۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ۱۹:۵۹
کد خبر: ۱۷۹۴۷۷
اکران فیلم  «چهار راه استانبول» با حضور عوامل در دانشگاه علامه

محمدرضا مرشددوست ضمن اشاره به حادثه پلاسکو، سیل سیستان، معدن یورت، نفتکش سانچی و سقوط هواپیمای یاسوج گفت: طبق آمار پزشکی قانونی در حوادث سال گذشته 18000 کشته شدند، مردم ایران باید همواره در حال آموزش باشند و به ایمنی محیط اطرافشان اهمیت زیادی دهند.


به گزارش عطنا، فیلم «چهار راه استانبول» به همت انجمن علمی-دانشجویی روان‌شناسی با همکاری کانون فیلم و عکس، کانون همای مهر و کانون آسیب‌شناسی اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی اکران شد و گفت‌وگویی متفاوت پیرامون حوادث ملی و اثر آنها بر سلامت روانی جامعه با حضور کیوان تاج‌الدینی، مدرس دانشگاه، محمدرضا مرشددوست، کارشناس ارشد مدیریت ایمنى و آتش نشانى شهرى و یکی از آتش‌نشانان حاضر در حادثه پلاسکو و جمعی از عوامل این فیلم شنبه، 19 اسفندماه در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه‌طباطبائی انجام شد.


محمدرضا مرشددوست، از آتش‌نشانان حاضر در حادثه پلاسکو به نحوه‌ پوشش خبری رسانه‌ها در حوادث پرداخت و گفت: در زمان وقوع حادثه پلاسکو در سیستان سیل راه افتاده بود و بسیاری از خانواده‌ها در سیل گرفتار شده بودند ولی چون پوشش خبری رسانه‌ها سمت پلاسکو بود به وقوع سیل نپرداختند، در صورتی که مهم بودن یک رویداد نباید رسانه‌ها را از پرداختن به سایر حوادث باز دارد.


وی در ادامه سخنانش توجه به استاندارد‌ها را مهم خواند و گفت: استانداردسازی در ایران مورد توجه قرار نمی‌گیرد. فردی که می‌خواهد خانه بخرد به شیک بودن خانه و ظاهر سازه توجه می‌کند اما به استحکام آن اهمیتی نمی‌دهد. استانداردسازی یکی از چالش‌های ایران است که لازم است مورد توجه قرار گیرد و این مصداق همان عبارت معروف است که «اگه عرق نریزی یک جا بابت آن خون می دهی».


این آتش‌نشان افزود: حادثه پلاسکو صبح روز 30 دی ماه 95 در چهار راه استانبول در مرکز تهران رخ داد و در پی وقوع این حادثه، ساختمان پلاسکو به طور کامل فرو ریخت، تعداد مصدومان حادثه 235 نفر بود که یک نفر از آنها فوت کرد، پیکر 16 آتش‌نشان و 6 شهروند عادی نیز از زیر آوار خارج شد.


مرشددوست آمار کشتگان در حوادث را اعلام کرد و گفت: به گفته پزشکی قانونی 18000 کشته در حوادث سال گذشته رخ داده است. مستندترین آمار همین است که در سایت پزشکی قانونی قرار داده شده است. اگر کسی تعداد کشته‌ها را کمتر اعلام کرده یا سازمانی گفته خسارات و تلفات ناشی از حوادث در سال اخیر کاهش داشته، سلیقه‌ای به آمار نگاه کرده‌است. نگاه سلیقه‌ای به آمار داشته ‌است، یعنی حداقل مقدار را در نظر گرفته و ارائه داده است.


وی سپس بین تخلیه‌ اضطراری و فرار تمایز قایل شد و گفت: تخلیه اضطرار، یعنی داشتن پلن برنامه‌ریزی شده و انجام اقدامات لازم قبل از وقوع حادثه، این مرحله همان پیشگیری است ولی نداشتن پلن اضطرار یعنی فرار به هر سمتی که می‌توان گریخت. این فرار می‌تواند فرد را دچار چالش کند و ممکن است فرد نجات پیدا کند یا گرفتار شود.


این آتش‌نشان سپس به حادثه معدن یورت پرداخت و گفت: در انفجار معدن یورت در اردیبهشت‌ماه 96، 43 معدنچی جان خود را از دست دادند. طول تونل این معدن دو کیلومتر است. اکثر مردم عکس معدنکار‌ها را پروفایلشان گذاشتند ولی پس از مدتی به فراموشی سپرده شد. در واقع، یک جو احساسی شکل گرفت که بعد از مدت کوتاهی هم از بین رفت.


مرشددوست در ادامه حادثه کشتی سانچی را واقعه مهم سال 96 خواند و تصریح کرد: در دی‌ماه 96 سانچی متعلق به شرکت نفت‌کش ایران در راه با یک کشتی فله بر چینی با 64 هزار تن بار غله به نام کریستال در سواحل چین برخورد کرد. محموله‌ نفتکش سانچی نفت فوق سبک بود و این موجب آتش‌سوزی سریع شد.30 ایرانی و 2 تبعه بنگلادشی ناپدید شدند که جسد 3 نفر از ایرانیان مفقود در این حادثه پیدا شد.


وی سپس به وقوع زلزله در کرمانشاه اشاره کرد و اظهار داشت: در آبان ماه سال 96 در نزدیکی ازگله در استان کرمانشاه زلزله‌ای به بزرگی 7.3 ریشتر به وقوع پیوست. چندی قبل از وقوع زلزله چندین پیش لرزه موجب هوشیاری مردم شد. این زلزله 574 کشته و 9388 نفر زخمی داشت. در پی این حادثه 70 هزار نفر بی‌خانمان شدند.


این آتش‌نشان سپس آمادگی روحیه جامعه برای پذیرش حوادث را ضروری خواند و افزود: اتفاق باید برای جامعه عادی شود؛ به نحوی که وقوع یک رخداد جامعه را دچار چالش نکند. مثلا افراد جامعه با دیدن سقوط یک هواپیما دیگر سوار هواپیما نمی‌شوند. باید روحیه‌ افراد جامعه بالا رود و افراد قدرت پذیرش حوادث را پیدا کنند.


به گفته مرشددوست در بحث حادثه، پیش‌بینی و پیشگیری وجود دارد، پیش‌بینی ذهنی است و پیشگیری عملیاتی است. اگر حادثه پیش‌بینی شود ولی پیشگیری نشود؛ اصلا در مورد آن فکر نشود، بهتر است. پیش‌بینی برای انجام اقدامات پیشگیرانه ضروری است.


وی سپس به لزوم آموزش در این زمینه اشاره کرد و افزود: سازمان پیشگیری از حوادث، قصد برگزاری چندین کارگاه در زمینه آموزش پیشگیری از حوادث در سطح تهران داشت ولی این کارگاه‌ها با استقبال مواجه نشد. در نتیجه حتی یک کارگاه در این زمینه برگزار نشد و لازم است در حوزه‌ علوم انسانی به این مسائل توجه شود.


محمدرضا مرشددوست، یکی از آتش‌نشانان حاضر در حادثه پلاسکو در پایان اظهار امیدواری کرد که جامعه درخواست آموزش نکات ایمنی را داشته باشد و مردم جامعه هم به فراگیر شدن ایمنی کمک کنند تا نیروهای امدادگر بتوانند بدون آسیب کار خود را انجام دهند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار