۲۵ فروردين ۱۳۹۷ ۱۶:۲۸
کد خبر: ۱۸۲۲۴۴

کارگاه تخصصی تحلیل فیلم‌های اصغر فرهادی همراه با نمایش فیلم  و تدریس استاد نظریه و نقد ادبی دانشگاه علامه طباطبائی از 29 فروردین‌ماه هر هفته چهارشنبه‌ها در دانشکده ارتباطات این دانشگاه  برگزار می‌شود.


به گزارش عطنا، دانشجویان و سایر افراد علاقه‌مند می‌توانند برای ثبت‌نام از طریق انجمن علمی دانشجویی ارتباطات به شماره تلفن ۰۹۲۰۳۶۱۶۸۱۳ اقدام کنند.


گفتنی است دکتر حسین پاینده، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، نویسنده و مولف آثاری چون گشودن رمان، داستان کوتاه در ایران (در سه جلد)، نقد ادبی و دموکراسی و نقد ادبی و مطالعات فرهنگی است.


همچنین جدیدترین کتابی که پاینده ترجمه کرده، با عنوان «اصول و مبانی تحلیل متون ادبی» در فروردین ۱۳۹۶ توسط انتشارات مروارید منتشر شده‌ است. پاینده تاکنون ۱۰ بار برای آثارش جایزه یا تقدیرنامه دریافت کرده‌است که از جمله آن می‌توان به جایزه کتاب فصل برای کتاب «مطالعات فرهنگی دربارهٔ فرهنگ عامّه» اشاره کرد.


در وبلاگ دکتر پاینده در توضیح این کارگاه آمده است؛


فیلم را می‌توانیم ببینیم بی آن‌که آن را تحلیل کنیم. اصولاً فیلم برای نقد شدن ساخته نمی‌شود. اما اگر بتوانیم درباره‌ی فیلمی که دیده‌ایم از منظر نظریه‌ای معیّن فکر کنیم، التذاذ زیبایی‌شناختیِ بیشتری از آن فیلم می‌بریم تا کسی که همان فیلم را صرفاً تماشا کرده است. نقادانه اندیشیدن درباره‌ی فیلم یعنی تأمل درباره‌ی قواعد ساخته شدن آن فیلم یا امکانات و محدودیت‌های معناآفرینی از طریق تکنیک‌های سینمایی. این نوع تفکر، لذت فیلم را برای بیننده دوچندان می‌کند و به او امکان می‌دهد تا لایه‌های ناپیدای معنا را در فیلم کشف کند. هدف از این کارگاه که در ۱۰ جلسه برگزار خواهد شد، آشنایی با مفاهیم، اصطلاحات و روش‌شناسیِ نقد فیلم و کاربرد این روش‌شناسی در نقد عملی آثار سینمایی اصغر فرهادی است. این کارگاه از دو بخش نظری و نقد عملی تشکیل می‌شود. برخی از مهم‌ترین مباحث بخش نظری از این قرارند: شناخت کارکرد و شیوه‌ی تحلیل انواع نما، انواع زاویه‌ی فیلمبرداری، انواع حرکت‌های دوربین، میزانسن، نورپردازی، شیوه‌های تحلیل شخصیت، روایت، و … .  در بخش نقد عملی، کلیه‌ی فیلم‌های اصغر فرهادی تحلیل و نقد خواهند شد تا شرکت‌کنندگان در کارگاه آموخته‌های تئوریک را در عمل به کار گیرند. برخی از رویکردهای نقادانه‌ای که در نقد فیلم‌های اصغر فرهادی در این کارگاه به کار برده خواهند شد عبارت‌اند از: نشانه‌شناسی، روایت‌شناسی، روانکاوی، فرمالیسم و مطالعات فرهنگی.


گفتنی است جلسات این کارگاه روزهای چهارشنبه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ برگزار می‌شود، اما از ساعت ۱۳ تا ۱۵ فیلمی که در جلسه‌ی همان روز نقد خواهد شد به نمایش گذاشته می‌شود.



 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار