۲۵ اسفند ۱۳۹۶ ۲۲:۱۲
کد خبر: ۱۷۹۵۸۴
تریبون آزاد دانشجویی با موضوع «سیاست‌های جمهوری اسلامی در زمینه اقتصاد و اشتغال»

در تریبون آزاد دانشجویی با موضوع «سیاست‌های جمهوری اسلامی در زمینه اقتصاد و اشتغال» همراه با پخش مستند «کارخانه جهان» در دانشگاه علامه طباطبائی به تفاوت اقتصاد ایران با اقتصاد چین اشاره شد و دانشجویان رشته‌های مختلف به بیان دیدگاه‌های خود درباره مشکلات ساختاری اقتصاد ایران پرداختند.


به گزارش خبرنگار عطنا، تریبون آزاد دانشجویی با موضوع «سیاست‌های جمهوری اسلامی در زمینه اقتصاد و اشتغال» همراه با پخش مستند «کارخانه جهان»، 8 اسفندماه، با مدیریت حسین رحمانی‌زاده، فعال دانشجویی و دانشجوی کارشناسی اقتصاد صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی در آمفی تئاتر دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد.


مستند کارخانه جهان به این موضوع می‌پردازد که چطور ممکن است کشوری که در 50 سال قبل مردمانش از فقر و گرسنگی می‌مردند به یکباره پیشرفت بسزایی کند و به دومین کشور قدرت اقتصادی جهان بعد از ایالات متحده بدل شود؟


در این تریبون امیرعلی زرقی، دانشجوی کارشناسی اقتصاد بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی در مقدمه‌‌ای، گفت: در این تریبون ما قصد حمایت از اصولگرا یا اصلاح‌طلب را نداریم و در سخنرانی بنده هم صرفاً عملکردها و درست و غلط‌ها مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.


وی مستند را خوب ارزیابی کرد و به سخنی اشاره کرد که «باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران قضاوت نکنید» و درباره آن گفت: این پیام یک مثال بارز از این است که ظاهر زیبا در پشت پرده نیازمند اصلاحات عمیق، هزینه‌های گزاف و تغییرات ساختاری است. این در حالی است که کوچکترین اصلاحات ممکن است با اعتراض عده‌ای از مردم روبه‌رو شود و برای هیچ دولتی به همین راحتی‌ها نباشد.


رزقی در ادامه از زندگی و شخصیت امام رضا (ع) و شهید رجایی سخن گفت و ادامه داد: اگر مسئولان درد جامعه را بدانند و خود، این درد را لمس کنند می‌توان امیدوار شد که مشکلات جامعه اصطلاح شود.


وی با تأکید بر اینکه برخی از مسئولان ما درد جامعه را نمی‌فهمند، افزود: خیلی از فرزندان مسئولان ما نه مشکل اشتغال را لمس کرده‌اند و نه درد بیکاری و نظایر آن را چشیده‌اند. در چنین شرایطی اصلاح جامعه به معنای واقعی کلمه به سختی قابل رفع شدن است.


این دانشجوی اقتصاد بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی با ذکر مثال از فیلم که یک ابزار مثل انبردست به قیمتی کمتر از قیمت واقعی خود فروخته می‌شود، گفت: همانطور که در فیلم اشاره شد، درکشورهای تولیدکننده این ابزار، کارخانه‌های عظیمی وجود دارند که از جدیدترین ابزار برای تولید استفاده می‌کنند. لذا مقیاس تولید بزرگ باعث صرفه اقتصادی در فروش ابزار کوچک خواهد شد.


وی ادامه داد: اینکه ما با واردات کارخانه‌ها، ابزارآلات و تکنولوژی گران‌قیمت و یا با واردات منابع اولیه به صورت عمده، هزینه‌ها را کاهش دهیم، کار دشوار و محالی نیست. اما چنین شرایطی در جامعه ما وجود ندارد، چرا که اکثر بنگاه‌های اقتصادی ما کوچک مقیاس هستند و در شرایط فرهنگی خاصی اتفاق افتاده است. افراد در کشور ما نمی‌توانند با هم همکاری کنند. اختلاف‌هایی نظیر «شیعه و سنی»، «ترک و لر» و مواردی از این قبیل باعث می‌شود افراد نتوانند با هم کار کرده و نتوانند مقیاس بزرگ تولید را فراهم کنند تا هزینه های آنها کاهش پیدا کند.


این دانشجوی  اقتصاد بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی دلیل دیگر را واردات بی رویه دانست و گفت: به این دلیل، بنگاه‌های کوچک ما توانایی رقابت با آنها را ندارد.

زرقی بحث مهم دیگر را مسئله فساد دانست و گفت: همان‌طور که در کلیپ نشان داده و در آن بیان شد که کشور چین چگونه به اینجا رسید، باید اینگونه پاسخ داد؛ چینی‌ها از طریق برخورد با فساد توانستند به این مرحله برسند. این در حالی است که در کشور ما در بسیاری از بخش‌ها مبارزه با فساد وجود ندارد.


وی تصریح کرد: کشور چین زمانی که می‌خواست اقتصاد خود را شکل دهد با فساد همه ارگان‌های دولتی و خصوصی مبارزه کرد و به شدت آنها را محکوم کرد و از این طریق توانست این سیستم با ثبات را برقرار کند.


این دانشجوی اقتصاد بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: به راستی ما چقدر می‌توانیم بر این سیستم غلبه کرده و در مقابله فساد مسئولان مقاومت کنیم.

رزقی درباره رها شدن از اقتصاد دولتی و خصوصی‌سازی، گفت: درباره این که باید خصوصی‌سازی انجام شود و دولت کنار برود، بحث‌های مختلفی صورت گرفته است. در چندین دوره که خصوصی‌سازی اعمال شد ما با بیکاری بیشتری مواجه شدیم، چراکه در پشت پرده و در عمل قضیه متفاوت است. چون ساختار نهادینی که بنیان خصوصی‌سازی در آن صورت گیرد در کشور ما وجود نداشت.، در کشورمان عملاً نتایج مثبتی به بار نیاورد.


وی ادامه داد: اینکه چون خصوصی‌سازی و آزادسازی اقتصاد در چین یا آمریکا جواب داده است، حتماً در کشور ما هم جواب می‌دهد، دست به این اقدام زدیم و به بسترهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی توجه نشده بود.


زرقی درباره خصوصی‌سازی یادآور شد: ای کاش این بحث‌ها در میان عوام مطرح می‌شد اما متأسفانه می‌بینیم که در میان اقتصاددان‌ها و رجال سیاسی مطرح می‌شود که خصوصی‌سازی همه مشکلات جامعه را رفع می‌کند.


وی افزود: چون نهاد‌ها، ساختارهای حقوقی و قانونی خصوصی‌سازی وجود نداشت، عدالت و برابری فرصت‌ها برقرار نشد و صرفاً دولت‌مردان و افراد با نفوذ شرکت‌ها را خریداری کردند و چون تخصصی در این زمینه و همچنین بهره‌وری نداشتند در نهایت این اموال را فروختند و با سیاست‌های تعدیلی، کارگران از کار بیکار شدند.



لزوم ایجاد تغییرات در قانون کار



این دانشجوی اقتصاد بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی به قوانین کسب و کار در کشور چین اشاره کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته، قوانین کسب و کار با توجه به شرایط مختلف تغییر می‌کند اما در ایران این قوانین که در سال 1369 تصویب شد تا به امروز ثابت مانده و تغییری در آن به‌وجود نیامده است. این در حالی است که به شدت این قانون، برای تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و کسانی که می‌خواهند کار کنند، مخرب و زیان‌آور است و شرایط را برای فساد تقویت می‌کند.

وی در ادامه به این سئوال پاسخ داد که چرا در بعضی سیستم‌ها افراد درست کار نمی‌کنند؟ و اضافه کرد: در کشورهای جهان سوم افردا و ساختارها به‌گونه‌ای پیچ در پیچ می‌شوند که برای حل یک مشکل ادرای حتماً باید رشوه بدهی و این یعنی دامن زدن به فساد اداری.


رزقی تصریح کرد: مشکل، فرد نیست بلکه مشکل اصلی از فرآیند است و مشکل ساختاری است. یعنی اگر بهترین یا بدترین رئیس‌جمهور رأس کار قرار بگیرد، سیستم، کار خود را انجام می‌دهد و تصمیم‌های این افراد تأثیر چندانی در چرخه اقتصادی آن کشور ایجاد نمی‌کند. اگر ساختار درست کار کند آدم‌ها هم خوب و یا بد مانعی در روند کارها ایجاد نمی‌کنند؛ در حالی که در ایران چنین ساختار پایداری شکل نگرفته است.


این نشست با بحث و گفت‌وگوهای عمیق دانشجویان و دانش آموختگان اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی و رشته‌های دیگر به پایان رسید.



در پایان رحمانی‌زاده مدیر جلسه با اشاره به سخنان دانشجویان، گفت: نداشتن فرهنگ کار رابطه مستقیمی به فروش نفت دارد، طوری که اگر در همین شرایط که همه از این بیکاری انتقاد می‌کنند اگر قیمت نفت ناگهان بالا برود همه ما حتی اقتصاددان‌ها فراموش می‌کنند که باید ساختار را اصلاح می‌کردیم؛ همه ما فرامواش می‌کنیم که راهی که رفتیم اشتباه است و همه این‌ها به شناخت و بینش ما از اقتصاد باز می‌گردد.


وی درباره بحث دیگری که با عنوان درآمدهای دولت ناشی از نفت و مالیات و غیره عموماً صرف پرداخت دستمزدها و حقوق کارمندان می‌شود، گفت: اتفاقی که در بودجه 97 خواهد افتاد این است که در این سال طرح‌های عمرانی ما یا همان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ما صفر خواهد بود. یعنی ما همه درآمدمان صرف پرداخت حقوق و دستمزدها می‌شود و واقعاً پولی برای ساختن و پیگیری طرح‌های عمرانی باقی نخواهد ماند.


رحمانی‌زاده همچنین تصریح کرد:‌ یک بحث مهمی وجود دارد که این حرف‌ها بارها از تریبون‌های دانشجویی و نشست‌های علمی مطرح می‌شود اما متأسفانه تصمیم‌گیران کار خود را می‌کنند و گوششان بدهکار این انتقادات و راهکارها نیست. اما دانشجویان در هر رشته‌ای که هستند باید به اندازه خودشان تلاش کنند تا تأثیرگذار باشند.


عضویت در بنیاد نخبگان، دارنده رتبه ۱۴ کنکور سراسری کارشناسی، دانشجو برگزیده جشنواره دانشجوی نمونه دانشگاه علامه طباطبائی،‌ دانشجوی برتر دانشکده اقتصاد این دانشگاه، دانشجوی استعداد درخشان، دبیر کانون قرآن و عترت دانشکده اقتصاد، عضو هیئت تحریریه نشریه تراز و دستیار آموزشی استاد از جمله سوابق امیرعلی زرقی است.


برگزیده جشنواره دانشجوی نمونه دانشگاه علامه طباطبائی، دانشجوی برتر دانشکده اقتصاد، عضویت در کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه علامه و عضو هئیت نظارت بر انتخابات اعضای دانشجویی کمیته ناظر بر نشریات این دانشگاه، عضو شورا مرکزی انجمن علمی توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی، مدیر مسئول نشریه تراز و دستیار آموزشی استاد از جمله سوابق حسین رحمانی‌زاده است.


گفتنی است، این نشست توسط کانون فیلم و عکس دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد.

با گزارش تصویری این نشست همراه باشید؛


عکس: فاطمه شبانی-عطنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار