تخصصی. برای مثال در زمینه مهارت‌های تخصصی دانشجویان رشته آسیب‌شناسی تربیت‌بدنی حتما باید «ماساژ درمانی» و «آب درمانی» را یاد بگیرند و در این زمینه ما با فدراسیون ورزش جوانان تفاهم‌نامه‌های زیادی را امضا کرده‌ایم.


یکی از مشکلات کلی که دامن‌گیر علوم انسانی و به‌خصوص تربیت‌بدنی بوده و جامعه در حال حاضر با آن مواجهه است، بحث آموزش‌های عملی این رشته است که درصدد هستیم این مشکل را رفع کنیم. یعنی حوزه کاربردی، عملی و تجربی را تواَمان با بحث‌های تئوریک به دانشجویان آموزش دهیم.


دانشجوی فیزیولوژی ورزشی علاوه بر مباحث نظری مطرح در واحدهای درسی، در کنار آن کلاس‌های بدنسازی و غیره با فدراسیون‌های تخصصی مختلف هماهنگی لازم انجام شده است تا دوره‌های عملی و حرفه‌ای برگزار شود و دانشجویان ما بتوانند در حوزه عملی هم مانند حوزه تئوریک آبدیده و متخصص شوند. دوره‌های تکمیلی که با همکاری فدراسیون‌ها برگزار می‌شود به این دلیل است که دانشجویان صرفاً کتابی نشوند و میدانی هم تجربه کسب کنند.


موقعیت دوری و نزدیکی دانشکده در مقیاسه با دانشکده‌های دیگر دانشگاه علامه طباطبائی و حتی دانشگاه‌های سراسر کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟


یکی از ویژگی‌های استراتژیک دانشکده تربیت‌بدنی موقعیت جغرافیایی آن است به‌طوری که در کنار ورزشگاه آزادی قرار گرفته و از طریق تفاهم و ارتباط با مدیریت این ورزشگاه، تجربیات و آموزش‌های عملی زیادی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد و موقعیت این دانشکده را نسبت به دانشکده‌های مختلف سراسر کشور بهتر و بالاتر قرار داده است.


هیچ کشوری را نمی‌توانیم پیدا کنیم که اقتصاد، بهداشت، فرهنگ و نظایر آن پیشرفت کند ولی ورزش آن پیشرفت نکرده باشد و بالعکس. منظور ما از ورزش تنها فوتبال نیست بلکه ورزش در همه زمینه‌ها است و به عبارت دیگر ورزش و پیشرفت همسو با هم هستند و رابطه مستقیم و تنگاتنگی با هم دارند و به نوعی لازم و ملزوم یکدیگر است.


هر چه فرهنگ و سطح سواد بالاتر برود مردم به «پیشگیری» معتقد می‌شوند نه به «درمان». در این زمینه یکی از بهترین تخصص‌هایی که در جامعه وجود دارد بحث تربیت‌بدنی و ورزش است که ساده‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و راحت‌ترین روش برای پیشگیری و نه درمان است.


در کشور ما چند وقت است که «دهکده سلامت» ایجاد شده است و در استان قزوین، تهران، کرج و نهاوند در حال رواج است که اکثر این کارها به همت تربیت‌بدنی صورت گرفته است. پیام، رسالت و ماموریت آن این است که از راه‌های مختلف که به حفظ محیط زیست منجر می‌شود، می‌تواند در برنامه‌های آموزشی عمومی‌که در دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود، قرار بگیرد.



پروژه‌های عمرانی دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی




این دانشکده چند پروژه عمرانی در دست اجر دارد؟ و این پروژه‌ها تا چه اندازه پیشرفت فیزیکی داشته‌اند؟


ما دو پروژه عمده در دست اجرا داریم که یکی از آنها دانشکده تخصصی تربیت‌بدنی است. قرارداد این پروژه در سال 1394منعقد و مقرر شد در اواخر سال 1396 تحویل ما داده شود که متأسفانه به‌خاطر مسائل مالی هنوز تحویل داده نشده است.


این پروژه حدود 6 هزار و 400 متر زیر بنا دارد که در ضلع شمال شرقی ساخته می‌شود و حدود 65 درصد  پیشرفت فیزیکی کار داشته است. دومین پروژه فضای روباز ورزشی است که بخشی از آن را وزارتخانه و بخش دیگر را ریاست دانشگاه علامه طباطبائی متقبل شده‌اند.


آقای کارگر با چه کمبودها و مشکلاتی در این دانشکده روبه‌رو هستید؟ و چه اقداماتی برای مقابله با آن اندیشیده شده است؟


بزرگترین مشکل و محدودیت در این دانشکده «آزمایشگاه» آن است. یکی از چیزهای ناماَنوس در دانشگاه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی، آزمایشگاه است. با همت ریاست دانشگاه، آزمایشگاه در این مکان دایر شده است اما شرایط می‌طلبد که این آزمایشگاه به‌روز باشد.


یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌های دانشگاه، آزمایشگاه تخصصی ما است چرا که واحدهای درسی در رشته فیزیولوژی ورزشی و آسیب‌شناسی ورزشی، حرکات اصلاحی، رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی در آزمایشگاه تدریس می‌شود و دانشجویان مجبور هستند در آزمایشگاه‌های خارج از دانشکده، کارهای تحقیقاتی خود را انجام دهد.


ما در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری سالن ورزشی یا میدان ورزشی، لازم نداریم چون کارهای پژوهشی، علمی ‌و تئوریک در این دو مقطع انجام می‌شود و از طریق تفاهم‌نامه‌هایی که با وزارت ورزش و جوانان منعقد کرده‌ایم تا مشکلات عملی و کاربردی رشته‌های تربیت‌بدنی، رفع شود. ما بیشتر از همه چیز به تقویت زیرساخت‌ها و مخصوصاً آزمایشگاه برای کارهای تئوریک دانشجویان نیاز داریم.



هیچ جامعه‌ای بدون توجه به علوم انسانی پیشرفت نمی‌کند



آیا توانایی جذب دانشجو در مقطع کارشناسی را دارید؟


ما توانایی جذب دانشجو در مقاطع کارشناسی را داریم. هم اعضای هیئت علمی ‌و هم زیرساخت‌های آن آماده است و در سال جاری یا نهایتاً سال بعد مقطع کارشناسی این دانشکده نیز دایر می‌شود. در حال حاضر ما می‌توانیم در رشته‌های کارشناسی تربیت‌بدنی هم دانشجو پذیرش کنیم. یک سالن ورزشی بزرگ چندمنظوره در دانشکده خودمان دایر است و هفت سالن که در قالب یک سالن نمونه کشوری که در دانشگاه مرکزی احداث شده است و از آنها بهره می‌بریم. حتی می‌توان بازی‌های المپیک را هم در این سالن بزرگ برگزار کرد و اگر در سال جاری، مقطع کارشناسی دایر شود ما می‌توانیم از ظرفیت‌های سالن‌های ورزشی مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی هم استفاده کنیم.


هیچ جامعه‌ای بدون توجه به علوم انسانی پیشرفت نمی‌کند، یکی از رسالت‌های علوم انسانی فرهنگ‌سازی است. امام خمینی(ره) سخن بسیار جالبی در این زمینه دارد و می‌گوید «دانشگاه کارخانه آدم‌سازی است» که این سخن باید سرلوحه همه دانشگاه‌ها قرار گیرد. وظیفه و رسالت آدم‌هایی که از این دانشکده بیرون می‌آیند این است که بستر و شرایط انسان‌سازی در جامعه را فراهم کنند.


یکی از دلایلی که دانشکده تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبائی تبدیل به برند شده است این است که در سطح جامعه «مدیر» تربیت می‌کند. خیلی از کسانی که در بخش‌های مختلف کشور از صنعتی گرفته تا بخش‌های خدماتی، فارغ التحصیلان دانشگاه علامه طباطبائی هستند.


تحقیقاتی در این زمینه  از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه صورت گرفته و توسط یک از استادان دانشکده مدیریت و حسابداری در حال اتمام است و به زودی اعلام خواهد شد که چند درصد فارغ التحصیلان دانشگاه علامه طباطبائی در سطح کشور به کارگیری شده است.


اعضای هیئت علمی ‌دانشکده علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی هر کدام به تنهایی برند محسوب می‌شوند و خداروشکر در زمینه هیئت علمی‌ شرایط خیلی خوب داریم و کسانی که مثلاً می‌خواهند گرایش مدیریت ورزشی، انتخاب رشته کنند، حتما دانشکده ما جزء سه اولویت اول آنها است.


در زمینه پژوهش‌ها و تحقیقات علمی چه حمایت‌هایی از مخترعان و محققان از سوی شما صورت می‌گیرد؟


با توجه به اینکه امکانات خاصی در اختیار دانشکده نیست ما از طرح‌های دانشجویان و محققان حمایت می‌کنیم و از طریق تفاهم‌نامه‌هایی که با مراکز علمی‌ منعقد کرده‌ایم از ابداعات و اختراعات دانشجویان و محققان حمایت می‌کنیم.


یکی از برنامه‌هایی ما که در سال 97 برنامه‌ریزی شده است این بوده که در مرکز رشد و فناوری که دانشگاه ایجاد کرده است، بتوانیم پایگاه‌ها را برای دانشجویان فراهم کنیم. با اکثر قریب به اتفاق فدراسیون‌ها به‌خصوص فدراسیون ورزش همگانی رابطه نزدیکی داریم و در این زمینه هم تلاش داریم این نوع ارتباطات را گسترش دهیم.




این دانشکده در زمینی با مساحت حدود 18/5 هکتار احداث شده است که از این مقدار 11/5 هکتار متعلق به دانشگاه علامه طباطبائی است و 7 هکتار باقی مانده نیز متعلق به ما نیست. طبق تفاهم‌نامه‌ای که با شهرداری منعقد کرده‌ایم، شهرداری موظف است این 7 هکتار را از مالکان خصوصی و حقوقی خریداری کرده و تحویل ما بدهد اما متأسفانه کوتاهی کرده است.



ما یک بحث کلی داریم و آن، عام کردن ورزش همگانی در سطح جامعه است و عنوان «ورزش برای همه» شعار و داعیه ما است و این مقوله وقتی در سطح کارشناسی‌ارشد و دکترا مطرح می‌شود به سطح حرفه‌ای وارد می‌شویم و در سطح حرفه‌ای هم داعیه این کار را داریم. یکی از راهبرد‌هایی که در سال جاری به دنبال آن هستیم این است که همکاری با فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان را دنبال و راه‌حل‎ها و راهکارهایی برای رفع مشکلات این عزیزان مطرح کنیم.



فضای دانشکده امن نیست



چند نفر از دانشجویان از عدم فضاسازی و زیباسازی دانشکده و همچنین مزاحمت‌هایی که برخی از مواقع حضور سگ‌های ولگرد به دلیل باز بودن بخشی از محوطه اصلی دانشکده برای دانشجویان ایجاد می‌کنند، انتقاد دارند. شما چه توضیحاتی در این زمینه دارید؟


این دانشکده در زمینی با مساحت حدود 18/5 هکتار احداث شده است که از این مقدار 11/5 هکتار متعلق به دانشگاه علامه طباطبائی است و 7 هکتار باقی مانده نیز متعلق به ما نیست. طبق تفاهم‌نامه‌ای که با شهرداری منعقد کرده‌ایم، شهرداری موظف است این 7 هکتار را از مالکان خصوصی و حقوقی خریداری کرده و تحویل ما بدهد اما متأسفانه کوتاهی کرده است.


بنابراین چون 7 هکتار از این زمین‌ها برای ما نیست از لحاظ قانونی نمی‌توانیم دور این 18/5 هکتار زمین را دیوار بکشیم و دیوارکشی حدود 11/5هکتار خودمان هم کار پرهزینه‌ای است و بعدها دوباره کاری می‌شود. ما دور تا دور 11/5 هکتار را با فنس حصارکشی کرده‌ایم و طبعاً این کار چون مثل دیوارکشی نیست.


به ‌خاطر اینکه فضای خیلی زیادی در اطراف دانشکده ما بدون استفاده مانده است، طبیعتاً سگ‌های ولگرد به خاطر وجود پس مانده غذاهای دانشجویان، در اطراف دانشکده پرسه می‌زنند و هر چه با شهرداری برای جمع آوری این حیوانات مکاتبه می‌شود برای هر بار آمدن حدود دو میلیون تومان از دانشگاه درخواست پول می‌کنند بدون آنکه سگی گرفته باشند!


از طرف دیگر کار بدی که دانشگاه انجام داده و فضای دانشکده را بد منظره کرده، این است که اسقاطی‌های دانشگاه را داخل دانشکده ما می‌آورند. این کار دو طبعات بد را برای ما به همراه آورده است؛ یکی اینکه به دزدان اجازه می‌دهند که این وسایل را به تاراج ببرند، به‌طوری‌که هفته‌ای دوبار آمار سرقت از این اسقاطی‌ها به ما گزارش داده می‌شود و چون فنس‌کشی شده و منطقه وسیعی را در بر می‌گیرد کار حراست چندین برابر سخت‌تر و سنگین‌تر می‌شود. دوم اینکه فضای دانشکده بد منظره شده است.


آیا تا به حال مشکلی هم برای دانشجویان پیش آمده است؟


تاکنون برای دانشجویان در کل مشکلات امنیتی ایجاد نشده و ما منتظر شهرداری هستیم تا این زمین‌ها را خریداری و در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم پروژه‌های عمرانی خود را با قوت هرچه بیشتر ادامه دهیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار