۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ۱۷:۱۰
کد خبر: ۱۷۷۹۲۹
ekhtetamiye-hoghoogh-terrorism-beynolmelali-Panel (16)

مدیرکل حقوقی وزارت دادگستری در اختتامیه همایش بین‌المللی «ابعاد حقوقی-جرم‌شناختی تروریسم» در دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: امروزه دیگر بمب اتم قدرت نمیآفریند بلکه در بسیاری از عرصه‌‌ها قدرت را کاهش میدهد و در فقه دینی، روایات و احادیثما؛ «اسلام» سدی در مقابل اقدامات تروریستی است.


به گزارش خبرنگار عطنا، عسکر جلالیان، 14 اسفندماه در اختتامیه همایش بین‌المللی «ابعاد حقوقی-جرم‌شناختی تروریسم» در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، بیان کرد: این همایش به این دلیل که اهالی علم و دانش در حوزه‌های ملی و بین‌المللی گرد هم آمده‌اند تا به‌نوعی حقوقی حرف بزنند، قابل تحسین است.


وی افزود: به عنوان یک مدیر کوچک اجرایی و عضو ناچیز علمی در جامعه بزرگ دانشگاهیان کشور از دکتر مؤذن‌زادگان، رئیس این همایش، دکتر رضوی‌فرد، دبیر علمی همایش، دکتر بشیریه، دبیر اجرایی و سایر استادان و دانشجویان که در برگزاری آن تلاش کردند، تشکر می‌کنم.


جلالیان اظهار کرد: قرار بود دکتر میرهادی قره‌ سید‌ رومیانی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دادگستری در این مراسم حضور داشته باشند که به علت حضور در جلسه‌ای به همراه وزیر دادگستری، نتوانستند در این همایش حضور داشته باشند و عذرخواهی کردند.



نمی‌توان با اعمال محدودیت جلوی تبادل اطلاعات را گرفت


وی با بیان اینکه امروزه با ایجاد محدودیت نمی‌توان از تبادل اطلاعات جلوگیری کرد، گفت: در دنیای فعلی تحت عنوان عصر جهانی شدن که به صورت فواره‌‌ای بر سر مردم اطلاعات ریخته می‌شود، اقتضائاتی وجود دارد که با ایجاد و اعمال محدودیت نمی‌توان جلوی تبادل اطلاعات را گرفت.


جلالیان افزود: تا دیروز برای قدرتمند شدن و قدرتمند بودن نیاز به کشورگشایی و برای قدرت‌نمایی نیاز به خدم و حشم بود، هر کشوری که سواره، پیاده نظام و ابزار ‌‌و آلات نظامی بیشتری داشت، قدرتمندتر بود، آن دوره دیگر تمام شده است. امروزه هر کس از دانش و تکنولوژی مدرن‌‌تر و پیشرفته‌‌تر در عرصه نظامی برخوردار هست، پس قدرتمندتر بوده و نماد و نمود آن نیز در بمب اتم خلاصه می‌‌شد، البته این عصر هم تمام شده است.



بمب اتم را در عصر کنونی از مصادیق قدرتمندی کشورها نمی‌دانم



وی با بیان اینکه داشتن بمب اتم را در عصر کنونی از مصادیق قدرتمندی کشورها نمی‌دانم، اذعان کرد: امروزه بمب اتم دیگر قدرت نمی‌‌آفریند بلکه در بسیاری از عرصه‌‌ها قدرت را نیز کاهش می‌‌دهد، به طور مثال اسرائیل به عنوان مجموعه‌‌ای که در دل خاورمیانه قرار گرفته با چهار گروه مردمی تحت عنوان حزب‌الله، حماس و مواردی از این قبیل روبرو است. اسرائیل دارای بیش از 370 بمب اتم و کلاهک هسته‌‌ای است، پس چرا نمی‌‌تواند با این گروه‌‌های به تعبیر عامیانه لامکان که معلوم نیست در کجا قرار دارند، مقابله کند. یکی از دلایل عمده و اصلی ضعف اسرائیلی‌‌ها، داشتن بمب اتم بوده ولی عصر بمب اتم نیز تمام شده است.



دانش حقوق در عصر کنونی قدرت آفرین است


جلالیان دانش حقوق را در عصر کنونی قدرت آفرین دانست و گفت: در دنیای امروز آنچه قدرت می‌آفریند، دانش حقوق است. دانشی که تبدیل به سرمایه می‌‌شود و جریان دانش حقوق در دانشگاه‌‌ها است و اگر در کشوری گروه یا  تشکلی بخواهد، مسلط بر موانع پیشرفت خود شود باید بداند سرمایه‌‌گذاری در زمینه ترور، ترویست و ایده‌‌های تروریستی به خطا رفتن است.



ترور دانشمند هسته‌‌ای برای جلوگیری از تقویت یک کشور در عرصه‌های مختلف علمی است


مدیرکل حقوقی وزارت دادگستری معتقد است، در این همایش ایده را شما اصحاب علم و دانش به نوعی به دنیا تحمیل و جهان را بیدار کردید. با همین همایش‌‌ها و مقاله‌‌ها بیداری ایجاد شده که در عرصه بین‌‌الملل آن‌‌هایی که به نوعی ادعای قدرت کرده و با برنامه‌‌هایی متوسل به ترور و راهبردهای تروریستی می‌شوند؛ احساس بن‌‌بست می‌کنند تا دیگر با فرستادن تیم‌‌هایی برای ترور دانشمند هسته‌‌ای قدرت‌آفرینی نکنند.


وی افزود: ترور دانشمند هسته‌‌ای که در سرتاسر دنیا اتفاق می‌‌افتد نه به خاطر طراحی کردن بمب اتم توسط دانشمندان هسته‌‌ای برای کشور‌‌های دیگر است، بلکه نگرانی از وارد کردن دانش و تکنولوژی هسته‌‌ای به جامعه توسط این دانشمندان بوده تا مبادا دانشمندان هسته‌‌ای عرصه‌‌های مختلف جامعه را با این نگاه تقویت کنند. ضمن‌آنکه امروزه دانش هسته‌‌ای در عرصه‌‌های پزشکی،کشاورزی و مواردی از این قبیل وجود دارد.



مبارزه با تروریسم در حوزه‌‌ بین‌‌الملل موفقیت‌‌آمیز بوده است



جلالیان بیان کرد: در عرصه‌‌ بین‌الملل معاهداتی که شکل گرفته راه را برای توسعه ترور، تروریست و ایده‌‌های تروریستی بسته است و با راهبردهای عملیاتی اجرایی در قالب معاهده‌‌ها مثل برنامه‌‌‌‌ اقدام جامع و یا برنامه‌‌های FATF، کشورها را به نوعی ملزم کردند که در این چارچوب‌‌ها قرار بگیرند تا شفافیت مالی داشته باشند.


وی مبارزه با تروریسم را در حوزه‌‌ بین‌‌الملل موفقیت‌‌آمیز تلقی کرد و گفت: در حوزه بین‌‌الملل به خوبی با تروریسم مقابله شده و در حوزه داخلی نیز به عنوان یک کشور اسلامی هم با اصلاحاتی که در قوانین انجام دادیم به‌خصوص در حوزه حقوق جزا و در حوزه سایر دسته‌‌های حقوقی به سمت و سوی رفتیم که هر چه بهتر و بیشتر با معاهده‌‌های بین‌‌المللی که هدف‌شان مقابله با تروریست است، همراهی کنیم.


مدیرکل حقوقی وزارت دادگستری خاطرنشان کرد: وزارت دادگستری به عنوان یکی از مجموعه‌‌هایی که در قوه قضائیه و مجریه کشور متولی این معاهده است، کارگروه‌‌هایی تشکیل داده و با جدیت در مجلس حضور دارد و در راستای شفافیت‌‌های مالی به دستگاه اجرایی کمک می‌‌کند تا بتوانند به نوعی با ایده‌‌های تروریستی مقابله کنند.



محدود کردن توان‌‌ مالی تروریست‌‌ها مهم است


وی محدود کردن توان‌‌ مالی تروریست‌‌ها را مهم دانست و گفت: در قانون مبارزه با تأمین منابع مالی تروریست که در بهمن ماه سال 94 تصویب شد و تقریباً همه آیین‌‌نامه‌‌های اجرایی آن با جدیت تدوین شده و همین اکنون نیز مجدداً بحث اصلاح این قانون در مجلس مطرح است و یکی از پایه‌‌های ثابت اصلاح این قانون وزارت دادگستری و قوه قضائیه و به‌خصوص دکتر خدائیان است که تمام توان و تلاش را گذاشته‌اند تا نگاه بر محدود کردن توان‌‌های مالی تروریست‌‌ها عملی شود تا هیچ جایی نشان از تروریست نباشد که بتواند از خلاءهای حقوقی کشور استفاده کند و اتفاقی ناگواری را رقم بزند.



 مصرانه معتقد به جرم‌‌انگاری هستیم نه جرم‌زدایی!



جلالیان در همین رابطه افزود: ما در وزارت دادگستری قانون‌‌هایی را با همکاری مجلس، دولت، قوه قضائیه و جامعه دانشگاهی ارائه داده‌ایم تا در حوزه تکلیف‌‌های کاهش عناوین مجرمانه که جز سیاست‌‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و سیاست‌‌های ابلاغی رئیس قوه قضائیه هست، همراهی لازم را داشته باشیم. ضمن‌آنکه در حوزه همراهی با قوانینی که در واقع بحث‌‌های مالی تروریست را تعقیب می‌‌کند، مصرانه معتقد به جرم‌‌انگاری هستیم نه جرم‌زدایی تا جرایم تروریستی سنگین‌تر شود و روزنه‌‌‌‌ای برای سوءاستفاده نباشد.


ترور و تروریست در حوزه بین‌الملل تعریف شفافی ندارد


وی با بیان اینکه متأسفانه در حوزه بین‌الملل تعریف ترور و تروریست به صورت حقوقی و به اصطلاح شفاف و شناسایی نشده است، گفت: شاید یکی از عرصه‌‌هایی که نیاز باشد ما حقوقی‌ها بیشتر به آن توجه کنیم همین عرصه است که حرکت‌‌های علمی در حقوق داخلی و بین‌‌الملل، مخصوصاً اینکه بر اساس اساسنامه ICC جرم بین‌‌المللی تعریف جدیدی پیدا کند تا بتواند مقوله‌‌های ترور و اقدامات تروریستی را درخود جای دهد.


جلالیان تأکید کرد: بر اساس آنچه که در اساسنامه ICC وارد شده، ترور به عنوان یک جرم شناسایی نشده و تنها یک دغدغه بین‌‌المللی است و جرایم دیگری مثل مواد مخدر که شاید در کنار همین اتفاقات تروریستی ساماندهی می‌‌شود.


اسلام سدی در مقابل اقدامات تروریستی است


وی اسلام را سدی در برابر اقدامات تروریستی دانست و گفت: امید است که بتوانیم در حقوق داخلی تلاش بسیاری انجام دهیم تا شفافیت بیشتری در حوزه مقابله با تروریست به‌خصوص در مبانی فقهی داشته باشیم، چراکه می‌‌دانیم در فقه دینی، روایات و احادیث ما؛ اسلام سدی در مقابل اقدامات تروریستی است.


مدیرکل حقوقی وزارت دادگستری افزود: باید با برگزاری همایش‌ها و کرسی‌‌های آزاد‌اندیشی و همراه با شفاف‌سازی به قانون‌‌نویسان و تصمیم‌‌سازان کمک کنیم تا هر روز شاهد موفقیت‌‌های بهتر و بیشتر در حوزه حقوق داخلی خود باشیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار