۲۵ فروردين ۱۳۹۷ ۱۴:۵۳
کد خبر: ۱۸۲۲۰۲
rahbari (2)

حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار جمعی از مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم، حمله سحرگاه امروز آمریکا و دو کشور غربی به سوریه را جنایت دانستند و با دروغ خواندن ادعای آنها مبنی بر مخالفت با استفاده از سلاح شیمیایی، تأکید کردند: جمهوری اسلامی همچون گذشته در کنار گروههای مقاومت حاضر خواهد بود و آمریکا نیز قطعاً در اهداف خود در منطقه، شکست خواهد خورد.


به گزارش عطنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در این دیدار که به مناسبت خجسته عید مبعث برگزار شد، رهبر انقلاب اسلامی ضمن تبریک سالروز بعثت پیامبر اسلام(ص)، بازگشت به توحید و حاکم شدن علم و قدرت و فیض و هدایت الهی بر زندگی انسان و مقابله با منیّت و دیکتاتوری و استبداد را اصلی ترین پیام بعثت دانستند و گفتند: توحید در بردارنده کلیات و اصول مبارزه با ظلم و زورگویی است و بر همین اساس، جبهه حق باید همواره با باطل مبارزه کند و در این مبارزه، سرنوشت محتوم باطل، عقب نشینی است.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مهمترین وظیفه امت اسلامی را بازگشت به پیام بعثت یعنی توحید، برشمردند و خاطرنشان کردند: اگر به توحید اعتقاد داشته باشیم زیر بار ظلم نمی رویم و از مظلوم حمایت می کنیم و به همین دلیل است که هر جا مظلومی نیازمند یاری باشد، جمهوری اسلامی در آنجا حاضر خواهد بود.


ایشان فلسفه اصرار جمهوری اسلامی ایران در حمایت از موضوع فلسطین را در همین چارچوب ارزیابی کردند و افزودند: ایستادگی در مقابل ظالم، قطعاً منجر به پیشرفت خواهد شد که نمونه بارز آن، ملت فلسطین است که در ابتدا ملتی ضعیف بودند اما براثر ایستادگی، اکنون آن ملت ضعیف به یک فلسطین قدرتمند تبدیل شده است که رژیم صهیونیستی را تهدید می کند و این رژیم در مقابل ملت فلسطین احساس ضعف و عجز می کند.


رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: در این رویارویی، بدون تردید، فلسطینی ها بر صهیونیست ها غالب خواهند شد و سرزمین فلسطین به ملت آن باز خواهد گشت.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا و در کنار گروههای مقاومت و در سوریه را در چارچوب حمایت از مظلوم دانستند و گفتند: اینکه گفته می‌شود جمهوری اسلامی ایران توسعه طلب است، سخنی دروغ و خلاف واقع است و ایرانِ بزرگ و آباد و یکپارچه، قصد توسعه طلبی در منطقه و هیچ نقطه ای از دنیا را ندارد.


ایشان افزودند: علت حضور ایران در سوریه و در منطقه غرب آسیا، یاری رساندن به مقاومتی بود که در مقابل ظلم وجود داشت و جبهه مقاومت به برکت یاری و کمک هایی که شد و با شجاعت نیروهای سوری توانست بر تروریست هایی که بوسیله آمریکا و غربی ها و مزدوران آنها همچون سعودی بوجود آمده بود، غلبه کند و آنها را شکست دهد.


رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان بامداد امروز رئیس جمهور آمریکا که مدعی مقابله با داعش و شکست آن در سوریه شده بود، گفتند: این سخنان یک دروغ آشکار و فضاحت بار است زیرا آمریکایی ها با پول سعودی و امثال آن، این موجودات خبیث را در عراق و سوریه به‌وجود آوردند و هر جا که لازم بود از تروریست ها حمایت کردند و هنگامی هم که عناصر اصلی داعش در محاصره بودند، آنها را نجات دادند.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: برغم حمایت های امریکا و عوامل آنها، اما جبهه مقاومت توانست سوریه و عراق را نجات دهند.



ایشان حمله بامداد امروز به سوریه را یک جنایت خواندند و افزودند: بنده صریحاً اعلام می کنم رئیس جمهور امریکا، رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر انگلیس جنایتکار هستند.


رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه امریکایی‌ها همچون سرنوشت عراق و افغانستان، از اینگونه جنایات در سوریه، سودی نخواهند برد، گفتند: رئیس جمهور امریکا چندی پیش اعلام کرد که در منطقه غرب آسیا، هفت تریلیون دلار هزینه کرده اند و چیزی عاید آنها نشده است. این سخن، صحیح است و از این پس هم امریکا هر قدر تلاش و هزینه کند، چیزی عاید آن در منطقه نخواهد شد.


حضرت آیت الله خامنه ای، لزوم هوشیاری و بیداری ملت‌ها، کشورها و دولت‌های اسلامی را در مقابل این حوادث گوشزد کردند و افزودند: هدف امریکایی‌ها، فقط سوریه و عراق و افغانستان نیست بلکه آنها، بدنبال ضربه زدن به امت اسلامی و اسلام هستند، بنابراین دولت‌های اسلامی نباید خود را در خدمت اهداف امریکا و برخی کشورهای متجاوز غربی قرار دهند.


ایشان خاطرنشان کردند: برای یک کشور اسلامی همچون سعودی افتخار نیست که رئیس جمهور کنونی امریکا در تبلیغات انتخاباتی‌اش علناً در مورد آنها بگوید «گاو شیرده». ذلت از این بالاتر نمی شود که پول یک کشور را بگیرند و با چنین تعبیری آن را خطاب کنند.


حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به دروغ‌گویی رئیس‌جمهور امریکا مبنی بر اینکه حمله به سوریه برای مقابله با بکارگیری سلاح های شیمیایی بوده است، افزودند: آنها با بکارگیری سلاح شیمیایی و یا هر سلاح دیگر ضد ملتهای اسلامی و ملتهای مظلوم مخالفتی ندارند، همچنانکه از بمباران روزانه علیه مردم یمن حمایت می کنند و در دوران جنگ تحمیلی نیز از صدام جنایتکار که با استفاده از سلاح شیمیایی هزاران نفر از مردم ایران و عراق را به شهادت رساند و یا مصدوم کرد، حمایت کردند.


رهبر انقلاب اسلامی، رفتارهای امریکا و برخی کشورهای غربی را ناشی از اهداف استعماری و «دیکتاتوریِ بین‌المللی» آنها دانستند و خاطرنشان کردند: البته دیکتاتورها در هیچ کجای دنیا کامیاب نخواهند شد و امریکا نیز قطعاً در اهداف خود در منطقه، شکست خواهد خورد.


حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ایستادگی ملت ایران و پایدارتر شدن آن به دلیل تجربه ۴۰ ساله مقاومت و ایستادگی، گفتند: این تجربه به ما آموخته است که عقب نشینی، مشوق دشمن است و ایستادگی، موجب عقب رفت آن خواهد شد.


ایشان در پایان با تأکید بر اینکه عقب نشینیِ استکبار و زورگویان عالم به دلیل ایستادگی و مقاومت در مقابل آنها، یک «سنت الهی» است، ابراز امیدواری کردند ملت‌های عراق، افغانستان، سوریه، فلسطینِ مظلوم، میانمار و مردم کشمیر در آینده نه چندان دور، با مقاومت خود، دشمنان را به عقب برانند.



روحانی: آمریکایی‌ها از اینکه تروریست‌های مورد حمایت‌شان در غوطه شرقی شکست خورده‌اند، عصبانی هستند



پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای روحانی رئیس‌جمهور با تبریک عید مبعث به همه مسلمانان، گفت: امروز، جهان و منطقه ما از نبود اخلاق در رنج است و همه بحران‌های سیاسی، نظامی و امنیتی ریشه در بحران اخلاقی دارند.


آقای روحانی حمله اخیر امریکا و چند کشور غربی به سوریه را بر خلاف اصول بین‌المللی خواند و افزود: در حالی که گروهی از طرف سازمان ملل مأمور می‌شوند تا اتهام کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه را بررسی کنند، به بهانه‌های واهی به یک کشور مستقل که دارای حکومت و مردمی آگاه و تمدنی دیرینه است، حمله می شود.


رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و برخی کشورهای اروپایی همچون انگلیس و فرانسه از حوادث ۱۷ سال گذشته در منطقه درس نگرفته‌اند، خاطرنشان کرد: تجاوزات آمریکا در افغانستان، عراق و لیبی، نتیجه‌ای جز نابودی، ویرانی و کشتار نداشته است.


آقای روحانی هدف آمریکایی‌ها از این تجاوزات را توجیه حضور خود در منطقه دانست و افزود: آنها از اینکه تروریست‌های مورد حمایت‌شان در غوطه شرقی شکست خورده‌اند، عصبانی هستند، بنابراین به انواع تجاوزها دست می‌زنند.


رئیس‌جمهور تأکید کرد: ایران همچون گذشته حامی مظلومان منطقه و جهان خواهد بود و در مقابل درخواست هر دولت اسلامی برای مبارزه با تروریسم، حمایت خود را دریغ نخواهد کرد.


آقای روحانی با تأکید بر اینکه ایستادگی و مقاومت مردم، همه توطئه‌های آمریکا علیه ملت ایران را خنثی کرده است، افزود: دشمنان اخیراً درصدد بودند که مردم را از لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه و اطمینان مردم را به آینده اقتصادی کشور مخدوش کنند، اما دولت با طراحی و اقدامات خود در مقابل آنها پیش‌دستی و مقابله کرد.


رئیس‌جمهور گفت: با صراحت به ملت ایران می‌گویم دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه اقتصادی، سیاسی، دیپلماسی و همچنین در خصوص فعالیت هسته‌ای، از هر زمان دیگری آماده‌تر است و هر گونه توطئه دشمن را در نطفه خنثی خواهد کرد.


آقای روحانی با تشکر از وحدت و یگانگی قوا و همه نهادها و رسانه‌ها در ساماندهی اقتصاد کشور و مقابله با توطئه اخیر، تأکید کرد: همواره حمایت‌ها و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، مددکار دولت و ملت بوده و خواهد بود.



حمله هوایی آمریکا و متحدانش به سوریه



منابع محلی از حملات سه‌گانه آمریکا و متحدانش به سوریه خبر دادند. متجاوزان این حملات را «هدفمند و محدود» خوانده‌اند.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، بامداد امروز شنبه صدای انفجارهای شدید از چندین نقطه دمشق‌، پایتخت سوریه و نقاط دیگیر از این کشور به گوش رسید. آمریکا، انگلیس و فرانسه در حملاتی 50 دقیقه‌ای مناطق متعددی از دمشق و دیگر بخش‌های سوریه را هدف قرار دادند.


بنا بر اعلام خبرگزاری فرانسه اولین انفجار ساعت 4 بامداد به وقت محلی روی داده است. تلویزیون سوریه نیز از مقابله پدافند هوایی این کشور درباره تجاوز آمریکا و متحدانش خبر داد.


دولت سوریه نیز اعلام کرده که پدافند هوایی ارتش این کشور بیش از 15 موشک را در اطراف دمشق رهگیری و منهدم کرد.


این حملات به بهانه استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در شهر دوما انجام شده در حالی که هیچ منبع مستقلی تاکنون موضوع استفاده از سلاح شیمیایی را تایید نکرده است. دولت سوریه خود رسما از سازمان منع گسترش سلاحهای شیمیایی(opcw) برای بازدید از شهر دوما و راستی آزمایی ادعاهای آمریکا و متحدانش، دعوت کرده است.


حملات هوایی آمریکا و متحدانش به شکل حملات موشکی و حملات با استفاده از جنگنده‌های این کشورها بوده که وارد حریم هوایی سوریه نشده‌ و موشک‌های خود را خارج از مرزهای سوریه شلیک کردند.


حملات بر سه استان دمشق، حمص و حماة متمرکز بوده و جنگنده‌های آمریکایی از پایگاه هوایی العدید این کشور در قطر به پرواز درآمده بودند. منابع محلی در سوریه می‌گویند دست‌کم 30 موشک کروز و تام‌هاک به دمشق شلیک شده است.


مسئولان آمریکایی می‌گویند در این حملات بین 100 تا 120 موشک به مواضع نظامی و پایگاه‌های ارتش سوریه شلیک شد و جنگنده‌های میراژ فرانسه و تورنادو انگلیس در کنار بمب‌افکن‌های بی‌-1 آمریکایی از آسمان و کشتی‌های نظامی آمریکا در دریای مدیترانه در حمله مشارکت داشتند.



دمشق: تجاوز سه‌گانه آمریکا، انگلیس و فرانسه به اهداف خود نرسید


دولت سوریه اعلام کرد که تجاوز سه‌گانه آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه این کشور نتوانسته به اهداف خود برسد و نباید در مورد آن بزرگنمایی کرد.


بنابر اعلام مسئولان سوری، بسیاری از موشک‌های شلیک شده از سوی کشتی‌های نظامی و جنگنده‌های متجاوزان، توسط سامانه پدافند هوایی سوریه هدف قرار گرفته و نابود شده است.


دولت سوریه با این حال اعلام کرد که برخی مراکز تحقیقاتی و پایگاه‌های نظامی این کشور هدف حملات موشکی متجاوزان قرار گرفته است.



«ترامپ»، «می» و «ماکرون» حمله را تایید کردند


دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که دستور حمله به سوریه را صادر کرده است. او گفت، حملات در پاسخ به "استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی" انجام شده و انگلیس و فرانسه نیز در آن مشارکت دارند.


ترامپ همچنین به روسیه هشدار داد که از "حرکت در مسیر تاریک" دست بردارد و گفت: روسیه از عمل به وعده‌های خود از جمله درباره سلاح‌های شیمیایی در سوریه سر باز زد.


نخست وزیر انگلیس نیز حمله به سوریه را تایید کرده و مدعی شده است که این حملات به منظور کاهش توان نظامی سوریه آغاز شده است.


ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس گفت که به نیروهای مسلح این کشور اجازه داده حملاتی را علیه ارتش و دولت سوریه «برای کاهش توان نظام سوریه در استفاده از سلاح شیمیایی» انجام دهند. او گفت: هیچ جایگزینی برای حملات نظامی نیافتیم. حملات محدود و علیه اهداف معین خواهد بود.


امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز گفت که به نیروهای کشورش دستور داده تا با مشارکت آمریکا و انگلیس حملاتی را علیه سوریه ترتیب دهند.



پایان حملات؛ پنتاگون: حملات بیشتر فعلا در دستورکار نیست


ساعاتی پس از آغاز این حمله، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که حملات به سوریه پایان یافته و فعلا برنامه‌ای برای حملات بیشتر وجود ندارد. پنتاگون اعلام کرده که هنوز گزارشی از نتایج این حملات به دستش نرسیده است.


جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا هدف از این حمله را ضربه زدن به توان ارتش سوریه دانست اما گفت، حملات بیشتر در دستور کار نیست. با این حال رسانه‌های غربی از جمله سی‌ان‌ان به نقل از مسئولان غربی حملات امروز را بخش اول اقدام نظامی آمریکا و متحدانش اعلام کرده و می‌گویند حملات بیشتر نیز برنامه‌ریزی شده است.



حملات چه مناطقی را هدف گرفت


بنا بر اعلام رسانه‌های غربی و نیز منابعی در داخل سوریه، عمده مناطق هدف قرار گرفته، پایگاه‌های نظامی یا مراکز وابسته به ارتش سوریه بوده است.


مرکز تحقیقاتی برزه واقع در اطراف دمشق که از مراکز علمی پژوهشی ارتش سوریه محسوب می‌شود از جمله مناطقی است که هدف حمله قرار گرفته و تلوزیون سوریه نیز آن را تایید کرده است.


انباره‌های مهمات ارتش سوریه در 15 مایلی مرکز استان حمص نیز از دیگر اهداف این حمله بوده که ظاهرا 4 فروند جنگنده انگلیسی آن را بمباران کرده‌اند.


پایگاه‌های گارد ریاست‌جمهوری و لشکر چهارم ارتش سوریه در اطراف دمشق که مسئولیت حمایت از پایتخت سوریه را بر عهده دارند نیز از مناطق هدف قرار گرفته اعلام شده است. پایگاه‌های گارد ریاست جمهوری و لشکر چهارم عمدتا در داخل و اطراف شهر دمشق مستقر است.


پایگاه‌های و مراکز تحت اختیار حزب‌الله لبنان نیز از دیگر مناطقی است که منابع داخلی سوریه گفته‌اند در حملات بامداد امروز هدف قرار گرفته است.



واکنش روسیه به حملات سه‌گانه آمریکا، فرانسه و انگلیس


وزارت خارجه روسیه لحظاتی پس از این حمله اعلام کرد: دمشق پایتخت سوریه درست زمانی هدف قرار گرفت که در حال حرکت به سوی آینده‌ای صلح آمیز بود و فرصت برای صلح فراهم شده بود.


وزارت خارجه روسیه رسانه‌های غربی را در این تجاوز شریک دانست و اعلام کرد: رسانه‌های غربی نیز مسئول این حملات هستند چرا که با استناد به اخبار آنها این حملات صورت گرفت.


سفیر روسیه در آمریکا هم آمریکا، فرانسه و انگلیس را مسئول پیامدهای این حمله دانست و گفت تمامی تبعات آن متوجه این سه کشور خواهد بود.


از سوی دیگر، خبرگزاری اینترفاکس به نقل از یک منبع نظامی روسیه اینکه رزم‌ناوها و زیردریایی‌های این کشور پس از حمله هوایی آمریکا و همپیمانانش به سوریه، بندر طرطوس در این کشور را ترک کرده باشند، تکذیب کرد.


این منبع اظهار داشت: گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه روسیه از ترس حملات آمریکا تمامی رزم‌ناوهای خود را از بندر طرطوس بیرون برده است، نادرست و بی‌اساس هستند.


منبع یاد شده گفت: نیروی دریایی روسیه که در دریای مدیترانه حضور دارد برای شارژ مهمات و تجهیزات خود و نیز انجام برخی تعمیرات کوچک از مرکز تعمیر و نگه‌داری روسیه در بندر طرطوس استفاده می‌کند و به همین دلیل رزم‌ناوهای روس مرتبا وارد بندر طرطوس می‌شوند اما پس از انجام کار خود به نقاط اصلی استقرار بازمی‌گردند.


وی تاکید کرد: رزم‌ناوها و زیردریایی‌های ناوگان دریایی روسیه اخیرا به صورت مستمر در حال گشت‌زنی در مساحت‌های نزدیک به رزم‌ناوها و زیردریایی‌های آمریکا و همپیمانانش در ناتو مستقر در  بخش شرقی دریای مدیترانه هستند تا تمامی اطلاعات مربوط به هر گونه فعالیت نظامی در هوا و روی آب و زیر آب در نزدیکی سواحل طرطوس را رصد کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار